2013. 09. 28.

Nyílt nap hatodszorra – 80 éves a budapesti trolibusz

Idén hatodik alkalommal nyitotta meg kapuit az érdeklődők előtt a BKV Zách utcai trolitelepe. A Pongrác vagy Kőbányai Garázsként is ismert létesítményben bepillanthattunk az idén 80 éves budapesti trolibuszüzem mindennapjaiba, megismerkedhettünk a régmúlt járműveivel és a jelenleg is közlekedő trolibuszokkal – és persze utazni is lehetett az öreg járgányok némelyikével.


A budapesti trolibuszüzem lelkes, szakmájukat szerető munkatársai hatodik alkalommal várták az érdeklődőket a Zách utcai trolibuszgarázsban. A trolitelepre idén nosztalgiavillamossal ugyan nem, de nosztalgiatrolival el lehetett jutni. A ráhordó járaton jeleskedett a tavalyi év végén búcsúzott ZiU 9-esek képviselője is, a frissen felújított 927-es „Csigamobil” – becenevét korábbi beosztott kocsivezetőjének kedves kabalafigurájáról kapta – és a már évek óta jeleskedő egyetlen Ikarus 260T, a 600-as is.

A sort kezdjük stílszerűen a 80-assal. A 308-as pályaszámú Ikarus 435-ös troli a közelmúltban újult meg. A takaros jármű a teljesen hétköznapi 80-as vonalon rótta a köreit a Keleti pályaudvar és az Örs vezér tere között

Nem sokkal később viszont a Hungária körúton egy különleges jármű kelt át: a 600-as pályaszámú Ikarus 260T a maga nemében egyedülálló: a szóló troliba szovjet villamosberendezést építettek – mint a 100-as csuklósokba –, ám élete folyamán végig egyke maradt. A kocsit pár éve újították fel eredeti állapotához közelítő formában, azóta rendszeres napja a trolis eseményeknek

A 600-assal – és másik három társával – a Puskás Ferenc Stadion metróállomástól a troligarázsba közvetlenül el lehetett jutni, ahol találkozhattunk az egy héttel korábbi szegedi nyílt nap egyik sztárjával, a még csak külsőleg felújított Ikarus 60T-vel. A kocsi mögött látható a típus néhány képviselőjéhez készült ÁMG-pótkocsi...

...amelyik viszont a budapesti nosztalgiaflotta része. Talán egyszer ismét utazhatunk a fővárosban pótos Ikarus-trolival?

A ZiU 5-ösök képviselője, az 573-as sem maradhatott ki a sorból. A troli tavaly még a ráhordó járaton szaladgált, idén azonban – különféle adminisztratív okok miatt – csak álló helyzetben mutatkozhatott be azoknak, akik még nem ismerik a szovjet járművet és köszönthette visszatérő barátait

A ráhordó járaton a 927-es pályaszámú kocsi körözött, a járműkiállításon pedig az ugyancsak szépen rendbe hozott 929-es ZiU 9-es várta a látogatókat. Vajon hamarosan vele is bővülhet a budapesti nosztalgiaflotta?

A 218-as Ikarus-GVM troli kijelzőjén is köszöntötte a látogatókat

Bemutatkozott a BKV új DAF-vontatója is. Ez a kocsi húzta fel Szegedről az Ikarus 60T-t is

A műhelycsarnokban megismerkedhettünk a trolibuszok „belsőségeivel” is. A működő irányváltó kifejezetten kedvelt volt a látogatók körében

A 271-es mellett a képen látható 266-os pályaszámú GVM-et nyüstölhették a látogatók: kipróbálhatták, hogy milyen a trolivezetők munkahelye. Ha valakinek volt B kategóriás jogosítványa és nem állt alkoholos befolyásoltság alatt, a tárolótéren élesben is kipróbálhatta a trolivezetést. A levegőellátásra kötött kocsik ajtajai is működtek, külön sikert aratva a kisgyerekek között

Eközben a 200-as GVM alá – megfelelő védőfelszereléssel – bekukkanthattak az érdeklődők

A csarnokban egy vázra bontott Ikarus 280-as kocsiszekrény mutatta a magyar gyártású trolik vázszerkezetét. A hírek szerint a kocsi az egykori 283-as GVM (ex 199-es Ikarus-Obus troli) vázának felhasználásával hamarosan újabb kocsival bővülhet a budapesti nosztalgiatrolik sora. Kíváncsian várjuk, így lesz-e?

Az Ikarus 260T érkezik a trolitelepre. A Hungária körút felől a Pongrác úton át jutottak be a ráhordó járatok a garázsba, a tárolótéren áthaladva a portánál volt a végállomásuk

A 600-as mellett két Ikarus-GVM is szerepelt a ráhordó járaton. Egyikük a 273-as volt....

...a másik a 269-es. Aki figyelmesen megnézi a két képet, rájöhet, hogy „itt kérem csalás van” – pedig nincs is! A tárolótér felől érkező trolik ugyanis itt csak „átpakolással”, az áramszedők átrakásával folytathatták útjukat a Zách utcai kapu felé. Amellett, hogy a rendezőknek ez állandó munkát adott – két szakértő kolléga segítette ezt a műveletet állandó jelleggel –, a fotósoknak kedvező lehetőség adódott a járműveket megörökíteni. Megjegyezzük: ilyen „átpakolás” volt az Ifjúság útjánál is. Aki pedig szerette volna, ki is próbálhatta a mindennapi, mégis biztos kezet igénylő műveletet a műhely mellett pihenő Ikarus 435-ös trolin – persze szigorú felügyelet mellett

A Zách utcában a frissen felújított ZiU 9-es, a 927-es pályaszámú troli robog a Puskás Ferenc Stadion felé a trolitelepről elégetetten távozó látogatókkal
(fotók: Halász Péter)

A szervezők ismét kitettek magukért. A budapesti közlekedés iránt érdeklődők számára érdekes, tartalmas programot kínáltak és örvendetes volt látni, hogy az előző évekhez képest is láthatóan többen jöttek el a nyílt napra. Köszönjük az ő nevükben is a számtalan, szakmáját szerető és értő munkatárs segítségét, akik nélkül nem jöhetett volna létre ez a sikeres program.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.