2013. 10. 07.

Nagysebességű felár a Westbahnnak

Komoly költségnövekedéssel szembesült a Westbahn a közelmúltban: az ÖBB versenytársától ugyanis a pályavasút „nagysebességű felárat” kér. A magáncég az állami beavatkozást sürgeti, mondván, komoly versenyhátrány éri a céget.




Egészen konkrétan ez a „nagysebességű felár” zavarja a Westbahnt. Jelezték: a szövetségi közlekedési tárca ugyan meg tudná akadályozni a felár beszedését, követelését, de a gyakorlatban nem tette meg.
Az új felárat a pályahasználati díjon felül, illetve abba beépítve szedné be a pályavasút, az infrastruktúra üzemeltetője. A Westbahn álláspontja szerint a vasúti pályahasználatnak olcsónak kell lennie, csak így tud árban versenyezni a kötött pályás közlekedés az autóforgalommal szemben. Ezért is érthetetlennek tartják, hogy előbb megépítik a nagysebességű vasútvonalakat, majd felárral büntetik azok használóit.

A Westbahn éppen mehet lassabban is, ha így nem kell „nagysebességű felárat” fizetnie – viszont ez szétverné a menetrend szerkezetét. A képen a 2012 decemberében átadott új Westbahnon robog a KISS-ük Salzburg felé
(fotó: Magyarics Zoltán)

A Westbahn GmbH vonatai a 160-as vagy annál nagyobb sebességre alkalmas pályákat is használják, de a költségtakarékosság jegyében megtehetnék azt is, hogy „csak” százhatvannal járnak ezek a vonatok annak árán is. Ebben az esetben viszont a járatok szétvernék a nagyobb sebességre tervezett menetrendi szerkezetet – ez viszont nem lehet célja a közlekedéspolitikának sem. A Westbahn ügyvezetője, Erich Forster felszólította Doris Bures szövetségi közlekedési minisztert, hogy ne adja jóváhagyását a 2014-es menetrendi évre szóló hálózat-hozzáférési díjakhoz.

A Westbahn motorvonata a régi pályán – ezért nem kér a pályavasút felárat, de még így sem fedezi a költségeket a pályahasználat díja
(fotó: Halász Péter)

A közlekedési tárca nem érti a Westbahn felháborodását. Szerintük ugyanis a vasúti pályák üzemeltetési költségeit egyenlő módon és mértékben kell elosztani az azt használó társaságok között. Hozzátették európai összehasonlításban is az egyik legolcsóbb az osztrák vonalak használata és a beszedett összeg egyáltalán nem fedezi a fejlesztések költségeit, de a fenntartási költségeknek is csak egy részét állják a használó vasúttársaságok – fogalmazott a szaktárca államtitkára, Herbert Kasser. Mindazonáltal úgy látják, hogy a „sebességi pótlék” még vita tárgyát képezheti. Viszont azt is hozzátették: a nagysebességű pályákon közlekedő, nagy sebességű vonatok komolyabb igénybevételnek teszik ki a vasúti pályát, amiért viszont több költséget is illik felvállalni.
A Westbahn egyébként nem csak a pályahasználat ügyében különbözött össze az állammal és képviselőivel: legutóbb a VOR-ral akasztottak tengelyt, amikor bejelentették: a közlekedési szövetség utasait felárral „büntetik”. Erről részletesebben már szóltunk a RegionalBahn oldalán.

Halász Péter