2013. 10. 28.

Menetrendváltás 2013: változások az ÖBB vonalain

Míg itthon még fű alatt terjedt múlt héten a nyomdakész jövő évi vasúti menetrend, Németországban már javában kommunikálták a változásokat, szerdán pedig az Osztrák Szövetségi Vasút is nyilvánosságra hozta a főbb változásokat sajtótájékoztató keretében. Lássuk, milyen újdonságokra számíthatunk az ÖBB hálózatán december közepétől!



A piszkos anyagiakkal kezdve: az osztrák vasúti jegyek ára kismértékben emelkedni fog decembertől. Cserében viszont az ÖBB a szövevényes jegyrendszer egyszerűsítését ígéri – jelenleg hatvanegy jegytípus van forgalomban, és csak kutyák részére háromféle részére háromféle tarifa (vadász-, házörző és munkakutya) létezik. További általános célként az ÖBB a rendkívüli helyzetek jobb kezelését tűzte ki célul, mely a szerdai sajtótájékoztatón elhangzottak alapján a cég megítélése szerint is komoly fejlesztésre szorul. Ide tartozik az is, hogy az utaspanaszokra 24 órás, míg a visszatérítési igényekre 15 napos határidőt kívánnak bevezetni.

Lássuk magát a menetrendet! A nemzetközi forgalom fő újdonsága, hogy újra lesz Bécs–Velence viszonylatú nappali közvetlen vonat, mely vélhetően az olasz vasút híresen lagymatag (lásd még a Venezia megszűnése) hozzáállása miatt adta át a helyét a Klagenfurt–Velence között közlekedő vonatpótló buszoknak néhány éve. Zürich felé egész nap kétórás ütemben közlekednek a vonatok Ausztria felől, a jelenlegi menetrendi lyukakat az új 161-es számú Railjet és az EC 164-es töltik majd fel. Jobb szeműeknek máris feltűnik az utóbbi vonatszám – a 163/164-es EC bizony szintén új vonatpár, méghozzá Graz–Zürich viszonylatban!
A belföldi távolsági forgalom örvendetes változása, hogy a 2010-ben megszűnt és a sajtóban azóta is sokszor hiányolt Graz–Linz közvetlen kapcsolat két vonatpárral indul újra decembertől, méghozzá a megszűnés előttihez hasonló 3 órás menetidővel. Ezt a változást egyébként a folyamatos kritikák hatására az ÖBB már februárban beharangozta. A viszonylaton eddig is rendelkezésre álló napi öt pár átszállásos kapcsolat is kismértékben gyorsul két hónap múlva.
Délen viszont megszűnés is adódik: az Olaszországon keresztül közlekedő, Dél-Tirolt kiszolgáló Innsbruck–Lienz korridorvonatok megszűnnek decemberben, csak átszállásos kapcsolat lesz a tartományi székhely és Kelet-Tirol között.

A Westbahn távolsági forgalma Salzburgtól keletre jobbára változatlan, ám minden Railjet-járat megáll majd St. Pöltenben, így az eddig áthaladó 64-es számú vonat is. Kisebb változás, hogy óra:36 helyett óra:30-ra hozták előre a Railjet-járatok indulását a bécsi Westbahnhofról. Egy új, kora reggeli Railjet is bekerült a menetrendbe, mely Bécsből 5:30-kor indul majd, Salzburgba pedig 7:52-kor érkezik.
A tavaly decemberben átadott új Tullnerfeld állomásról idén szeptemberben a VOR közlekedési szövetséggel kialakult viták miatt kivonult a Westbahn magántársaság, helyére pedig az ÖBB ugrott be. Az új menetrend állandósítja ezt az állapotot, az ÖBB összes (napi 17 pár) Bécs–St. Pölten között közlekedő IC-járata megáll a továbbiakban is Tullnerfelden.
Nyugatabbra már komolyabb változások lesznek, ugyanis hosszú évek munkáját követően átadják a felújított salzburgi főpályaudvart, megszüntetve ezzel a régóta fennálló pályakapacitásbeli korlátozásokat. Elsősorban az átszállási kapcsolatok javítása érhető tetten, óránként el lehet majd jutni ugyanis Bécsből Innsbruckba és Münchenbe, minden második órában létrejövő új átszállásos kapcsolatokkal. Ugyanez igaz kétórás ütemben a Bécs–Salzburg és Klagenfurt–München IC-vonatok, illetve a Klagenfurt–Salzburg IC / Graz–Salzburg–München–Frankfurt EC-járatok relációjában is. Graz és Salzburg között egyébként kismértékben rövidül a menetidő, a napi 6 közvetlen vonatpár 4 óra alatt teszi majd meg a két tartományi székhely közötti távot.
A pályafelújítások (például a DB AG felségterületén Rosenheim közelében végzett rekonstrukció) hatására 7 perccel csökken a Bécs–Innsbruck Railjet-vonatok menetideje, decembertől 4 óra 8 perc lesz a két város között a legjobb menetidő. (Összehasonlításul: 1981 telén 5 óra 33 perc, 2000-ben pedig 4 óra 56 perc volt a legjobb menetidő.) Ugyanígy 7 perccel gyorsulnak Innsbruck és München között a Brenner-hágón át közlekedő DB-ÖBB IC vonatok is. Ezzel szemben lassul az Innsbruck - Berlin ICE-vonatpár, ám nem véletlenül: a DB AG az osztrák vasút kérésére München Ost állomáson is megállítja a vonatot, ezzel biztosítva jobb reggeli eljutást a müncheni repülőtérre, illetve a késő délutáni kapcsolatot a repülőtérről Innsbruck felé.
Tirolban újabb IC-járatok (pl. 760 és 863) adják át helyüket a Railjet-szerelvényeknek, így mind Jenbach környéke, mind pedig Vorarlberg északi része több közvetlen kapcsolatot kap a főváros felé. Egy Railjet-pár (162/165) dupla szerelvényt kap, az új stokk pedig Feldkirchtől Bregenz felé (felől) közlekedik majd tovább, feleslegessé téve az átszállást. Innsbruck és Landeck-Zams között is csökken az IC-járatok száma, ám öt REX-el erősítik a regionális kínálatot, és néhány Railjet Ötztal, valamint Imst-Pitztal állomásokon is megáll majd a kieső távolsági vonatok pótlására. A vorarlbergi utasok számára az IC-Railjet váltás Bécs viszonylatában akár egy órás is megtakarítást is hozhat. Érdekesség, hogy Innsbruck állomásról páros órák után 21 perccel indulnak majd a Wörgl - Salzburg útvonalon Bécsbe tartó Railjetek, míg a páratlan órákban marad az óra:05 perces indulás.

Salzburg Hauptbahnhof májusban még igencsak alakult, decemberben viszont javuló átszállási kapcsolatokkal debütál a felújított állomás

A regionális forgalmat keleten kezdve, Bécs környékén minimális változásokra számíthatunk. Néhány S-Bahn járat Mödling helyett Leobersdorfig közlekedik, nyugat felé pedig pár perces módosításokat eszközölnek az S50-es viszonylat menetrendjében. Fontos változás, hogy a városból a repülőtérre tartó utasok számának növekedéséhez igazodva jövőre az S7 viszonylat vonatai közül már napi 22 pár közlekedik két vonategységgel, azaz 6 kocsival. Az utasszámokhoz igazodó változás az is, hogy Pozsony és Bécs között a reggeli REX 2505 zsúfoltságának enyhítésére új ütemen felüli vonat áll forgalomba REX 2541 számon, mely 7:41-kor érkezik majd a bécsi főpályaudvarra.

A Südbahn-on néhány S-Bahn járat Mödling helyett Leobersdorfig közlekedik tovább decembertől

A St. Pölten Hbf–Hainfeld/Schrambach vonalon ismét kerek 30 perces ütem szerint járnak majd a regionális vonatok. A Kleinreifling–Amstetten viszonylaton Talent-motorvonatok váltják a mozdonyos ingavonatokat, és javul az átszállásos kapcsolatok „üzembiztossága” is Bécs felé – 3-5 perc helyett 5-7 perc áll majd az átszállók rendelkezésére.

Rövidke, mozdonyos ingavonat Kleinreifling állomáson még 2009. március 14-én. A rövid szerelvényeket valóban gazdaságosabb Talentekkel üzemeltetni
(fotó: Halász Péter)


Salzburg tartományt főleg a fentebb említett távolsági forgalmi változások érintik, így az új Graz–Zürich EC, illetve a salzburgi főpályaudvar teljessé váló „pókja” az új átszállási vagy optimalizált kapcsolatok miatt. Érdekes visszalépés viszont, hogy kihasználatlanságra hivatkozva megszűnik a 899-es számú esti utolsó Klagenfurt–Salzburg IC-járat, így 20:45 helyett már 18:45-kor elindul Klagenfurtból az utolsó távolsági vonat (ÖIC 593) a Tauern-vasúton. Ez a korai utolsó indulás már-már egy peremidőszaki kínálatot teljesen nélkülöző hazai mellékvonali menetrendet idéz – remélhetőleg találnak ésszerű megoldást az esti mobilitásra a jövőben (például egy személyvonat formájában).
Regionális forgalomban két új megállót nyitnak: az egyiket Salzburg és Freilassing között, még a határ osztrák oldalán, Salzburg Liefering néven; a másikat pedig Steindorf közelében, Strasswalchen West néven.

Vorarlberg egyértelműen az idei menetrendváltás nyertese. A javuló távolsági kapcsolatokat fentebb említettük, tekintsük át tehát a regionális forgalom változásait! Bregenz és a svájci határállomás, St. Margarethen között „betömik” az ütemes menetrendben lévő lyukakat, így a nap nagy részében teljes lesz a 30 perces ütem. Lindau–Bregenz–Bludenz viszonylatban a Németország csücskét is érintő elővárosi forgalomban hétköznap négy, hétvégén három új vonatot indítanak, így jobbára teljes lesz a 30 perces alapütem. Az SBB kismértékben eltolja a svájci oldalon Buchs állomásán a menetrendi pókot, ehhez az ÖBB néhány perces módosításokkal igazodik az osztrák és liechtensteini oldalon.

Railjet-invázió: a nyugati végeken több hagyományos IC-járat adja át helyét a legújabb márkanévnek, Vorarlberg felől pedig lényegesen javul az eljutás a főváros felé (a külön nem jelölt felvételek a szerző munkái)


Magyarics Zoltán