Október 27-étől új mozdonyforduló érvényes a NÖVOG-nál a Mariazellerbahnon és a kapcsolódó vasútvonalakon. A villamosított szakaszokon ezentúl csak motorvonatok közlekednek majd: a korábban, az ÖBB által beszerzett 4090-esek mellett a Stadler-féle Himmelstreppe-szerelvények járnak majd a vonalon St. Pölten és Mariazell között. A völgyben fekvő szakaszon 5090-es motorkocsik: a 007-es, a 011-es, a 012-es és a 014-016-os pályaszámú dízelmotorkocsik is segítik a forgalmat.
Az elvben még üzemképes 2095 015-ös mellett pihen az 5090 008-as motorkocsi és a 4090 002-es motorvonat. A háttérben a 1099 012-es torzója látszik
Az idén 99-102 év közötti életkorú 1099-es sorozatú villamosmozdonyok – amelyek a világ legöregebb, forgalomban lévő váltóáramú villamosmozdonyai. A jelenlegi flottából az Eisenbahn Kurier tudósítása szerint a 008-ast egy baleset után 2012. július 6-ával selejtezték, motorjait pedig a 1099.14-es kapta meg 2012 októberében, amikor az utolsó, kifutó főjavítását kapta a mozdony. A 1099 011-est motorhiba miatt 2012 őszén állították le, a 1099 004-es és a 1099.02-es földzárlathiba miatt áll. A 1099 010-esen tavasszal kezdték meg a T jelű, kifutó gépekre szánt fővizsgát, a munkák azonban megszakadtak.
Mindezek alapján októberben csak négy 1099-es volt üzemképes: a barna 007-es és 013-as, valamint a 014-es és a vörös-fehér 1099 016-os. A 007-es és a 014-es kivételével valamennyi mozdony közel járt vagy már el is érte a 100 ezer kilométeres határt, amikor újabb fővizsgálat esedékes. Kérdéses azonban, hogy ezt megkapják-e a mozdonyok? Ugyanis az október 26-áig érvényes fordulóban még két mozdonyra van szükség, de október 27-étől már csak a hétvégente közlekedő „Ötschebär” számára kell mozdonyt biztosítani.
A 1099 004-es földzárlat miatt üzemen kívül van már
Mindezek alapján októberben csak négy 1099-es volt üzemképes: a barna 007-es és 013-as, valamint a 014-es és a vörös-fehér 1099 016-os. A 007-es és a 014-es kivételével valamennyi mozdony közel járt vagy már el is érte a 100 ezer kilométeres határt, amikor újabb fővizsgálat esedékes. Kérdéses azonban, hogy ezt megkapják-e a mozdonyok? Ugyanis az október 26-áig érvényes fordulóban még két mozdonyra van szükség, de október 27-étől már csak a hétvégente közlekedő „Ötschebär” számára kell mozdonyt biztosítani.
A barna 1099 007-es még üzemképes, egyike az utolsó két olyan mozdonynak, aminek nem jár(t) le a futásteljesítménye
A 1099 011-es 2012 ősze óta motorhiba miatt áll
A 1099 008-as már csak alkatrészbánya. Motorjait a 1099 014-es kapta meg, ezt a mozdonyt pedig selejtezték egy baleset után
Ugyancsak búcsúznak a 2095-ös sorozatú dízelgépek a vasútüzemtől: a 2095 007–2095 009-es pályaszámú gépek közül a 007-es és a 008-as hajtóműhiba miatt áll; a 010-es, a 011-es, a 013-as és a 015-ös még megvan, de a 011-est már csak alkatrészbányának használják. Ezek a gépek szintén búcsúznak a menetrend szerinti forgalomtól október 26-ával.
A narancsszínű 20950 013-as még üzemképes, de október 27-étől nem lesz szükség a gépre
Két 1099-es és egy Ötschebär-szerelvény tehát jelenleg a St. Pölten-Alpenbahnhofon lévő műhelyben várja a sorsát. Hogy mi lesz velük, azt egyelőre nem tudni. Az viszont biztos, hogy ha felújítják őket, akkor az lesz az Alpenbahnhofon lévő műhely utolsó munkája, utána ugyanis bezárják a műhelyt. A korszerű Himmelstreppe motorvonatok számára Laubenbachmühle állomáson építettek motorszínt és itt helyezkedik el a NÖVOG üzemirányító központja is, ahonnan a Mariazellerbahn mellett a többi NÖVOG-kisvasút forgalmát is szervezik.
Még két 1099-es és egy Ötscherbär-szerelvény javítását megcsinálják a műhelyben, de utána megszűnik ez a bázis
Az évszázados 1099-esek a világ legrégebben üzemelő váltóáramú villamosmozdonyai, 98-102 éve szolgálják a Mariazellerbahnt. A 2095-ösök pedig Mank felé jártak a dízeles vonalon – a típust 1958-1962 között gyártotta az SGP. Mára feleslegessé váltak a NÖVOG számára
Az Alpenbahnhof a vasút első szakaszának 1898-as megnyitója óta az üzem központja. Ráadásul nem csak a Mariazell felé vezető szárnynak, hanem a Mank felé vezető, végig dízelüzeműként megmaradt kisvasúti vonal központja is. Itt volt a járműtelep, a javítóműhely és itt volt az átrakópályaudvar is a teherforgalom megszűnéséig.
St. Pölten-Alpenbahnhof több mint száz éve a Mariazellerbahn üzemviteli központja. A NÖVOG megszünteti, az új motorvonatok számára Laubenbachmühlében építettek új bázist. A képen a kisvasúti vágányhídmérleg látszik, amelyet a teherforgalom megszűnte óta nem használnak
(fotók: Magyarics Zoltán)
(fotók: Magyarics Zoltán)
Halász Péter