2013. 10. 10.

Újra úton az IC+!

A nyári, klímakamrában tett látogatás után újra Ausztriában láthatjuk a MÁV-START új járműveit. Ezúttal azonban már nem egyedül ment ki a sógorokhoz az első IC+-kocsi, hanem mindkét prototípus megérkezett az ÖBB hálózatára, vélhetően nagysebességű futópróbák és egyéb vizsgálatok elvégzése céljából. A titokban érkezett jövevényeket Hütteldorf állomáson lestük meg.



A bécsi Rail Tec Arsenal klímakamrája után ismét Ausztriában van a MÁV-START és a MÁV-GÉPÉSZET új üdvöskéje, a Lenkei Balázs jegyezte belső térrel rendelkező IC+-kocsi. A jármű társat is kapott: Szolnokon, a MÁV-GÉPÉSZET telephelyén elkészült ugyanis a második prototípus is. Így a 61 55 20-91 400-8 és 61 55 20-91 401-6 pályaszámú, Bpmz sorozatjelű kocsik tegnap este már együtt készülődtek az éjszakai próbákra a bécsi Hütteldorf állomásán.

A távolsági forgalom késő esti lecsengését várja a próbákra készülő szerelvény, melyet ezúttal az ÖBB 1116 123-1 pályaszámú Taurusa továbbított

A gép mögött a MÁV-START 61 55 20-91 400-8 pályszámú IC+-kocsija, mögötte...

...a 61 55 20-91 401-6 pályaszámú másodszülött Bpmz-kocsi, a sort pedig...

...az ÖBB mérőkocsija zárja
(fotók: Magyarics Zoltán)

Az új magyar személykocsik csütörtökön reggel még Hütteldorfban pihentek, igaz, ezúttal már a Taurus nélkül. A mindenképpen hírértékű, bár nyilván nem tökéletes felvétel a Westbahn vonatából készült reggel negyed kilenckor
(fotó: Alföldi Attila)
 

A MÁV-START-tól kapott előzetes tájékoztatás szerint a kocsik Ausztriában futópróbákon, futási méréseken vesznek részt a következő hetekben. Ennek végeztével a tervek szerint Svájcban is megfordulnak a majd a járművek, itt a zajkibocsátásukat, azaz a pálya mellett mérhető „zajszennyezés” mértékét mérik majd. A pontos ütemterv egyelőre még képlékeny, de a következő hetek során rendszeresen felbukkanhat többek között a Westbahnon is a két magyar kocsi.
A Westbahn egyébként kiváló adottságokkal rendelkezik a nagysebességű próbákhoz: a decemberben átadott Bécs és St. Pölten közötti szakaszon akár 230 km/h-s tempó mellett is vizsgálhatják a járműveket, ráadásul hosszú alagútban éppúgy lehetőség van mérni – például a nyomásállóságot –, mint a szabadban. A Railjet-vonatok próbáit távolabb, St. Pölten és Amstetten között végezték annak idején.
Itt ajánljuk olvasóink figyelmébe Schwartz Istvánnal, az IC+-projekt vezetőjével készített interjúnkat is.

Halász Péter, Magyarics Zoltán