2013. 09. 18.

November 4.: jön az ICE!

A nyári árvíz miatt június óta terelve közlekednek a Berlin és Hannover közötti távolsági járatok, mert a nagysebességű pályát Rathenow és Stendal között elmosta az áradó Elba. Eredetileg csak egy hónapról volt szó, majd jóval hosszabb vágányzár következett, végül mégis sikerült megtalálni a középutat: várhatóan november 4-én forgalomba helyezhetik a fontos vasúti kapcsolatot.


Várhatóan november 4-étől ismét használhatják a vonatok a Berlin és Hannover közötti nagysebességű pályát. Volker Kefer, a DB AG infrastruktúráért felelő igazgatója közölte: a vasúti pálya nem sérült meg olyan súlyosan, mint amennyire arra számítottak, így a helyreállítási munkákat is előbb megkezdhetik. Ha minden jól halad, akkor a fenti időpontban már a menetrend szerinti járatok használhatják a nagysebességű pályát.



Ez komoly könnyebbséget hozhat a távolsági forgalomba: a június óta érvényben lévő vágányzár miatt legalább egy órával meghosszabbodott az utazási idő: a járatok Magdeburg vagy éppen Wittenberge felé kerültek. Ez sokaknak nem jött jól: a Berlin és Wolfsburg között ingázók számára például az egy órányi utazás több órásra nőtt és sokan kénytelenek voltak inkább szállást keresni a Volkswagen-gyáráról és a kihagyott ICE-megállásokról ismert településen, mert az ingázás fáradalmai már túlságosan megterhelők voltak. De nem csak ők jártak rosszul: a terelt útvonalakon is módosul a vonatok menetrendje, a regionális járatok előre engedték a távolsági vonatokat, így az elővárosi forgalomban is megnövekedett az utazási idő.
Emellett pedig a terelt útvonalak mentén élők is rájöttek, hogy jó dolog a távolsági vonat: Potsdamban kérték is, hogy álljon meg (ismét) az ICE a brandenburgi tartományi székhelyen, de a DB AG ezt kategórikusan elutasította.

ICE-szerelvény halad át Potsdam főpályaudvaron – november 4-étől erre nem járnak már a nagysebességű vonatok
(fotók: Halász Péter)

A várható új forgalmi rendről október elején tájékoztatja az utasokat a DB AG. A már megvásárolt menetjegyeket október 15-éig lehet kezelési költség nélkül átcserélni vagy visszaváltani.
A tervek szerint a Berlin és a Ruhr-vidék, valamint a Berlin, Frankfurt am Main és Stuttgart közötti ICE-járatok és a Berlin–Köln–Main–Stuttgart viszonylatú IC-vonatok a nagysebességű pályán járnak majd november 4-étől és elmarad a magdeburgi és stendali megállás. A Berlin és Frankfurt am Main, valamint Berlin és Amsterdam közötti IC-járatok ismét Berlinig járnak majd – ezek a vágányzár idején néhány kivételtől eltekintve csak Hannoverig jártak. Így ismét „benépesül” a spandaui pályaudvar is Berlin szélén. Arról egyelőre nincs szó, hogy a Stadtbahnon közlekedő ICE-vonatok megállnak a Zoologischer Gartennél.
A vasúti pálya helyreállítása során 100 kilométernyi biztosítóberendezési kábelt, 180 jelző- és felsővezetéktartó oszlopot kellet kicserélni. Összesen tizenhat műtárgyat kellett átvizsgálni. A munkában mintegy 300 ember vesz részt.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.