A Mozdonyvezetők Szakszervezete szerdán megalakította sztrájkbizottságát, miután a munkáltató 2014. január 1-jei hatállyal felmondta a 10 éve folyamatosan alkalmazott mozdonyvezetői bértáblát – közölte a szakszervezet az MTI-vel csütörtökön.
Az érdekvédelmi szervezet szerint a döntéssel „egy tollvonással elvették a mozdonyvezetői életpályamodellt, azt a korábbi munkáltatói ígérvényt, amire a munkavállalók eddig bizton számíthattak”.
A sztrájkbizottság megalakításának másik oka, hogy a 2014. január elsején létrejövő integrált személyszállító társaság, a MÁV-START Zrt. kollektív szerződését úgy kívánja módosítani a cégvezetés, hogy csökkenti a jelenleg a mozdonyvezetőket megillető műszakpótlék mértékét, illetve más jövedelmi elemeket. A közlemény szerint az integrációt felhasználva a munkáltatónak szándékában áll rontani a jelenlegi mozdonyvezetői foglalkoztatás szabályait is.
„Ezek a lépések elfogadhatatlanok a mozdonyvezetők számára, a megszerzett jogaik védelme érdekében készek mindent megtenni, ideértve a munkabeszüntetést is” – áll a Mozdonyvezetők Szakszervezetének közleményében.
Emlékeztetnek arra, hogy az érdekvédelmi szervezet már korábban jelezte: többletigényt az integrációhoz kapcsolódóan nem támaszt, de ragaszkodik a jelenleg érvényes és hatályos mozdonyvezetői bértáblához, foglalkoztatási szabályokhoz és jövedelmi elemekhez.
A tervek szerint 2014 januárjában induló egységes személyszállítási vállalat kollektív szerződéséről folyamatban vannak az egyeztetések, ebbe a törvény szerint meghatározott módon a szakszervezeteket és a központi üzemi tanácsokat is bevonja a vasúttársaság – közölte a MÁV Zrt. csütörtökön az MTI megkeresésére annak kapcsán, hogy sztrájkbizottságot alakított a Mozdonyvezetők Szakszervezete.
Az érdekképviselet közlése szerint azért alakították meg a sztrájkbizottságot, mert a munkáltató 2014. január 1-jei hatállyal felmondta a 10 éve folyamatosan alkalmazott mozdonyvezetői bértáblát, valamint az integrált személyszállító társaság kollektív szerződését úgy kívánja módosítani, hogy csökkenti a jelenleg a mozdonyvezetőket megillető műszakpótlék mértékét, illetve más jövedelmi elemeket.
„A MÁV a szervezeti változásokkal kapcsolatos egyeztetéseken való konstruktív részvételt javasolja a Mozdonyvezetők Szakszervezete vezetőségének, az utazóközönség sztrájkkal való fenyegetése helyett” – fogalmazott a MÁV Zrt. írásos válaszában.
A tájékoztatás szerint a nemzeti vasúttársaság vezetőségének célja a MÁV vállalatcsoport előző kormányok alatt széttördelt szervezetének újbóli egységesítése, ami hatékonyabb működést és az utasok igényeinek emelkedő színvonalú kiszolgálását eredményezi.
A személyszállító MÁV-START Zrt., a járműjavító-karbantartó MÁV-GÉPÉSZET Zrt. valamint a vontatási MÁV-TRAKCIÓ Zrt. összeolvadásával a vállalatcsoport szervezete egységesebbé válik. Már eddig is jelentősen csökkent a vezetői szintek száma, letisztultabb lett a három nagyvállalat irányítási struktúrája - emelte ki a vasúttársaság.
A MÁV válaszában hangsúlyozta azt is: cáfolja a Mozdonyvezetők Szakszervezetének kijelentését, miszerint a munkáltatónak célja lenne a „mozdonyvezetői foglalkoztatás szabályainak rontása”. A vasúttársaság szerint az átalakítás a munkahelyek megőrzését is célozza. Ezt mutatja, hogy a vállalat vezetősége írásos megállapodásban vállalta, nem hajt végre csoportos létszámleépítést az elkövetkező időszakban – olvasható a válaszban.
MTI