2013. 09. 04.

Jön a CityJet!

A RailJet után újabb gyorsaságot sugalló márkanevet vezet be az ÖBB. Az osztrák vasút CityJet névre kereszteli az új Desiro Mainline motorvonatokat. Ígéreteik szerint teljesen új koncepció mentén alakítják ki a vonatok utasterét is.




Doris Bures szövetségi közlekedési miniszter és Christian Kern, az ÖBB vezérigazgatója mutatta be az osztrák vasút új regionális forgalmú járműveinek színtervét és belterének látványterveit. Ahogy arról a RegionalBahn oldalain is beszámoltunk már: az ÖBB száz Siemens Desiro Mainline motorvonatot vásárol, amelyek 2015-től állnak forgalomba. A 160 km/h-s sebességre alkalmas vonatok Bécsben, Alsó- és Felső-Ausztriában és Stájerországban szállítják majd az utasokat. A vonatok építéséből az ÖBB is kiveszi a részét: a szerelvényeket végszerelését a műhelyi kapacitásokat igénybe véve maga a vasúttársaság végzi majd. 

Ilyen lesz az ÖBB CityJet-motorvonata

A vörös-fehér-vörös színű szerelvényeket belső terét több részre osztják majd. Különféle felhasználási módok mentén alakítják majd ki a vonatok, így saját dedikált többcélú teret kapnak a vonatok, de a dolgozó, egymással beszélgetni vágyó vagy éppen a pihenni akaró utasoknak is biztosítanak majd helyet.



Különféle területeket jelölnek ki a különféle igényekhez, tevékenységekhez a motorvonatokon. Ez egyedülálló a regionális forgalomban Ausztria tekintetében

Minden ülés mellett konnektor, olvasólámpa és legalább lehajtható asztal lesz, amely méreténél fogva laptopok tartására is alkalmas lesz. Valamennyi ülés fejtámaszokat és karfákat kap majd, az ülésfelület állítható lesz. Az utastájékoztatást 26 collos monitorok segítik majd, amelyek szinte valamennyi ülőhelyről lárhatók lesznek. Az ÖBB ezzel számos, eddig leginkább távolsági vonatokon megismert kényelmi extrát honosít meg egyszerre a regionális szegmesben – ilyen tudatosan felépített „brand” formájában ez igazi újdonság ebben a műfajban.

Az utastájékzotatást nagyméretű, színes monitorok segítik

A vonatok belterének kialakítása során figyelembe vették az akadálymentesítés szempontjait is. A vonatokon két mellékhelyiség lesz, ebből egy kerekesszékkel is használható.
A belső tér kialakítását egyéni fénytervezés, értékes alapanyagok jellemzik majd. A belső terek terveit a bécsi dizájncég, a Spirit Design jegyzi. 

Valamennyi üléshez kisebb-nagyobb asztal, fejtámla, konnektor tartozik majd

A vonatokon két mellékhelyiség lesz majd – ebből egy mozgáskorlátozottak számára is használható lesz

Az ÖBB bemutatóvideója az új motorvonatról

A három részes motorvonatok kétféle változatban épülnek majd: a gyorsvasúti változat 244, a regionális forgalomra szánt változat 259 ülőhellyel rendelkezik majd. Harminc vonatot majd a bécsi és az alsó-ausztriai Schnellbahn-vonalakon vetnek majd be; a maradék hetven vonat pedig a regionális forgalomban vesz majd részt. A gyorsvasúti vonatok esetén kocsinként és oldalankét három, a regionális forgalomban két ajtó segíti a gyors utascserét. Mindkét típusú szerelvénybe be lehet sorozni a jövőben még egy betétkocsit is, ha erre igény adódik.

A kétféle változatban épülő vonatok végszerelését az ÖBB végzi majd
(a képek forrása: ÖBB)


Halász Péter