A bécsi metróhálózaton van egy legendás viszonylat, ami eddig még egy métert sem tett meg, mégis talán erről találunk a legtöbb híradást. Az U5-ös vonal a bécsiek „négyes metrója”, amelyik talán 2020-ra megépülhet. Már ha megépül, mindenesetre tervek, elképzelések folyamatosan terítékre kerülnek – így most is napirendre került a metróvonal ügye.
A bécsiek „négyes metrója” a még mindig csak a tervezőasztalon létező U5-ös metró. A metróvonal megépítése időről időre előkerül valamilyen formában, azonban utána nem sokkal le is kerül a napirendről.
Az eredeti, 1966 és 1973 között kidolgozott tervek szerint az alacsony prioritásúként jelzett U5-ös metróvonalat Meidling Hauptstaße – az U4-es állomása – és St. Marx között építették volna meg a Gürtel mentén, lényegében kiváltva a mai 18-as villamost. A későbbi változtatások során a terveken U5-öskén a mai U2-es vonal Schottenring és Stadion közötti, 2008-ban átadott szakaszát jelezték, amely nyugaton a Schottenringtől Hernals felé vezetett volna a 49-es villamos vonalán. Érdekesség, hogy a mai U2-es vonal építésekor is figyelembe vették a majdani metróvonalat: a Rathaus és a Schottentor megállók között egy rendkívül szűk ívet terveztek – az U5-ös megépítése esetén ez csak üzemi összekötő vágány lett volna és a mai napig a bécsi metróhálózat legkisebb sugarú íveként tartják számon.
Az U2-es vonalán közlekedő szerelvény a Volkstheater megállónál. 2020-ban itt már az U5-ös járna a legújabb elképzelések szerint
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A Wiener Linien 2003 óta számol ismét hosszú távon az U5-ös vonal megépítésével, egy korábbi elképzélés szerint 2019-re az U2-es metró bővítéseként létrejövő déli, Gudrunstraße felé vezető ágát vezetnék tovább a Rathaustól Hernalsba U5-ösként. Az U2-es pedig az Rathaus, a Neubaugasse, a Pilgramgasse és a Matzleinsdorfer Platz érintésével jutna el Inzersdorfba, így biztosítana olyan hálózati kapcsolatokat, amelyek nagyon hiányoznak az osztrák főváros gyorsvasúti térképéről.
A 2020-ra tervezett bécsi metróhálózat
(grafika: Heute)
(grafika: Heute)
Most ismét terítékre került az U5-ös megépítésének kérdése. Nem csoda: ősszel szövetségi választásokat tartanak Ausztriában és így Bécsben is.
A várost irányító szocialista-zöldpárti koalíció ismét elővette a témát: a Rennweg, a Gudrunstraße és általában St. Marx térsége gyorsvasúti kapcsolatot kapna az új metróvonal megépítésével. Renate Brauner alpolgármester a Heute számára megerősítette: konkrét megbeszélések folynak a témában. A tervek szerint a már vázolt változatot építené meg a város 2020-ig. A Gudrunstraße-i hosszabbítást ugyan korábban elvetették, de az SPÖ-s politikusnő szerint a Hauptbahnhof körül kiépülő, harmincezres városrésznek szüksége van a metrókapcsolatra. Ráadásul az új metróvonalak komolyan tehermentesíthetik a rendkívül forgalmas U1-es és U6-os metróvonalakat, valamint a 13A jelzésű buszt is – ez utóbbit időről időre villamossal váltanák fel, hiszen korábban is villamos járt a buszok helyett. Azonban a politikus hozzátette azt is, hogy a 2020-as céldátum csak akkor tartható, ha a szövetségi kormányzat is támogatást nyújt a projekthez.
A várost irányító szocialista-zöldpárti koalíció ismét elővette a témát: a Rennweg, a Gudrunstraße és általában St. Marx térsége gyorsvasúti kapcsolatot kapna az új metróvonal megépítésével. Renate Brauner alpolgármester a Heute számára megerősítette: konkrét megbeszélések folynak a témában. A tervek szerint a már vázolt változatot építené meg a város 2020-ig. A Gudrunstraße-i hosszabbítást ugyan korábban elvetették, de az SPÖ-s politikusnő szerint a Hauptbahnhof körül kiépülő, harmincezres városrésznek szüksége van a metrókapcsolatra. Ráadásul az új metróvonalak komolyan tehermentesíthetik a rendkívül forgalmas U1-es és U6-os metróvonalakat, valamint a 13A jelzésű buszt is – ez utóbbit időről időre villamossal váltanák fel, hiszen korábban is villamos járt a buszok helyett. Azonban a politikus hozzátette azt is, hogy a 2020-as céldátum csak akkor tartható, ha a szövetségi kormányzat is támogatást nyújt a projekthez.
A fenti térképen is látható legújabb hálózati séma újdonsága, hogy az U2-es metró St. Marx felé tervezett folytatásának helyett épülne idáig az U5-ös, míg az U2-es a Wienerberg felé haladna tovább. Ez utóbbi városrész eddig nem került szóba metróépítés kapcsán, ám igény valószínűleg lenne rá: egyrészt a Triester Straße környékét jobbára átlós irányú buszok tárják fel, másrészt a belvárost elkerülő Pilgramgasse–Neubaugasse–Rathaus tengely egy részén jelenleg is folyik az ötletelés a Mariahilfer Strasse gyalogoszónává alakítása miatt kiszoruló 13A buszjárat jövőjét illetően. Ami pedig a St. Marx környékét illeti, itt az egykori Aspangbahnhof helyén épülő lakónegyed, valamint a hajdani vágóhíd helyén felhúzott „médianegyed” – ide költözött a Wiener Zeitung a közelmúltban és terítéken van az ORF különböző, városszerte elszórt bázisainka, a rádió- és tévéstúdiók ideköltöztetése – kiszolgálása érne meg egy metróvonalat a várostervezők szerint. Az elmúlt években minden terv az U2-es metró kissé kacifántos Karlsplatz–Hauptbahnhof–St. Marx folytatásával számolt. Ezzel szemben a most előkerült séma egy logikusabb, ám az új főpályaudvart jobbára elkerülő vonalvezetést javasol erre a városrészre. A nagy kérdés természetesen az, hogy mi lesz a végső megoldás, amely meg is épül majd.
Metró és politikaAz U5-ös mostoha sorsa viszonylag könnyen érthető, ha a tömegközlekedési térképet a helyhatósági választások eredményét mutató térképre vetítjük. A lassan évszázada „vörösnek” számító, azaz szocialista vezetésű Bécs három masszívan konzervatív, néppárti (ÖVP) bázisnak számító kerülettel rendelkezik: 13. (Hietzing), 17. (Hernals), és 18. (Währing). Ezen felül a szomszédos 19. kerületben (Döbling) szintén erősebb a néppárt, bár itt már változó a választások végeredménye. Ezek a jómódú kerületek ma sem kiváló tömegközlekedésükről híresek, bár az itt parkoló gépjárművek számát és minőségét tekintve azonnal világos, hogy ez nem is létszükséglet a legtöbb helyi lakosnak. Hietzinget legalább érinti metró, de Hernals fő tömegközlekedési tengelye a mai napig a Bécs egyik legforgalmasabb villamosvonalának számító 43-as. A zavarérzékeny vonal (a külső hurokvégállomáson például hely hiányában még megelőzővágány sincs) állandó panaszforrás a helyi lakosok körében, melyre a régen beígért gyógyír egyértelműen az ötös metró. Währing és Döbling határvidéke is profitálna a metróból, ugyanis innen az U6-os metró elérése is időigényes, a belvároson áthaladó metrók elérése pedig komoly mutatvány. Sajátos módon a jobboldali kerületek ellátásához a végső lökést nem is a néppárt növekvő súlya adhatja, hanem a legutóbbi választás alkalmával koalíciós partnerré vált zöldpárt (Grünen), akik a tőlük elvárható módon egyértelműen elkötelezettek a közösségi közlekedés fejlesztése mellett.
Halász Péter, Magyarics Zoltán