Úgy volt, hogy már nem közlekedik, de most talán mégis: a Salzburger Lokalbahn vette meg az egykori ÖBB-s „Vasdisznót”, a Mittelweserbahn egykori mozdonyát.
A 1020 041-est eredetileg a DRB számára E94 103-asként építette az AEG. A mozdony a II. Világháború után ragadt Ausztriában és az ÖBB másik 43 társával egyetemben átvette és 1954-ben a 1020-as sorozatba számozta őket. A típust az ÖBB 1967-től újította fel. Jellemzője lett a megújult gépeknek az új, korszerűbb szellőzőrács és a német három ablakos kiviteltől eltérő két nagy szélvédő a vezetőállásokon. Emellett új pályavilágítót is kaptak és zöldről vérnarancsra változott a színtervük. Az idők folyamán ráadásul volt olyan gép, ami az 1990-es évek elején divatos Valousek-féle színterv szerint is lefényeztek. A „Crocodilica Germanica”, azaz a „német krokodil” becenevű mozdonyok a 2000-es évek elején búcsúztak az ÖBB-től. A megmaradt gépek különféle osztrák és német magánvasutakhoz kerültek.
A mozdony a 2010-es InnoTranson képviselte az akkor száz esztendős hennigsdorfi mozdonygyártást
(fotók: Magyarics Zoltán)
(fotók: Magyarics Zoltán)
A gépek becenevüket egyébként csuklós kialakításukról kapták: a két háromtengelyes forgóvázon nyugvó védház „külön életet élt” a forgóvázakra fixen rögzített „orrokhoz” képest.
A 1020 041-est a Mittelweserbahn vette meg és felújítása után, 2004 és 2012 között az 5,4 kilométer hosszú, 20 ezrelékes emelkedővel bíró pályán segédkezett a mozdony tológépként a Laufach és Heigenbrücken közötti pályán.
A mozdony vizsgája 2012 májusában járt le, így a tológépes szolgálatot 2012. március 15-én megszüntették, a gép utolsó hónapjait Bremenhaven és Bréma között ingázva töltötte el.
Az új tulajdonos a gép felújítása után különféle ad-hoc vonatok továbbítására használja majd az öreg járművet.
Halász Péter