Nyomásmódosításra, tehát praktikusan arra, hogy a fékhenger nyomása a vonatnak mint egységnek a fékezésén belül valamely járműben eltérő legyen, több okból lehet szükség. Ez ugyan némileg bonyolultabbá teszi a vontatójárművek levegős rendszerét, üzemi hatékonysága és előnyei azonban vitathatatlanul hatalmasak.
2013. 11. 29.
Szakít az RCA a magánvasutakkal
2013. 11. 28.
Vészfékezés minden mennyiségben – IC+ tesztnapon jártunk
Amint október közepén hírül adtuk, a nyári klímakamrás fellépés után újra útra kelt a MÁV-GÉPÉSZET legújabb csodája, a prototípus IC+-kocsi. A futópróbák végéhez közeledve a szakmai sajtó is részt vehetett egy tesztnapon, melynek során nagysebességű leakasztásos próbák keretében vizsgálták a kocsi fékrendszerét a Westbahn Amstetten közeli szakaszán. Kattintsanak képes beszámolónkért!
Nemzetközi mobiljegy
Kötelezően térdelnek a buszok
Komoly vitákat gerjesztett a BVG tavaly őszi lépése, ami szerint csak indokolt esetben kell használni a városi autóbuszok térdeplő funkcióját, a kneelinget – mert így tovább tartanak a kopó alkatrészek és biztosabb a járművek üzeme. A kérdésbe a városi politika is beleszólt: a városatyák alapfelszereltségnek írnák elő az automatikus knellinget.
2013. 11. 27.
Parkolj pontosan, hogy ne akadályozd a villamost!
A bécsi villamoshálózat egyik üzemviteli szempontból közel sem optimális tulajdonsága, hogy gyakori a gépkocsiforgalommal történő „közösködés” az úttesten, azaz a bécsi villamosok többnyire nem zárt pályán futnak. Ez a kényszerű együttélés azzal is jár, hogy a város több pontján rendszeres fennakadásokat okoznak a villamosforgalomban a figyelmetlenül parkoló autósok, akiknek járműve az űrszelvénybe lóg. A Wiener Linien most a tettek mezejére lépett, és a figyelemfelhívó kommunikációs kampányokon túl műszaki megoldást is bevet az autósok kordában tartására.
2013. 11. 26.
Óriásbeszerzés Kaliforniában - bevásárol a BART
A San Francisco környéki regionális metróhálózat, a Bay Area Rapid Transit üzemeltetője újabb komoly járműrendelést adott le: a korábbi, 410 kocsis kontingens mellé újabb 365 járműegységet vesznek a Bombardiertől. Mi tagadás, a BART járműparkjára igencsak ráfér a vérfrissítés, ugyanis az USA legöregebb „rapid transit” járműveit üzemelteti a kaliforniai szolgáltató. A minél gyorsabb csere pénzügyi szempontból is előnyös, így további kedvező feltételeket is kialkudtak a gyártónál.
Az első selejt
Az első 189-esét selejtezi a DB AG. A Siemens ES64F4-es típusába sorolt gép 2012 végén sérült meg egy balesetben, amikor Düsseldorfban két vonat is elütött egy csuklós autóbuszt.
2013. 11. 25.
Berlini túrások
Az U6-os metró ugyan már november közepe óta ismét a teljes vonalhosszban közlekedik, a BVG nem áll le az építkezésekkel. Számos helyszínen lesz kisebb-nagyobb forgalomkorlátozás az elkövetkező években a sok helyen már bőven évszázadosnál is öregebb metróhálózaton.
Elkészült a 2-es villamos
Elkészült a kivitelező a pálya- és felsővezeték-építéssel a debreceni 2-es villamos vonalán. 2013. november 25-én feszültség alá helyezték a felsővezetéket és megkezdődhetnek a próbamenetek az új vonalon.
Taurust a falra!
Összesen 219 mozdony fért fel arra a poszterre, ami alighanem igen népszerű karácsonyi ajándék lesz majd: számos vasútbarát falát fogja díszíteni a grafika a készítő reményei szerint. Ötlet a karácsonyi ajándékvásárláshoz.
2013. 11. 24.
Franciák a legjobbak
A francia főváros, Párizs villamosvezetői lettek a legjobbak 2013-ban, a Budapesten tartott II. Villamosvezető Európa-bajonokságon. A versenyen 14 város csatapa indult, a budapestiek a második, a debreceniek a harmadik helyen végeztek.
Videóajánló - XLIV. rész: görög saláta vasúti módra
Legutóbbi két videóajánlónkban a görög vasút Ganz-MÁVAG gyártmányú mozdonyaival és motorvonataival ismerkedtünk meg - jobban mondva azzal, ami ezekből megmaradt. A görög vasutak viszont a magyar szerelvényeken túl is igen érdekes járműállománnyal rendelkeztek és részben rendelkeznek még ma is: kiszuperált német mozdonyoktól a román erőgépeken át kanadai és amerikai nagyvasakig szinte minden fellelhető volt a minimum eklektikusnak nevezhető hellén vasúti gördülőállományban. Ebből a színes bazárból csemegézünk mai ajánlónkban!
2013. 11. 23.
Bukaresti metrológia
Tegnap beszámoltunk már a Bukarestben hamarosan üzembe álló új CAF-metrók érkezéséről, mai cikkünkben pedig áttekintjük a román főváros metróhálózatának történetét. Amint látni fogjuk, a sajátos politikai és gazdasági berendezkedés szükségszerűen rányomta a bélyegét a metróhálózatra is - azt azonban valószínűleg kevesen tudják, hogy a bukaresti metróról még dalt is íratott a büszke vezetőség.
2013. 11. 22.
Indul a negyedik Vasúti Tour de Hongrie
Ma délelőtt 11 óra 21 perckor, a 37514-es számú személyvonat fedélzetén megkezdték 9 napos körutazásukat a negyedik Vasúti Tour de Hongrie résztvevői. A cél Magyarország vasúton történő körbejárásása, a határokhoz lehető legközelebb. A szervezők ezzel a különleges túrával a regionális vasúti közlekedés javítását szorgalmazzák. Az évek során a túra időigénye egyre nő, ami önmagában is jó fokmérője a hazai regionális vasúti közlekedés állapotának...
Új metrók Bukarestben
Míg itthon a 4-es metró próbaüzeme és az Alstom-szerelvények körüli bonyodalmak uralják a metrós híreket, a szomszédos Románia fővárosában hat év után ismét új típust állítanak forgalomba. A nemrégiben leszállított első két CAF-szerelvény megkezdte próbafutásait, és a tervek szerint 2014 februárjától már az új járművekkel is utazhatnak az utasok.
Múzeumi 1099-es
Múzeumba kerül az évszázados 1099-es sorozatú mozdonyok egyike. A NÖVOG november 21-én adta át a több mint száz éves villamosmozdonyt a bécsi Technisches Museumnak.
2013. 11. 21.
Adventkor a jeti is dupla
Újraosztják a lapokat Skóciában
Skócia kormányának közlekedési hivatala, a Transport Scotland közzétette előzetes felhívását a skót területek vasúti személyszállítási feladatainak ellátására pályázó cégek számára, ezzel pedig újabb fontos állomásához a verseny a ScotRail franchise 2015 januárjától történő átvételéért. Milyen általános elvárásoknak kell megfelelnie a potenciális üzemeltetőnek és mit tanulhatunk a szigetországtól?
Wuppertal: az áramszedő a hibás
A súlyos, de szerencsére emberi áldozatot nem követelő wuppertali függővasút-baleset okainak elsődleges vizsgálata alapján a jármű áramszedője okozta a bajt.
Eladják a FHÉV-et
2013. 11. 20.
Villamosvezető EB Budapesten
A hétvégén Budapesten ad otthont a második villamosvasúti járművezetői Európa-Bajnokságnak. Az első ilyen rendezvényen a magyar csapat lett a legjobb, így idén megvédhetjük a címünket.
Tisztább vasút – jönnek a földgázzal hajtott mozdonyok?
Észak-Amerika teherszállító vasúttársaságai hazai szemmel elképzelhetetlen mennyiségű gázolajat fogyasztanak működésük során. A számokat elnézve minden apró megtakarítás összeadódva hamar eléri dollármilliós nagyságrendet, így a vasutak fogékonyak az új ötletekre – és természetesen időnként a károsanyag-kibocsátási szabályozás is kényszeríti őket a változtatásra. Az egyik ígéretes irány a városi buszoknál már elterjedt földgázüzem, ez a lassan kibontakozó történet pedig a napokban két szálon is újabb fejezetet vett. Jönnek a fővonali gázos mozdonyok?
Jövőre is 103!
A 2013-2014-es menetrendi időszakban is fix pont lesz a 103-as sorozatú mozdonyok közlekedése a németországi vasúti menetrendben. A tervek szerint három mozdony dolgozik majd: kettő Frankfurt am Mainban, egy pedig Münchenben.
2013. 11. 19.
Bevált a kötelező jegyelővétel
Bevált a kötelező jegyelővétel a svájci vonatok esetén: az utasok jelentős része elfogadta a fedélzeti jegyváltás megszűnését, ezzel a SBB pedig tehermentesítette a kalauzokat, hiszen szinte mindenhol van már pénztár vagy jegyautomata. Ha mégsem, akkor természetesen marad a pótdíjmentes jegykiadás.
Alig sárgulnak már
Egyre kevesebb sárga-ezüst mozdony koptatja a síneket Európában. Az egykori Siemens Dispolok színezése eltűnőben van.
2013. 11. 18.
Mégis lehet villamos Hamburgban?
Népszavazás dönthet a hamburgi villamos sorsáról. A zöldpárti képviselők után a CDU frakcióvezetője, Dietrich Wersich is a referendum mellett foglalt állást. A villamosvasút visszatérésétől a közlekedési szövetség, a HVV és a városi közlekedési társaság, a Hochbahn sem zárkózik el.
Ladányi Ász
Ugyan ellőhetnénk azt a rendkívül rossz poént, hogy egy Ladányi Ászt mutatunk, de ezt inkább nem tesszük. Ellenben egy „Rychlé Eso”-t, azaz „Gyors Ászt” tudunk mutatni olyan helyen, ahol ebben a formában biztosan nem járt korábban ilyen mozdony.
2013. 11. 17.
Videóajánló - XLIII. rész: Ganz-motorvonatok görög földön
Múlt heti ajánlónkban a Ganz-MÁVAG Görögországba exportált DHM-7-es mozdonyainak végnapjait elevenítettük fel. A magyar ipar azonban nem csak a MÁV M41es Csörgőivel azonos gépeket értékesített a mediterrán országban, hanem a korban sikerágazatnak számító dízelmotorvonatokat is. Sőt, ezekből is rögtön kétfélét, ugyanis a normál nyomtávú hálózat mellett az OSE méteres nyomtávú peloponészoszi hálózatára is gyártott a Ganz ilyen szerelvényeket. Mai képsorainkon a görög földre került magyar motorvonatok kissé talán vidámabb sorsa elevenedik meg.
2013. 11. 16.
Vasúti fékezés XLI. – Az utánfékezés
Fékes sorozatunk gépészeti jellegű darabjaiban megismerkedhettünk az alapok után – többek között – a sűrített levegő termelésével és szállításával, a fékezőszelepekkel és a kormányszelepekkel. Most tovább haladunk, és az elkövetkezendő hetekben a vontatójárművek különleges fékrendszereivel foglalkozunk, elsőként az utánfékezéssel.
2013. 11. 15.
Kevesebb pénz jut a közlekedésre
Ismerkedő utazás
Egy teljes Ász jutott reggel a Budapestről Püspökladányba induló Bihar IC élére. Amint arról már megemlékeztünk, november 15-étől egy jódarabig a ZSSK 362 009-ese hord egy pár vonatot ezen a viszonylaton, ugyanis a mozdonyvezetőknek meg kell ismerkedniük a járművel.
Sehogyan sem lehet füstölögni
A hagyományos cigaretta és egyéb dohánytermékek füstölése már régóta tilos a svájci vonatokon. Az SBB viszont most hadat üzent az e-cigarettának is: a vízgőzt képző készülék is sokak terhére van. A menetrendváltástól tilos lesz az elektromos cigarettát használni az svájci vonatokon.
2013. 11. 14.
Scaniákat vesz a BVG
Az év elején számoltunk be arról, hogy a BVG száznegyven csuklós autóbuszra vonatkozó tendert írt ki. Immáron megvan a tender eredménye is és meglepetésre nem német gyártó és nem is a Solaris lett a befutó, hanem a svéd Scania.
Gyors Ászok Magyarországon
A decemberi menetrendváltástól a Gorillák mellett újabb csehszlovák eredetű mozdony jelenhet meg Magyarországon az „ablakos vonatok” élén: a MÁV és a ZSSK közötti megállapodás értelmében a 350-esek mellett 362-esek is megjelenhetnek a nemzetközi vonatokon. Emiatt már most a magyar síneket koptatja a ZSSK 362 009-es pályaszámú gépe.
Svéd FLIRT
Hat FLIRT-motorvonatot vásárol az MTR Nordic, a hong-kongi közlekedési társaság svédországi leányvállalata. A magáncég a Stockholm és Göteborg közötti távolsági forgalomban vetné be a 2014 őszén forgalomba állítani tervezett motorvonatokat.
2013. 11. 13.
Izrael villamosít
Eltűnőben van a dízelparadicsom a Közel-Keleten? Az izraeli vasút 420 kilométernyi vasútvillamosítást, villamosmozodonyok és motorvonatok beszerzését tervezi.
Tömegrendelés a berlini S-Bahn-ra
Összesen 1380 új S-Bahn-kocsit venne a DB AG. A mostani 1300 darabos flottához képest több jármű állna majd a cég rendelkezésére, ami nem csak a műhelyi tartalékokat növelné, hanem a forgalmi vonatokat is bővíthetnék. A rendelésnek és a beszerzésnek azonban komoly feltételei vannak.
Késnek az új metrók
Késésekkel kell számolni az új hamburgi metrók érkezése kapcsán – de nem az állomásokon, hanem még a járműtelepen. A gyártó Alstom ugyanis lassan halad az új vonatok szolgálatba állításával, az összes szerelvény 2018-ban szállíthat majd utasokat legkorábban.
2013. 11. 12.
Megjöttek a Traminók
A hétvégén mutatkoztak be az első Solaris Tramion villamosok a németországi Jenában. A típusból öt szerelvényt rendelt a közösségi közlekedésért felelős JeNah, amelyek már az első napon megtetszettek az utasoknak.
2013. 11. 11.
Ismét Hosena: Egymásba rohantak a tehervonatok
Két tehervonat ütközött össze Németországban november 11-én, hétfőn este Brandenburg tartományban, Hosena állomáson.
Kaltenleutgebnerbahn: gőzössel indult a téli szezon
A Bécs környéki hegyek ismét gőzsíp hangját verték vissza, ugyanis Advent közeledtének csalhatatlan jeleként ismét gőzmozdonyos üzemnap volt a Bécsújhelybe tartó fővonalból Liesing állomásnál kiágazó hangulatos szárnyvonalon, a Kaltenleutgebnerbahnon. A tegnapi üzemnap egy utóbbi időben szokatlan különlegességet is tartogatott a résztvevők számára – kattintsanak képriportunkért!
Állóhelyes FLIRT
Kísérletbe fogott az SBB: a mai naptól Bázel és Frick/Laufenburg között az S1-es viszonylaton különlegesen átalakított motorvonatok szállítják az utasokat. A vonatokon több állóhely van, mint általában, így próbálják meg tesztelni az utasok viselkedését és kérik ki a véleményüket az elővárosi járatok átalakítása kapcsán.
2013. 11. 10.
Videóajánló - XLII. rész: görög Csörgők akcióban
Tegnapi képriportunkban a Görögországba exportált Csörgőket részben üzem közben, leginkább azonban a dögsorban láthattuk viszont. Mai videóajánlónkban a Csörgőkről készült és az interneten fellelhető mozgóképes dokumentációból válogattunk. Érdekes hallani az ismerős hangot egy ennyire eltérő színvilágú mozdonyból, és ennyire eltérő környezetben.
2013. 11. 09.
Kerítés görög módra
A GANZ-MÁVAG a MÁV M41-es, újabban pedig 418-as sorozatú mozdonyaival megegyező kivitelű gépeket görög megrendelésre is gyártott, ezekből a görög vasút, az Organismós Sidirodrómon Elládos, azaz az OSE (ΟΣΕ, Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος) tizenegy példányt rendelt. Ezúttal most ezek utolsó üzemnapjairól, valamint későbbi sorsáról készült képeket mutatunk az 1997–2005 közötti időszakból.
2013. 11. 08.
Megkezdte működését az unió hetes számú vasúti árufuvarozási folyosója
Megkezdte működését pénteken a MÁV irányításával az Európai Unió hetes számú vasúti árufuvarozási folyosója, az RFC7, amely Prágát köti össze Athénnal.
Megjöttek a Citarók – Korszakváltás a Wiener Liniennél
Új vonatok helyett megújuló vonatok
Az már szinte biztos, hogy 2017-re, amikor egy lehetséges új üzemeltető átveszi a berlini gyorsvasút egy részét, nem állnak majd rendelkezésre az új vonatok. Miután még nem tudni, hogy ki lesz a nyertes, így meg sem rendelhette a reménybeli gyártótól a szerelvényeket, amelyek alig három év alatt biztosan nem készülhetnek el és nem rendelkeznek a szükséges hatósági engedélyekkel. Így hát marad a meglévő vonatok felújítása.
Visszatérnek a drezdai Tátrák
Hivatalosan már 2010-ben elbúcsúztatták a drezdaiak a csehszlovák eredetű Tátra-villamosokat, azonban azóta is rendszeresen előveszik a láthatóan megbízható villamosokat. Jó az öreg a háznál – ismét bebizonyosodott a közmondás igazsága.
2013. 11. 07.
Nem fejlesztik a villamost
Számtalan remek ötlet van a potsdami villamoshálózat fejlesztésére, ennek ellenére azonban a brandenburgi tartományi székhely, Potsdam kötött pályás városi közlekedését nem fejlesztik belátható időn belül. Minden jó, ahogy van?
Fagyálló ICE-k
Újfajta megoldást próbál ki ezen a télen a DB AG a nagysebességű vonatok jégmentesítésére. Ugyanis télen nem csak a vágányokról való hóeltakarítás okoz gondot, hanem az is, hogy a nagysebességű szerelvények külsejéről és a külvilággal érintkező gépészeti részeiről a rájuk rakódott jeget eltávolítsák.
2013. 11. 06.
Készülnek a bécsi Mercedesek
Készülnek az első bécsi Mercedes-Benz Citaro 2-esek az EvoBus mannheimi gyárában. A tervek szerint az első példányok még az év végén vagy a jövő év elején forgalomba állnak.
Búcsúznak a Pragotronok
Hosszú-hosszú évek, évtizedek óta része a debreceni vasútállomásnak a csehszlovák eredetű lapozós utastájékoztató tábla. Most eltűnhet a berendezés és Debrecen mellett további két állomáson jelenhet meg korszerűnek mondott, színes kijelzőkkel rendelkező vizuális utastájékoztató rendszer.
Korlátozott Talentek
Ismét korlátozásokat kellett bevezetni a Talent 2-es motorvonatok esetében. A szerelvények sebességét csökkenteni kellett, mert az egyik mágneses sínfék-egységet ki kell iktatni.
2013. 11. 05.
Íme az Avenio!
Bemutatkozott München új villamosa, a Siemens Avenio első példánya. A városi közlekedésért felelős MVG-nél az új jármű a T1-es sorozatjelzést kapta és további hét szerelvény követi még az új villamost. A bajor főváros az első, ahol az Aveniók forgalomba állnak.