2013. 10. 27.

Mariazellerbahn – az utolsó klasszikus hétvége

Amint pénteken hírül adtuk, az osztrák Mariazellerbahn jövő héttől a vasútbarátok szemszögéből nézve sokkal sivárabb vasútüzem lesz. A hétfőtől érvényes menetrend és szerelvényfordulók már csak motorvonatokkal számolnak, valamint fokozatosan bezár a St. Pölten Alpenbahnhof néven ismert vontatási telep, mely a kezdetektől szolgálta a kisvasutat. Az utolsó szombaton búcsúzásképpen komoly mozdonyos üzem folyt a vasúton, a délutánt pedig egy kis rendkívüli esemény is tarkította. Képriportunk következik!



A Mariazellerbahn élete a kétezres évek kezdete óta az átalakulásról szól. Az Osztrák Szövetségi Vasút, az ÖBB már az ezredfordulón jelezte: hosszú távon el szeretné adni vagy tartományi kezelésbe adni a vasutat. Az ügy végére 2010 decemberében került pont, ugyanis a Salzburg tartományban már látott minta (például a Pinzgauer Lokalbahn) alapján Alsó-Ausztria közlekedési társasága, a NÖVOG több más regionális szerepű vonalhoz hasonlóan átvette a Marizellerbahn üzemeltetését. Bár a vasút színes és műszaki kuriózumokat sem nélkülöző járműflottája (két mozdonytípus és kétféle motorkocsi volt napi üzemben) a vasútkedvelők számára mindenképpen vonzó volt, üzemeltetői szemszögből ez nem feltétlenül gazdaságos üzem szinonímája – a mozdonyos vonatok régi kocsijainak utaskomfortjáról már nem is beszélve. A NÖVOG így új járművek beszerzése mellett döntött, a Stadler-gyártmányú Himmelstreppe szerelvények pedig tavaly érkeztek meg a kisvasútra. A próbafutásokat követően idén tavasszal szolgálatba állt az első Stadler-motorkocsi, szeptemberre pedig elég új szerelvény állt a Mariazellerbahn rendelkezésére ahhoz, hogy megtegyék a végső lépést a tisztán motorkocsis üzem felé.
Az utolsó szombaton a vasutat felkereső szép számú vasútbarát közönség különleges élményekben is részesülhetett, ugyanis a két üzemelő, száz évesnél is idősebb 1099-es sorozatú villamosmozdonyon kívül még egy 2095-ös sorozatú dízelmozdonyt is csatasorba küldött a NÖVOG. Igaz, ez a jármű végül inkább akadályozta a normális üzemvitelt – de ne szaladjunk az események elé!

Annaberg megállóhelyet elhagyva kapaszkodik az Ötscherbär-szerelvénnyel kiállított REX 6807-es. E járat jellegzetessége a barna színű személykocsikból álló kocsisor, amely a Mariazellerbahn eredeti színterv szerint festett járműveit hivatott megidézni. A vonóerőt a még üzemképes két 1099-es közül a 016-os, Ober Grafendorf névre keresztelt mozdony biztosítja; a vonal mentén komoly számban voltak jelen a vasútbarátok és vonatfotósok, a figyelmes szemlélő ezen a képen is felfedezheti őket

A vonal egyetlen RegionalExpress-ként közlekedő vonatpárjának szerelvénye már a visszaindulást várja Mariazell állomásán

Ez a sziluett hétfőtől már ritka látványosság lesz, a még üzemképes gépeket valószínűleg csak jeles alkalmakkor fogják bevetni; a gép már külsőre is különleges, alig 11 méteres szekrénye alatt 6 tengely bújik meg. A 6,5 kV 25Hz áramnemű gépek a korban igen előremutató módon forgóvázas kivitelben épültek, az osztrák kivasutakon jellegzetes módon Hardy-féle légűrfékkel

Az Ötscherbär-szerelvény belülről hibátlan állapotban van, így remélhetőleg még sokáig fogja a vonal nosztalgiaüzemét szolgálni

A fenti szerelvényen kívül további kocsik is hordoznak egyedi dekorációt, így például ez a 3110-es pályaszámú másodosztályú is, mely a vonal mentén fekvő Kirchberg an der Pielach települést reklámozza...

...vagy éppen a mariazelli Adventre csábító 3354-es kocsi

A délutáni 6813-as számon közlekedő vonatot meglepetésre (a fővonal végig villamosított, dízelekre főleg a 2010-ben bezárt manki szárnyvonalon volt szükség) a 2095.10-es dízel továbbította, melyen a pályaszám felett még szépen kivehető az ÖBB „Pflatsch” logó helye is. A vonat 10 perces késéssel érkezett Mitterbach állomására, a személyzet pedig érkezés után élénk tanakodásba kezdett...

Jobb szeműek már az előző képen észrevehették a tanakodás okát: az elvileg Mitterbach állomásán keresztező REX 6810 menetvonalán gépmenetben érkezett a szombaton tartalék szerepét játszó 1099 013-as!

A veterán villanygép a dízelmozdonyos szerelvény élére járt...

...a jegyvizsgálók gyors összeakasztást hajtottak végre...

...majd a vonat már segélymozdonnyal várta a közel fél órás késést szenvedett REX 6810-es érkezését

Mikor indulunk már? Hétfőtől ez a klasszikus ÖBB Jaffa-színetervet viselő kocsi is relikviának számít már – csakúgy mint honállomása (St. Pölten Alpenbahnhof) és a NÖVOG-matrica alól kikandikáló ÖBB-felirat

Jó az öreg a háznál – ha az „alig” 50 éves 2095-ös dízel fekve marad, a száz éves 1099-es kisegíti

Megérkezett az ellenvonat, a reggel már látott 1099.16 továbbításával – egyúttal az utolsó előtti St. Pöltenbe tartó menetrend szerinti Ötscherbär-vonat

Hétfőtől papíron már csak a motorvonatoké a szerep – a képen látható Himmelstreppe fantázianevű Stadler-szerelvények mellett néha még találkozhatunk az ÖBB nem éppen szerencsésre sikerült 4090-es villamos motorvonataival is, amelyeket a NÖVOG 2010-ben a vonallal együtt vett át
(a felvételek a szerző munkái)


Magyarics Zoltán