Megjelent a Verkehrsverbund Rhein-Ruhr ajánlattételi felhívása a majdani Rhein-Ruhr-Express, azaz az RRX járműveire vonatkozóan. Az új regionális vasúti koncepcióhoz új járművek dukálnak és ezek a megrendelő tulajdonában maradnak – az új üzemeltető csak kölcsönkapja őket.
Megjelent a Verkehrsverbund Rhein-Ruhr ajánlattételi felhívása összesen 71 darab emeletes villamos motorvonatra vonatkozóan. Legalábbis a majdani ajánlattevőnek ennyit kell biztosítania a forgalom számára, az üzemi tartalék ezen felül értendő. A szállítónak az üzemeltetést és a rendelkezésre állást is biztosítania kell – mégpedig harminc éven keresztül.
Düsseldorfból fordul ki a Koblenz felé tartó RE5-ös szerelvénye. Az új vonatok erős forgalmú, emeletes ingavonatokkal kiszolgált járatokon állnak majd forgalomba
A tervek szerelvények maximális hossza egyenként 107 méter lehet, ez alól kivétel a rövidebb szerelvényekkel üzemeltetni tervezett a Dortmund–Witten–Hagen–Wuppertal–Düsseldorf–Neuss–Mönchengladbach–Aachen közötti RE4-es viszonylat. A szerelvényeket automatikus középütközővel kell összekötni, legnagyobb sebességük pedig 160 km/h, gyorsulásuk legalább 1,0 m/s2-ben lett kikötve. A vonatoknak legalább 800 ülőhellyel kell rendelkeznie csatolt egységek esetén, azaz vonatonként 400 ülőhelyet kell biztosítani – ez alól szintén az RE4-es lehet a kivétel, itt kevesebb ülőhely is elegendő. Az utastérben első osztályú részt és többcélú teret is kell alakítani.
Az RE4-esen ma is kisebb befogadóképességű szerelvények, szóló és csatolt 425-sök ingáznak – ide nem kell 107 méteres, 400 ülőhelyes vonatot ajánlani. A képen éppen Viersenbe érkezik egy 425-ös duó
Kikötés, hogy a vonatok ajtóinak a 760 milliméter magas peronokról szintbeni belépést kell biztosítania és úgy kell elhelyezni, hogy egy kocsioldalon az ajtók összesen 26 fix ülőhelyet foglalhatnak el.
A VRR a vonatokat az alábbi járatokon tervezi közlekedtetni, mint az RRX-hálózat előfutárait:
- RE1: Aachen–Köln–Düsseldorf–Duisburg–Essen–Dortmund–Hamm–Paderborn
- RE4: Dortmund–Witten–Hagen–Wuppertal–Düsseldorf–Neuss–Mönchengladbach–Aachen
- RE5: Koblenz–Köln–Düsseldorf–Duisburg–Oberhausen–Wesel–Emmerich
- RE6: Düsseldorf–Duisburg–Essen–Dortmund–Hamm–Bielefeld–Minden
- RE11: Mönchengladbach–Viersen–Krefeld–Duisburg–Essen–Bochum–Dortmund–Kamen–Hamm
Az ajánlatokat 2013. november 12-éig várja a VRR. A vonatokat a VRR vásárolja majd meg, a viszonylatok majdani üzemeltetője csak használatra kapja meg a járműveket. A karbantartásról a gyártónak kell gondoskodni – hasonló konstrukcióban, mint ahogyan Magyarországon a Stadler Rail végzi a FLIRT-ek (és a Talentek) karbantartását.
Azt egyelőre nem tudni, mi lesz a most ezeken a vonalakon szolgáló, a DB AG által beszerzett járművekkel. A kérdés mindenképpen érdekes lesz, annak fényében, hogy Németországban már így is sokak szerint túl fiatal a vasúti járműpark.
Azt egyelőre nem tudni, mi lesz a most ezeken a vonalakon szolgáló, a DB AG által beszerzett járművekkel. A kérdés mindenképpen érdekes lesz, annak fényében, hogy Németországban már így is sokak szerint túl fiatal a vasúti járműpark.
Az érintett vonalakon most is viszonylag korszerű járművek közlekednek. Kérdés, hogy mi lesz a viszonylag fiatal vonatokkal, amelyeket még újabb járművek váltanak fel? Németországban ugyanis már most is túlságosan fiatal a vasúti járműpark – ahogy erről korábban beszámoltunk már
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Az új szerelvények a jelenlegi járatokon jobbára emeletes ingavonatokat váltanak ki. Ezeken a vonalakon igen komoly utasforgalom jelentkezik a nap szinte minden szakában és 5-6 emeletes kocsiból álló szerelvények várják az utasokat a félóránként-óránként közlekedő járatokon. Az RE4-es esetében jelenleg rövidebb vonatok járnak: szóló vagy csatolt 425-ösökkel utazhatunk ezen a vonalon.
Halász Péter