Áramütés ért egy fiatalembert október 28-án, hétfőn délután a vépi vasútállomáson, miután felmászott egy teherkocsira. A nyugat.hu információ szerint 17 év körüli áldozat fotózni akart a vonat tetejéről, ám végül életveszélyes állapotban szállították kórházba. Tényleg megéri egy jobb (?) képért ennyit kockáztatni?
A tuzoltosag.info oldal szerint október 28-án, hétfőn délután áramütés ért egy férfit a Vas megyei Vép vasútállomásán. Az elsődleges információk szerint az áldozat 30 éves volt, ám a nyugat.hu értesülései szerint a sérült egy 17 éves fiatal. Az áldozat egy teherkocsi tetejére mászott fel azzal a céllal, hogy onnan fotózzon - egyelőre nem ismert, hogy vasútfotós volt, vagy csak egy jobb beállítást kereső átlagember. Bár nem ért a felsővezetékhez, az áram áthúzása miatt a 25 kV 50 Hz-es felsővezeték közelében a férfi így is súlyos, életveszélyes sérüléseket szenvedett az áramütés következtében. A fotóst a kiérkező rendőrök utasították a fekve maradásra, majd a tűzoltók hozták le a vagonról, a mentők pedig súlyos égési sérülései miatt Győrbe, a régió égési sérülteket legmagasabb szinten ellátó kórházába szállították.
Az eset kapcsán természetesen azonnal fellángolt a vita, hogy vakmerő vasútfotóst ért-e baleset, vagy egyszerűen egy, a vasút (és a felsővezeték) világában tudatlan személyt. Bármelyik csoportból került is ki az áldozat, az eset ismételten felhívja a figyelmet a vasútüzem veszélyeire – mind a laikusok, mind a vasútbarátok számára. Nem árt feleleveníteni: a MÁV Zrt. érvényben lévő vasútfotós szabályozása az utasforgalomra megnyitott területen – a gyakorlatban ez főképpen az állomások peronjait jelenti – nem köti (nem is kötheti) külön engedélyhez a felvételek készítését, itt a Polgári Törvénykönyv képmáshoz való jogról szóló rendelkezései iránymutatóak. Egészen más a helyzet azonban a vasútüzemi területek esetében: itt a felvételek készítése külön engedélyhez és balesetvédelmi oktatáshoz kötött. Természetesen a területre vonatkozó engedély birtokában sem közelíthetjük meg a felsővezetéket, sem vagonokra, sem épületre vagy oszlopokra mászva – ez már az elemi balesetvédelmi előírások tárgykörébe tartozik.
Megítélésünk szerint veszélyes az a trend, mely szerint a vasútbarátok körében egyre divatosabbak a magasból készült felvételek. Ennek jegyében profi (?) vasútfotósok is előszeretettel dolgoznak a „szürkezónában”, különféle áramerősségű és célú vezetékeket hordozó oszlopokon. Akár vonatfotós, akár laikus szenvedett balesetet tegnap, álljon előttünk ez az eset intő példaként arra, hogy viselkedésünkkel a többi vasútbarát számára is magatartásmintát mutatunk – ennek jegyében pedig javasoljuk korábban közzétett önszabályozó vasútfotós irányelveink megfontolását!
Megítélésünk szerint veszélyes az a trend, mely szerint a vasútbarátok körében egyre divatosabbak a magasból készült felvételek. Ennek jegyében profi (?) vasútfotósok is előszeretettel dolgoznak a „szürkezónában”, különféle áramerősségű és célú vezetékeket hordozó oszlopokon. Akár vonatfotós, akár laikus szenvedett balesetet tegnap, álljon előttünk ez az eset intő példaként arra, hogy viselkedésünkkel a többi vasútbarát számára is magatartásmintát mutatunk – ennek jegyében pedig javasoljuk korábban közzétett önszabályozó vasútfotós irányelveink megfontolását!
RegionalBahn információk