A menetrendváltás óta a Cottbus–Berlin–Wittenberge és Wismar közötti regionális járatok szinte folyamatosan telítettek és rendkívül sokat késnek. Az üzemeltető az ODEG véleménye szerint a túlságosan szoros menetrend a megoldás kulcsa, de a megrendelő és a menetrend meghatározója, a VBB szerint az ODEG a hibás.
A magántársaság a VBB-nél kezdeményezte az RE2-es viszonylat menetrendjének felülvizsgálatát. A mostani menetrend ugyanis nem tartható, szinte minden vonat késve közlekedik és ez egyenlőtlen utasterheléshez vezet. Erről beszélt a közelmúltban a brandenburgi tartományi gyűlésben is Arnulf Schuchmann, az ODEG ügyvezetője is.
Az RE2-es vonalon hiába járnak jó gyorsítási képességű, nagyszámú utas szállítására alkalmas motorvonatok, a menetrend ennek ellenére nem tartható
Az RE2-es viszonylat a leginkább zavarérzékeny vonal a térségben és emiatt szükséges a menetrend módosítása. A forgalmi zavarok, késések leginkább arra vezethetők vissza, hogy egyszerűen túlságosan szorosan számolták ki a menetidőket, amelyek még a jól gyorsuló és fékező motorvonatokkal is nehezen vagy egyáltalán nem tarthatók. Ha pedig a pályavasút időnként egy-egy másik vonatot, például egy ICE-t a menetrendtől eltérően előztet, akkor bizony még tovább halmozódik a késés. Emellett nehezíti a helyzetet, hogy a rendkívül nagy forgalmú állomásokon is csak minimális időt adnak az utascserére, ezt viszont képtelenség betartani például Spandauban vagy éppen Berlin Hauptbahnhofon, ahol sokszor a teljes utascsere is megvalósul. De ugyanez a helyzet a szűkös belvárosi megállókban is.
A forgalmas állomásokon – képünkön Berlin-Spandauba érkezik egy ODEG-es motorvonat az RE2-es vonalon – az utascsere miatt is értékes perceket veszít a vonat és ezt a menetrend nem veszi figyelembe
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A VBB vezetője, Hans-Werner Franz kategórikusan elutasította a menetrendi módosításra vonatkozó elképzelést, menetrendi módosításra nincs lehetőség. Szerinte a vasúttársaság ismeri a menetrendet és ismerte már akkor is, amikor az szolgáltatásra pályázott. Ez azonban azért nem igaz teljesen, tesszük hozzá, mert ilyenkor még csak a sarokpontokat ismertetik, mint például a fontosabb csomópontokra vonatkozó időadatokat, az egyes viszonylatok fő adatai kerülnek terítékre. A részletek minden évben az adott évi menetrend összeállításakor derülnek ki mindenki számára.
Halász Péter