2013. 10. 17.

Átmeneti pályázat

Üzemeltetési pályázatot írt ki a Bayerische Eisenbahngesselschaft az Alex-vonatok üzemeltetésére az egykori 25-ös InterRegio-viszonylat, azaz a Hof–Regensburg–München–Oberstdorf/Lindau közötti vonatok közlekedtetésére. A nyertes 2017 és 2020 között szolgáltathat.



Keresi az új üzemeltető a közlekedési közszolgáltatásokat megrendelő Bayerische Eisenbahngesselschaft, a BEG az egykori 25-ös InterRegio-járat helyett közlekedő vonatokra. A Hof–Regensburg–München–Oberstdorf/Lindau viszonylaton jelenleg az egykori Arriva, ma Netinera-csoporthoz tartozó Länderbahn szolgáltat az Alex márkanevet viselő vonatokkal.

Rajtra kész a még az Arriva zászlaja alatt közlekedő regensburgi Alex a müncheni főpályaudvaron. Kívül kellemes színű, belül színvonalas, kényelmes kocsik várják az utasokat. Vajon 2017 után is marad ez a szolgáltatási színvonal?
(fotó: Magyarics Zoltán)

Az Alex név az egykori Allgäu-Expressből jött, ami az SBB GmbH-val közösen 2003-ban a megszüntetett InterRegio-vonatokat pótolta München és Oberstdorf, illeve Lindau között. A közös vállalkozásból a svájci vasút német leánya 2007-ben kiszállt, akkor került át teljes egészében az Alex a Länderbahnhoz. 2009-ben a hálózat bővült: a München és Hof közötti járatokat a ČD-vel együttműködve a München és Prága közötti gyorsvonatok egészítik ki. A látványos, impozás vonatokat egyébként tartományi jegyekkel is igénybe lehet venni, a járatok népszerűsége töretlen. A vasútbarátok körében pedig különösen népszerű a szolgáltatás: nem csak a kényelmes és sokszor lehúzható ablakkal is rendelkező kocsik a nyugat- és kelet-német vasutak mára letűnt kényelmét idézik. A vonatokat a Länderbahn korszerű mozdonyokkal továbbítja: a nem villamosított szakaszokon a Siemens EuroRunnerei, míg a drótos részeken az ugyancsak Siemens-féle EuroSprinterek húzzák a vonatokat. Egyedül az oberstdorfi vonatok képzenek kivételt: Immenstadt és Oberstdorf között bérbe vett, osztrák eredetű 2143-asok is segédkeznek a vonattovábbításban.

Lindau, végállomás. Az Alex-vonatok déli szárnyát 2020-tól újabb üzemeltető veheti át, miután eddigre talán elkészül a villamosítás
(fotó: Magyarics Zoltán)

A BEG mostani tendere keretében három évre, 2017 és 2020 közé keres üzemeltetőt – aki természetesen lehet a jelenlegi is, ha pályázni fog. A két csomagra bontott szerződés szerint a München, Regensburg és Hof, illetve Prága közötti vonatok esetében évi 4,3 millió vonatkilométert; a München, Lindau, illetve Oberstdorf közötti vonatok esetén pedig évi 4,1 millió vonatkilométert rendelne meg és finanszírozna a BEG.
A pályázat eredménye várhatóan 2015-re lesz meg. A mostani tender oka, hogy 2020-ban az Alex-hálózat lindaui szárnyát a lindaui vonal hosszú ideje húzódó villamosítása után külön csomagban szeretné pályázatra kínálni a BEG és ezzel együtt az északi oldal szolgáltatását is megpályáztathatja a megrendelő szervezet.

Kényelmes és a vasútbarátok szívét is megdobogtató vonatokkal várja az utasokat az Alex. Vajon megmaradnak ezek a vonatok 2017 vagy 2020 után is?
(fotó: Magyarics Zoltán)

Halász Péter