2013. 09. 02.

Több pénzt akar a DB

Jóval több pénzt kér a szövetségi kormányzattól a DB AG, mint eddig. A vezérigazgató szerint éves szinten 1,2 milliárd euróval többet kellene kapnia az állami vasúttársaságnak. A pénzt az infrastruktúra fejlesztésre fordítanák.


Rüdiger Grube nem kertelt: 1,2 milliárd euróval több pénzre lenne szükséges a szövetségi kormányzattól a DB AG-nak, hogy fenn tudja tartani a hatalmas, mintegy 34 ezer kilométer hosszúságú, a DB Netz által kezelt vasúti hálózatot. A hálózaton található  mintegy 25 ezer kisebb-nagyobb híd közül 9000 több mint száz esztendős, 1400 esetében pedig mielőbbi felújításra lenne szükség. A vasúti pályák esetében a vágányhálózat több mint a fele (!) még a XIX. századból származik – fejtegette Grube.
Ráadásul azt is hozzátette: jó lenne, ha a szövetségi kormányzat felmentené a DB AG a megújuló energiák támogatására szánt pénzek beszedése alól, hiszen a vasúti közlekedéshez szükséges villamosenergiának már most a háromnegyede megújuló forrásokból származik.
A vasúti pálya karbantartásra egyébként is komoly feladatot jelent: nem csak a régi sínek felújításával kell foglalkozni, hanem a friss létesítményekkel is. A 2006-ban átadott berlini főpályaudvaron például a hídszerkezetekkel vannak bajok, amiket rövid időn belül ki kell javítani.

Új vonatok vannak, de pályával komoly gondok vannak és lehetnek

Azonban nem csak az infrastruktúrával van gond: folyamatos a személyzethiány, ami miatt már a szövetségi hatóságok is kifogásokat emeltek. Évek óta nem sikerült rendezni az ICE 3-as vonatok sorsát, azok még mindig rövidített vizsgálati időtartamokkal üzemelnek. Ráadásul az új járművek forgalomba állítása sem zökkenőmentes, gondoljunk csak a Talent 2-esekre vagy a Velaro D-kre.
Ráadásul a DB AG egyre több helyen veszíti el a közszolgáltatási szerződésekre kiírt pályázatokat, mert más magáncégek olcsóbb ajánlatot tesznek a közlekedésszervező cégeknek – és ezek színvonala nem mindig rosszabb az állami vasúttársaságénál.

Az ICE-szerelvények oldalán matrica hirdeti: megújuló energiával közlekednek. Csoportszinten 75%-ban használ ilyen forrásokból születő villamos áramot a DB AG
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter