Berlinben és Brandenburgban napi 3,54 millió utas választja a tömegközlekedést. A buszokon és a vonatokon egyre nagyobb a zsúfoltság, a regionális vonatok pedig egyre többször késve közlekednek. A megrendelő nevében eljáró VBB szerint ez a DB AG hibája. A BVG tekintetében kettős az eredmény: a metrók pontosak, a buszok kevésbé.
Tovább növekedik a berlini tömegközlekedést választók száma. A 2012-es esztendőben a VBB számításai szerint napi átlagban 3,54 millió utas választja a közösségi közlekedési eszközöket – ez a tavalyi adathoz képest egy százalékos növekedés. Összehasonlításul: Berlinben 3,375 millió ember él.
A növekmény java része a berlini térségből ingázók növelték és azok a turisták, akik a különjáratok helyett a tömegközlekedést választották. Ezt egyensúlyozta ki a diákok elmaradása a Lausitzban, Prignitzben és Uckermarkban – ezekben a térségekben a VBB jelentősen csökkentette már korábban az iskolaidőszakban közlekedő járatok számát.
Egyre többen választják a regionális járatokat a VBB szolgáltatási területén
A VBB közlése szerint a járatok pontossága még mindig kívánnivalókat hagy maga után: a 2011-es évben a járatok 89 százaléka tartotta a menetrendet, addig 2012-ben csak 88% volt ez a mutató. Ezt az értéket idén szeretnék javítani: 2013 júniusában például hálózati szinten 82,7%-os volt a pontossági mutató. Ezt az értéket rontotta az RE2-es viszonylat, ahol az ODEG járatai különféle terelések miatt csak 53%-ban tartották a menetrendet.
A regionális vonatok késésnek egyik fő oka a távolsági járatok késése, amelyet el kell engedniük a helyi vonatoknak
A késések fő oka a VBB szerint a késve közlekedő távolsági vonatok voltak, amelyeket el kell engedniük a regionális járatoknak. A vágányzárak, építkezések a vonatkésések, részleges vagy teljes vonatlemondások 80 százalékát okozták. A pályavasút sokszor nem, vagy nem eléggé veszi figyelembe a vágányzárak hatásait – fogalmazott a VBB vezetője, Hans-Werner Franz. Felhívta a DB Netz AG-t, hogy fordítson többet a saját infrastruktúrájának karbantartására, a jelző- és biztosítóberendezések megbízhatóbb üzemére.
A biztosítóberendezési zavarok is sok gondot okoznak a DB Netz AG hálózatán, ezek rendbetétele sokat segítene a vasúti közlekedés menetrendszerűségén
A városon belüli közlekedésben az S-Bahn esetében lényegében lezártnak tekinthető a 2009 óta húzódó krízis: szeptember első hetében 524 „Viertelzug” volt forgalomban, a közszolgáltatási szerződés ugyan 562 „Viertelzug”-ot ír elő, azonban ezt már régen nem tudja teljesíteni az S-Bahn Berlin GmbH a számos selejtezés miatt és a műhelyi kapacitások szűkössége okán. Mindazonáltal egy kisebb, ám hatékonyabban felhasználható tartalékkapacitást biztosít az üzemeltető. A pontosság és az utastájékoztatás tekintetében azonban van még mit javítani – bár az utóbbi időszakban számos állomáson kerültek ki új, dinamikus utastájékoztató rendszerek az S-Bahn-hálózaton, azonban ezek még sokszor nem éppen a valóságnak megfelelő adatokat írnak ki.
Az infrastruktúrát is fejlesztik: Berlin-Friedrischfelde telephelyet 15 millió euróért építik újjá, további ötmillió euróért pedig új kocsimosót telepítenek.
A gyorsvasúton hivatalosan vége a válságnak. Az S-Bahn Berlin kisebb, de hatékonyabban felhasználható flottát üzemeltet immáron
A brandenburgi és a berlini metró-, villamos- és autóbuszüzemek kifejezetten megbízhatónak számítanak: a berlini metróhálózaton 2012-ben a járatok 97,7%-a jött a menetrendben meghirdetett időpontban. A BVG buszai esetében ez az érték 85,7% volt. Itt a fő gondot a buszsávok hiánya vagy azok használhatatlansága volt – ez viszont városi szintű beavatkozásért kiált, fogalmazott a VBB vezetője.
A metróhálózat igen megbízhatóan üzemelt 2012-ben a VBB szerint: a vonatok 97,7%-a volt pontos
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Halász Péter