10 éves és már felújítják, mi az? Így szólna a magyar vasúti személyszállítási kontextusban szürreálisan hangzó találós kérdés, ám máris eláruljuk: a válasz a brit Virgin Trains 390-es sorozata, a Pendolino. De miért és mit is reszelgetnek a fiatalnak számító szerelvényeken?
Első hallásra meghökkentő a hír, de a Virgin Trains 12 millió eurot költ az Angel Trains-től lízingelt 56 darab 390-es sorozatú, Pendolino márkanevű villamos motorvonatára. A program keretében megújul Pendolino-szerelvények belső tere, új szemeteseket és burkolatokat kapnak a kocsik, a világítás pedig takarékos, LED-alapú lesz. Cserélik a mellékhelyiségek főbb elemeit is, a WC-csészéket és az ajtók zárszerkezetet is beleértve. Fontos változás, hogy a fedélzeti büfé berendezéseit (például a hűtőkszekrényeket) is cserélik, a hangsúly pedig a jobb takaríthatóságon és könnyebb szelektív hulladékgyűjtésen lesz.
A kocsik előterei is megújulnak, ami magában foglalja az új kárpitokat és az előterek szellőzésének javítását. Rossz nyelvek erre máris megjegyezhetik, hogy a szellőzés javítására tényleg szükség van, méghozzá a csúcsidőben rendszeresen előforduló talponállós jelenetek miatt. Elvégre a brit vasút európai összehasonlításban azért a drágábbak közé tartozik, és egy közel 60 ezer forintba kerülő standard London - Glasgow menetjegyért cserében az utasnak igazán lehetnek elvárásai. (Az érem másik oldala, hogy 7 ezer forintos akciós elővételi ajánlat is van, illetve hogy csúcsidőben a nyugati főgvonal London környékén kapacitása határán üzemel, így a vasút lehetőségei a zsúfoltság enyhítésére korlátozottak.) A Virgin Trains mindenesetre az egyébként jó állapotú szerelvények színvonalának megtartását is komolyan veszi, így egy éven belül megújult Pendolino-flottával találkozhatnak az utasok. Hogy a nagyságrendeket is érezzük: a felújítás 3,5 milliárd forintba kerül a hírek szerint, míg a hazai 29-05-ös kocsiknak az utóbbi fél év minden sajtóközleményén kínos precizitással unásig mantrázott felújítása kapcsán a MÁV-START sajtótájékoztatóján egy 220 millió forintos összeg hangzott el.
A kocsik előterei is megújulnak, ami magában foglalja az új kárpitokat és az előterek szellőzésének javítását. Rossz nyelvek erre máris megjegyezhetik, hogy a szellőzés javítására tényleg szükség van, méghozzá a csúcsidőben rendszeresen előforduló talponállós jelenetek miatt. Elvégre a brit vasút európai összehasonlításban azért a drágábbak közé tartozik, és egy közel 60 ezer forintba kerülő standard London - Glasgow menetjegyért cserében az utasnak igazán lehetnek elvárásai. (Az érem másik oldala, hogy 7 ezer forintos akciós elővételi ajánlat is van, illetve hogy csúcsidőben a nyugati főgvonal London környékén kapacitása határán üzemel, így a vasút lehetőségei a zsúfoltság enyhítésére korlátozottak.) A Virgin Trains mindenesetre az egyébként jó állapotú szerelvények színvonalának megtartását is komolyan veszi, így egy éven belül megújult Pendolino-flottával találkozhatnak az utasok. Hogy a nagyságrendeket is érezzük: a felújítás 3,5 milliárd forintba kerül a hírek szerint, míg a hazai 29-05-ös kocsiknak az utóbbi fél év minden sajtóközleményén kínos precizitással unásig mantrázott felújítása kapcsán a MÁV-START sajtótájékoztatóján egy 220 millió forintos összeg hangzott el.
Első osztályú utastér a Glasgow Central pályaudvaron indulásra készülő Pendolino fedélzetén, a jegyárban foglalt reggelihez megterített asztalokkal. Első ránézésre nem egy azonnali felújításért kiáltó látvány...
A Pendolino-k története egyébként sokkal rövidebb, mint egy átlagos Bhv-kocsi életrajza. Az első 53 darab, nyolc kocsiból álló szerelvényt 2001 és 2005 között szállította a billenő kocsiszekrényes vonatok nagyágyújának számító Fiat Ferroviaria-t felvásárló Alstom. Az angol földön végszerelt vonatok hatalmas sikert arattak a Virgin Trains által üzemeltetett West Coast Mainline-on (WCML) a London és az északnyugati nagyvárosok (Birmingham, Manchester, Liverpool, Glasgow) között. Erre válaszul a Virgin Trains 2008-tól kezdődően egy 106 járműegységet jelentő beszerzés keretében további betétkocsival bővítette a szerelvényeket, illetve négy komplett, 11 kocsis szerelvényt is rendelt. A vonatok továbbra is népszerűek, műszaki illetve üzemviteli szempontból pedig a billenőszekrényes kivitel megadta a végső választ a komoly hosszban dombvidéki jellegű, kanyargós vonalvezetésű fővonalon a sebességnövelés igényére. (Ebben az útkeresésében az Advanced Passenger Train volt a kudarcba fulladt történelmi előkép.) A szerelvények jó eséllyel kihúzzák majd a frontvonalban az igazi nagysebességű pálya, a HS2 megépüléséig hátralévő legalább 13 évet, ekkor viszont egyébként is szükség lesz a járműpark fejlesztésére.
Londonból Glasgow felé tartó Pendolino dönget át a skóciai Motherwell állomásán (a cikket a szerző felvételeivel illusztráltuk)
Névjegy - Virgin Pendolino
- Gyártó: Fiat/Alstom, Savigliano + Alstom, Washwood Heath
- Építési év: 2001-2005, majd további 106 járműegység 2010-2011
- Engedélyezett legnagyobb sebesség: 125 mérföld/óra (200 km/h)
- Áramnem: 25kV/50Hz
- Összteljesítmény: 5100 kW az eredeti szerelvények esetében, 6557 kW a második szériánál
- Ülőhelykapacitás: 145 első-, 294 másodosztályú hely az eredeti, 8 kocsis vonatokon, 145 + 418 a 11 kocsis egységeken
Magyarics Zoltán