2013. 10. 08.

Nem lesz több kétrészes

Két éves egyeztetés és előkészítés után tudott megállapodni egymással a düsseldorfi Rheinbahn vezetése és a cégnél működő üzemi tanács a különböző hosszúságú és nehézségű szolgálatok rendezése kapcsán. Három kategóriába sorolták a beosztásokat és a legnehezebbeket 2015-ig újragondolják.


A düsseldorfi Rheinbahnnál napi szinten mintegy 800 különböző szolgálatban dolgoznak a járművezetők. A Rheinbahn vezetése és az üzemi tanács, hosszabb, két esztendős előkészítés után állapodott meg egymással arról, hogy a meglévő szolgálatokat három különböző kategóriába osztják: a legnehezebb a piros, a közepesek a sárga, a könnyebbek pedig a zöldbe kerülnek.

A düsseldorfi Rheinbahn Stadbahn-szerelvénye Krefeldben

A piros kategóriába százhetven olyan „start” került, amelyek kilenc órásnál hosszabbak, kevés pihenőidőt szabtak a járművezetőnek a többi számhoz képest vagy éppen kétrészes szolgálatról van szó és az első kezdés valamint az utolsó végzés között akár tizenhárom óra is lehet. Ez utóbbiak azért is kényelmetlenek a munkavállalók számára, mert a két szolgálati rész között fizetés nélküli pihenőidőt kapnak. De ebbe a kategóriába kerültek a nehezebben kezelhető, megbízhatatlanabb járművekkel végzett szolgálatok is.

A Rheinbahnnál 2015 nyaráig megszűnnek a kétrészes és a kilenc óránál hosszabb, kevés pihenőt tartalmazó szolgálatok
(fotók: Halász Péter)

A megállapodás értelmében 2014 januárjáig a piros kategóriába eső szolgálatok számát 170-ről 95-re mérséklik és a munkarendek átszervezésével 2015 januárjára a megmaradó „piros szolgálatok” is eltűnnek.
Az intézkedéshez indoklásképpen a felek hozzáfűzték: figyelembe kell venni a demográfiai változásokat, azt, hogy egyre többen és egyre hosszabb ideig dolgoznak, sok a korosodó járművezető. Így szeretnék tehermentesíteni a munkatársakat az egyébként sem éppen kíméletes munkavégzés alól. Az intézkedés költségvonzatairól nem nyilatkozott a közlekedési társaság.

Halász Péter