2013. 09. 20.

Viszlát, Altona!

Új helyre telepítené a Deutsche Bahn AG a hamburgi Altona pályaudvart. A Hanza-város fejpályaudvara számos távolsági vonat köztes vagy éppen kiinduló állomása. Az átmenő vonatok számára könnyebbség lenne az új állomás megépítése, viszont vajon mindenki jól járna az új pályaudvarral?




A közelmúltban a DB AG szakértőktől egy vizsgálat elvégzését kérte, amelynek tárgya a jelenlegi Hamburg-Altona pályaudvar új helyre való telepítése volt. A vizsgálat eredménye még nem született meg, mert újabb és újabb kérdések vetődtek fel a témában. A DB AG egyelőre nem is szeretne határidőt megnevezni a vizsgálat befejezésére, de sajtóhírek szerint 2014 elején már döntést hoznak az új pályaudvar megépítésének kérdésében.
Az elhúzódó vizsgálódás oka, hogy az új pályaudvarhoz földterületeket kell megszerezni, de erre még nincs biztosítva minden forrás – ráadásul ezek egy részét a régi altonai pályaudvar területének eladásából fdezné a vasút.

A Nord-Ostsee-Bahn vonata érkezik Hamburg-Altona pályaudvarra

A tervek szerint a felhagyandó vágányok helyén mintegy 1600 új lakás épülne, de a vágányok helye erősen szennyezett a vasúti üzemből származó káros anyagokat, így a területet mentesíteni kell.
Az új pályaudvar az elképzelések szerint a Flensburg felé vezető vasúti pálya mellett épülne ki, három peron – hat vágány – szolgálná a regionális és a távolsági forgalmat. A peronok hasznos hossza 415 méter lenne, a meglévő gyorsvasúti peron hasznos hossza 210 méter maradna, de a mai Diebesteich S-Bahn-megállót alaposan felújítanák: valamennyi peron új perontetőket kap, mozgólépcsők és felvonók vezetnek majd minden vágányhoz. Az új peronok közötti kapcsolatot egy nyolc méter széles és legalább 2,7 méter magas aluljáró teremti majd meg. Természetesen a városi közlekedési kapcsolatokat is fejlesztik majd és ide kerül át a tervek szerint az autószállító vonatok terminálja.

A regionális vonatok közül az észak felé induló járatok végállomása jobbára az altonai pályaudvar. A képen látható ingavonat hamarosan Itzehoe felé indul

Az új pályaudvar elhelyezkedésének előnye lesz, hogy átmenő kialakítású lesz, így a Dánia vagy éppen az eidelstedti műszaki előkészítő pályaudvar felől érkező vonatoknak nem kell irányt váltani, így jóval gyorsabb lehet a vonatok forgalma – emellett pedig szükségszerűen kevesebb mozdonynak kell szolgálatban lennie. Kérdés, hogy az altonai városrész lakóinak mi a véleménye a DB AG legújabb ötletéről és milyen hatással lehet az egyébként is forgalmas, központi fekvésű főpályaudvar forgalmára?

Az altonai pályaudvar

A tervezett diebesteichi állomás helye

A mai Altona pályaudvar a Hamburgból délre és keletre induló legtöbb IC, EC és ICE-vonat kiindulási pontja. Emellett pedig az észak felé, Westerland és Flensburg irányába induló regionális és távolsági járatok használják a pályaudvart, amely előtt egy forgalmas városi közlekedési csomópont is kialakult.

A nagyvasút mellett komoly felületet foglal el a gyorsvasúti tároló is – a vasúti vágányok helyén 1600 lakás épülhet
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter