Elkezdődött a budapesti 3-as villamos – bátran mondhatjuk – várva várt felújítása. Az első szakaszban a Fehér úton és a Kőrösi Csoma Sándor úton újulnak meg a villamosvágányok. Emiatt november 4. óta pótlóbuszok járnak az Örs vezér tere és a Mázsa tér között az erre járó 3-as, 28-as, 62-es és 62A villamosok helyett.
Bár akadnak olyan sznobok, akik szerint „szakzsargon” és nem értik az emberek, mi mégis leírjuk, leírhatjuk: november 4-én, hétfőn üzemkezdettől az Örs vezér tere és a Mázsa tér között jó ideig pótlóbuszok járnak a villamosok helyett. Az ok egyszerű: elkezdődött a 3-as villamos régóta ígért, várva várt felújítása.
„Hullámvasút” a Fehér úton. November 4-ével ez már a múlté, mire ismét utasszállító villamosok járnak itt, addigra már korszerű pályán suhanhatnak a szerelvények
A Kőrösi Csoma Sándor úton is igen rossz állapotú volt a nagypaneles pálya. Ez is megújul
A Finommechanikai Zrt. megállónál a régi utasvárók közül az egyiket – a Gubacsi út irányú megállóból – már korábban elbontották. Alighanem ez a sors vár a még meglévőre is
A „hosszú 3-as” november 2-án, a 62-es egy nappal korábban közlekedett utoljára
(felvételünk november 1-jén készült)
(felvételünk november 1-jén készült)
Az első szakaszban a Gyakorló utca és a Mázsa tér közötti szakasz újul meg. Erre szükség is van, hiszen ez volt a legrosszabb állapotú pályarész a vonalon. A Fehér úti „magasvágányokon” sokszor csak 10 km/h-val, a Kőrösi Csoma Sándor út nagypaneles szakaszain pedig csak 5 km/h-val haladhattak a villamosok. Még ilyen tempó mellett is érzékelhetően billegtek, bukdácsoltak a szerelvények.
Az EU-s forrásokból megvalósuló pályafelújítás idején az éppen lezárt szakaszon a villamosok helyett pótlóbuszok járnak. Jelenleg a következőképpen alakul a villamosok forgalmi rendje:
- 3 észak: Mexikói út M–Örs vezér tere - Kőbánya M
- 3 dél: Kőbánya alsó vasútállomás (Mázsa tér)–Gubacsi út
- 28: Blaha Lujza tér M (Népszínház utca)–Kőbánya alsó vasútállomás (Mázsa tér)
- 28A: nem közlekedik
- 37: Blaha Lujza tér M (Népszínház utca)–Izraelita temető (a 28-as villamos üzemidejében)
- 37A: Blaha Lujza tér M (Népszínház utca)–Új köztemető, Kozma utca (a 28A villamos üzemidejében)
- 62: Rákospalota, MÁV-telep–Örs vezér tere - Kőbánya M
- 62A: nem közlekedik
A BKK utastájékoztató hirdetménye – részletes forgalmi tájékoztatóval is szolgálnak weblapjukon
A kimaradó szakaszon, az Örs vezér tere - Zugló M+H–Kőbánya alsó vasútállomás (Mázsa tér) viszonylaton a 3-62V jelzésű buszok járnak. Ide a BKK és a BKV egyaránt beosztott Ikarus 280-as, 435-ös és Volvo 7700-as csuklós autóbuszokat is.
A pótlóbuszok november közepéig az Örs vezér terén a 31-esek megállójából indulnak, mert a tervezett visszafordítási lehetőség – a Bolgárkertész utca vonalában – nem készült el időre. Emiatt viszont átvariálták a zuglói oldali buszvégállomás forgalmi rendjét is
Pótlóbusz fordul ki a Horog utcából a Bihari útra. Az első két napon a 3-as villamosok csak a Szállás utcáig járnak, ide lejönnek az utasokért a pótlóbuszok
A Szállás utcai „nagyon ideiglenes” végállomás elhelyezését egyszerűen megoldották: a rövidke, az egykori Kőbánya-Hízlaló állomást keresztező egyvágányú szakasz végén fordulnak meg a villamosok
Az egyvágányú szakasztól és a ma már nem használt sorompóktól jövőre búcsúzhatunk, ekkor kerül sorra ez a szakasz
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Az első nap tapasztalatai alapján azt mondhatjuk, hogy ha kisebb döccenőkkel is, de működik az új forgalmi rend – igaz, a megszokásból közlekedőknek még szokni kell, hogy hol és mikor kell és főleg mire átszállni.
A munka is megkezdődött: a felújításban érintett szakaszról már leszedték a felsővezetéket és a Kőrösi Csoma Sándor úton már a nagypaneles vágányokat bontják. A hírek szerint e szakasz egy része készül el legkorábban, hiszen a szakemberek azzal számolnak, hogy a Kápolna utcában, a hivatalosan csak szünetelő 36-os villamos vágányain alakíthatják ki az ideiglenes Liget téri végállomást.
Bőszen készül a 3-as villamos déli, ideiglenes végállomása is: a forduláshoz szükséges vágánykapcsolatokat a korábban a 62A villamost segítő csonkavágány déli végének bekötésével biztosítják, Emiatt az első napokban a 3-62V busz és a 3-as villamos déli ágán közlekedő szerelvények a Szállás utcáig járnak, itt lehet a két viszonylat között átszállni.
Az ígéretek szerint a felújítás végeztével „öt korszerű áramátalakító állomás, 18 kilométernyi új felsővezeték-hálózat és 110 kilométernyi új áramellátói vezetékrendszer segíti a villamosközlekedést. A peronok kényelmes és biztonságos megközelítését és használatát új gyalogátkelőhelyek létesítésével és minden megállóhely meghosszabbításával, valamint három – a Laky Adolf utca, a Szent László tér és a Kőbánya alsó vasútállomás – megállóban a megállóhely teljes átépítésével biztosítjuk. A vonalon az összes megállóhelyet akadálymenetesítjük (26 centiméter magasra), amely nem csupán a mozgásukban korlátozottak számára teszi egyszerűbbé a megállókban a le- és felszállást, hanem a babakocsival közlekedő kisgyermekes anyukák, valamint az idősek közlekedését is nagymértékben megkönnyíti.
A megállóhelyeken a felújítás során megújulnak a hangosítóberendezések, az utasvárók, a peronlefedések, a padok, a támaszkodók, a szemetesek és az utastájékoztató berendezések. A Mexikói úton, az Örs vezér tere zuglói oldalán, a Szent László téren és a Kőbánya alsó vasútállomásnál korszerű perontetőket, a többi megállóhelyen modern utasvárókat létesítünk.” – írja közleményében a BKK.
Az ígéretek szerint a felújítás végeztével „öt korszerű áramátalakító állomás, 18 kilométernyi új felsővezeték-hálózat és 110 kilométernyi új áramellátói vezetékrendszer segíti a villamosközlekedést. A peronok kényelmes és biztonságos megközelítését és használatát új gyalogátkelőhelyek létesítésével és minden megállóhely meghosszabbításával, valamint három – a Laky Adolf utca, a Szent László tér és a Kőbánya alsó vasútállomás – megállóban a megállóhely teljes átépítésével biztosítjuk. A vonalon az összes megállóhelyet akadálymenetesítjük (26 centiméter magasra), amely nem csupán a mozgásukban korlátozottak számára teszi egyszerűbbé a megállókban a le- és felszállást, hanem a babakocsival közlekedő kisgyermekes anyukák, valamint az idősek közlekedését is nagymértékben megkönnyíti.
A megállóhelyeken a felújítás során megújulnak a hangosítóberendezések, az utasvárók, a peronlefedések, a padok, a támaszkodók, a szemetesek és az utastájékoztató berendezések. A Mexikói úton, az Örs vezér tere zuglói oldalán, a Szent László téren és a Kőbánya alsó vasútállomásnál korszerű perontetőket, a többi megállóhelyen modern utasvárókat létesítünk.” – írja közleményében a BKK.
Halász Péter