2013. 11. 22.

Múzeumi 1099-es

Múzeumba kerül az évszázados 1099-es sorozatú mozdonyok egyike. A NÖVOG november 21-én adta át a több mint száz éves villamosmozdonyt a bécsi Technisches Museumnak.





1911-ben szerezték be az első villamosmozdonyokat a Mariazellerbahn vonalára. A mozdonyok 2013. október 26-án búcsúztak el az aktív szolgálattól az egykoron az ÖBB, ma a NÖVOG által kezelt St. Pölten és Mariazell közötti vonalon.
A múzeum igazgatója, Gabriele Zuna-Kratky úgy fogalmazott: örömmel fogadják a kereken hetven darabos gyűjtemény új tagját. A minden tekintetben egyedi mozdony egy komoly darabja az osztrák vasúttörténetnek és az újjászervezett gyűjtemény egyik ékköve lesz majd.
A mozdonyt az új marcheggi járműbemutató helyszínére kamionnal szállították át, ahol konzerválják a jelenlegi állapotát és így kerül kiállításra.

Útnak indul a 1099.02-es. Az öreg mozdonyt Karl Wilfing, Karl Wilfing, Alsó-Ausztria közlekedési tanácsának elnöke; Gabriele Zuna-Kratky múzeumigazgató és Gerhard Stindl, a NÖVOG ügyvezetője búcsúztatta
(fotó: NÖVOG)

Karl Wilfing, Alsó-Ausztria közlekedési tanácsának elnöke úgy fogalmazott: az elmúlt 102 év alatt figyelemre méltó teljesítményt nyújtottak a keskeny nyomtávolságú gépek: futásteljesítményük három millió kilométer volt.
A világ legöregebb, még üzemelő keskeny nyomtávolságú villamos mozdonyait 1911-ben építette a linzi Krauss & Co. mozdonygyár. A forgóvázas, csatlórudas kivitelű gépeket az ÖBB az 1950-es években modernizálta, akkor kapták a mai járműszekrényt – futóművük és gépészeti berendezéseik azonban maradtak az eredetiek.
A gépek egészen a közelmúltig szolgáltak, a Stadler-féle Himmelstreppe-szerelvények forgalomba állításával búcsúzhattak el az aktív szolgálattól.
A múzeumba kerülő 1099.02-es egyébként kis ráfordítással üzemképessé tehető lett volna, a gép földzárlathiba miatt lett félreállítva a közelmúltban. Számos másik masina várja sorsát St. Pölten Alpenbahnhof állomás vontatási telephelyén, sorsuk azonban kérdéses.

Halász Péter