2013. 10. 01.

Menetrend szerinti áremelés

Újabb áremelést tervez be a DB AG. A német vasút a téli menetrendváltással, december 15-étől szeretné ismét megemelni a jegyárakat – átlagosan 2-3 százalékkal.


Az áremelés tényéről a Bild am Sonntag számolt be. A tervek szerint a decemberi menetrendváltáshoz kapcsolódva emelné az árakat a DB AG átlagosan 2-3 százalékkal. A tervek szerint azonban nem általános és nem a teljes hálózatra kiterjedő lépés lenne mindez. Kivételt képezne a Berlin és Köln közötti forgalom – itt az utasok egyébként is sokat szenvednek a nyári árvíz miatti terelésektől, így itt a már most is érvényes árakat alkalmazná a DB AG jövőre is. Különösen fontos ez annak tekintetében, hogy ezen az útvonalon mozog a DB AG utasainak mintegy egynegyede. De kivételt képeznek majd a BahnCard árai, a havijegyek a diákoknak és nyugdíjasoknak is – legalábbis így szóltak az eredeti tervek.
A valóság azonban másképpen fest. A DB AG a tervek szerint a távolsági forgalomban 2,5, a regionális járatokon 2,9%-kal drágít. Például a Schönes-Wochenende-Ticket 42-ről 44 euróra drágul majd. A BahnCard 50 249-ről 255 euróra drágul másodosztályon; illetve első osztály esetében 498-ról 515 euróra emelkedik. A BahnCard a fiataloknak, nyugdíjasoknak és a BahnCard 100 nem drágul. A helyjegyek ára 4-ről 4,50-re emelkedik a belföldi forgalomban.

A nyári árvíz miatt sokat szenvedő utasoknak nem kell majd többet fizetni a Berlin és Köln közötti forgalomban
(fotó: Halász Péter)

Rüdiger Grube, a DB AG első embere már szeptember közepén jelezte: nem szeretne egységes, átfogó áremelést. Viszont a mostani áremelés oka, hogy éves szinten 220 millió euróval többet fordítanak a DB AG-nál a személyi kiadásokra: 2012-ben 10 ezer, 2013-ban 7000 új munkatársat vettek fel és az ő munkájukat is meg kell fizetni. Ennek ellenére mondjuk a nyáron gondokat okozott a létszámhiány – gondoljunk csak a Mainzban kialakult helyzetre. A VCD és a ProBahn is kritizálta a vasúti jegyek áremelését.

Halász Péter