Szerencsés kimenetelű esemény történt szombaton 10 óra után Kelenföld és Háros állomások között. A MÁV-START korábban beszámolt egy kábelátvágásról, azonban ezt követően a rendkívüli közlekedési rend szerint üzemet egy újabb esemény zavarta meg – a két érintett vonat alig száz méterre állt meg egymástól a nyílt pályán. A MÁV késő délután közleményt adott ki az eseményről, melyben a professzionális üzemirányításról is szó esik.
A szerencsés kimenetelű, ám vasútüzemi szempontból önmagában is rendkívül súlyosnak számító esemény 10 és 11 óra között történt. Információink szerint a Szombathelyre tartó 904-es számon közlekedő gyorsvonat (melyet a korábbi kábelátvágást követő rendkívüli közlekedési rend miatt lemondott 4542 sz. személyvonat megállási rendjével és számán közlekedtettek) Kelenföld állomás megállj állású jelzőjét meghaladva és egy váltót felvágva haladt ki a fővonal bal vágányára. Itt viszont már közeledett az állomásra hívójelzés mellett behaladó, Pécsről érkező 819-es vonatszámú Tubes InterCity. Szerencsére a kis sebesség mellett a mozdonyvezetők észlelték a veszélyt, a gyorsfékezés hatásos volt, a két vonat így száz méter körüli távolságban állt meg egymástól.
Az Index híre szerint a MÁVINFORM ügyeletese is megerősítette a hírt, a helyszínen pedig hiányos az utastájékoztatás és dél körül még több vonat vesztegelt a környéken. A 904-es számú gyorsvonat végül 16:09-kor ért Székesfehérvárra.
Az Index híre szerint a MÁVINFORM ügyeletese is megerősítette a hírt, a helyszínen pedig hiányos az utastájékoztatás és dél körül még több vonat vesztegelt a környéken. A 904-es számú gyorsvonat végül 16:09-kor ért Székesfehérvárra.
Még kora délután is a helyszínen vesztegelt a 'majdnem balesetben' érintett Tubes IC mozdonya
Nem sokkal délután öt óra előtt a MÁV-START az MTI-vel közölte: bár egyelőre nem tisztázott, hogy hogyan mehetett egymással szemben ugyanazon a vágányon két személyvonat szombaton délelőtt Kelenföld és Háros között, de a biztosítóberendezés meghibásodásakor alkalmazandó biztonsági előírások miatt nem fordulhatott elő baleset.
A közlemény szerint 10 óra 43 perckor egy Kelenföldről induló személyvonat „eddig tisztázatlan körülmények között” egy vágányon, szemben közlekedett a Pécsről érkező Tubes Intercity-vel. A fokozott biztonsági előírások miatt a vonatok lassan haladtak, az intercity sebessége maximum óránként 15 kilométer lehetett, így „a vasúttársaság felelősen és gyorsan eljáró munkatársainak köszönhetően sikerült megelőzni a balesetet" – idézi az MTI a MÁV-ot. A két vonat körülbelül száz méterre állt meg egymástól. A helyszíni hatósági vizsgálatok után a személyvonatot 14:15-kor visszahúzták Kelenföld állomásra, majd onnét indult Székesfehérvárra 14.54-kor. Az InterCity 14:25-kor indulhatott tovább a Keleti pályaudvarra – közölték.
Hozzátették: „a MÁV professzionális üzemirányításának és az alkalmazott biztonsági előírásoknak köszönhetően Európa egyik legbiztonságosabb vasúttársasága. A kedvező biztonsági statisztika fenntartása alapvető cél, ezért is fontos a MÁV Zrt. számára, hogy az eset mielőbbi tisztázásával mód nyíljon a tapasztalatok levonására. A KBSZ (Közlekedésbiztonsági Szervezet) és a rendőrség bevonásával vizsgálat indul az esemény körülményeinek tisztázására, és a felelősség megállapítására. Ezt követően történhet felelősségre vonás.”
A vasúttársaság emlékeztetett rá: szombat reggel 8:35-kor Kelenföld és Háros között meghibásodott a biztosítóberendezés, mert zajvédőfalak építésekor egy munkagép elszakította a biztosítóberendezés kábelét. A helyreállítását a szakemberek azonnal megkezdték. A biztosítóberendezés meghibásodásakor alkalmazandó biztonsági előírások betartásával, fokozott figyelemmel kell a vonatközlekedést megszervezni és lebonyolítani. Ezzel összhangban, az említett esetben úgynevezett „állomástávolságú közlekedést” vezettek be, mivel a két állomás között a jelzőberendezés nem működött. „A kapcsolódó biztonsági előírások betartásával hibás biztosítóberendezés mellett sem fordulhat elő baleset” – hangsúlyozza a MÁV.
A biztosítóberendezés javítása jelenleg is tart, amelyet várhatóan késő délután fejeznek be. A helyreállításig 30-120 perces késésekre számíthatnak az utasok, emiatt a Budapest–Székesfehérvár–Gyékényes, a Budapest–Pusztaszabolcs–Pécs, a Budapest–Székesfehérvár–Szombathely és a Budapest–Székesfehérvár–Tapolca vasútvonalakon közlekedő valamennyi vonat pót- és helyjegy megváltása nélkül igénybe vehető szombaton 11 órától 18 óráig. Az eredeti menetrend csak a javítási munka befejezése után állhat helyre, várhatóan a késő esti órákban.
Magyarics Zoltán, Halász Péter