2013. 09. 17.

„Majdnembaleset” Kelenföldnél – ahogy a KBSZ látta

Felkerült a rövid eseményleírás a szombati, Kelenföld és Háros közötti szembeközlekedésről. Úgy gondoljuk, hogy a különféle elméletek gyártása és fejlesztése helyett érdemes elolvasni a független Közlekedésbiztonsági Szervezet esetleírását.


„2013. szeptember 14-én, 10:43 órakor két vonat szembeközlekedett a kelenföldi állomás Háros felöli bejárati jelzőjénél. A vonatok egymástól 130 méter távolságra álltak meg, személyi sérülés nem történt. Az eset kapcsán a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) szakmai vizsgálatot indított a jövőbeni hasonló esetek elkerülése érdekében.

A helyszíni szemle során a KBSZ balesetvizsgálói rögzítették a vonatok helyzetét, áttekintették azokat az írásbeli rendelkezéseket, amelyeket alapján a vonatok közlekedtek, megvizsgálták a vonatok vágányútját – aminek során egy felvágott váltót találtak -, intézkedtek az adat- és hangrögzítők eltárolásáról, a szükséges forgalmi dokumentációk rögzítéséről, illetve megtörtént az érintett mozdonyvezetők és az állomási forgalmi személyzet elsődleges meghallgatása.

Mindezek alapján az esetről az alábbi információk állnak rendelkezésre:
Az eset napjának reggelén Kelenföld és Háros állomások között a térközbiztosító- berendezés használhatatlanná vált egy kábel megrongálódása miatt. Ezért a kelenföldi állomáson és az érintett pályaszakaszon a normál üzemmenettől eltérő közlekedési rendre álltak át; az állomáson a vonatok a szokásos szabad jelzés helyett hívójelzéssel, a nyílt vonalon pedig mindkét vágányon állomástávolságban közlekedtek. Állomástávolságú közlekedés estén a vonatok megengedett legnagyobb sebessége 40 km/óra, aminek túllépése esetén a vonatot megállítja a vonatbefolyásoló berendezés. Hívójelzés mellett pedig legfeljebb 15 km/óra sebességgel haladhatnak. (A hívójelzés nem azonos a szokásos szabad jelzéssel.)

A Pécs felől érkező InterCity (IC) a megengedett sebességhatáron belül közelített Kelenföld állomás bejárati jelzőjéhez, amely a vonat részére hívójelzést mutatott. Ezért a mozdonyvezető megkezdte a vonat lassítását. A bejárati jelző jelzési képe hívójelzésről vörös fényre váltott, ami a vonat számára megtiltja a behaladást. A vonat tovább lassult felkészülve a megállásra, miközben a mozdony vezetője észlelte az előtte lévő pályaívből felbukkanó másik vonatot és gyorsfékezéssel megállította az IC-t. Ezzel közel egyidőben rádión utasítást kapott az azonnali megállásra.

A Budapest Déli pályaudvarról Szombathelyre tartó vonat Kelenföld állomáson menetrend szerint megállt, majd az állomási személyzet felhatalmazta az indulásra. A vonatnak két kijárati jelző mellett kellett elhaladnia, melyek közül az elsőn Hívójelzés volt, a második jelzési képe jelenleg nem tisztázott. A vonat elhaladt mindkét kijárati jelző mellett, majd felvágott egy, a számára helytelenül álló váltót, és így került az érkező pécsi IC vágányútjába. Ennek a vonatnak a mozdonyvezetője is észlelte a szembe közlekedő vonatot, gyorsfékezéssel megállította a szerelvényét.

A kelenföldi állomás forgalmi személyzete az állomási berendezés visszajelzése alapján észlelte a váltó felvágását, ezért visszavették az érkező pécsi vonat hívójelzését és intézkedtek az érintett vonatok rádión történő haladéktalan megállítására.

A KBSZ balesetvizsgálói a hétfői nap során visszahallgatták a Kelenföld állomáson az eset idején szolgálatban levő forgalmi szolgálattevők hivatalos telefonbeszélgetéseit, a vonalirányító és az IC mozdonyvezető közötti mozdonyrádión történő beszélgetést, valamint letöltötték a központi forgalomellenőrző berendezés vonatkozó adatait. A KBSZ szakmai vizsgálatának középpontjában az elkövetkezendő hetekben az áll, hogy lépésről lépésre rekonstruálja az eset bekövetkezését, az érintett személyzetek tevékenységét, majd ennek alapján azt, hogy az érvényben lévő szabályok az ilyen esetek kockázatát megfelelő mértékben csökkentik-e.”

RegionalBahn információk, via Közlekedésbiztonsági Szervezet