2013. 09. 12.

Jeti a cseheknek

Lassan csak pont kerülhet végre a cseh Railjet-sztori végére. Hivatalosan is megerősítették azt, amit a RegionalBahn már jó ideje megszellőztetett: csak a Prága–Graz viszonylaton jelennek meg a ČD vonatai, máshol nem, a nyolc darabos opciótól végleg elálltak. A maradék hétre viszont már kész a végleges (?) látványterv.


A ČD alighanem joggal pályázhatna az „Európa legszínesebb vasútja” címre, mert annyiféle festési tervet és azok variánsait alkalmazzák, hogy számon tartani is nehéz őket. A kép mostanában kezd tisztulni: a Najbrt-színterv talán végleges változatát már megtalálták. Ebben a színösszeállításban pompázik majd a ČD-Railjet-vonata is és ráadásul az ÖBB-től bérelt 1216-osok is megkapják az új ruhát.

A ČD-Railjetek legújabb festési variánsa
(grafika: Siemens/ČD)

A railcolor.net oldal a ČD honlapjára felkerült véglegesnek szánt látványterv alapján megrajzolta, hogy hogyan festhet majd a 1216-os vonatok élén.

A vonatok dizájnjára alapozva elkészítette a gépek festési tervét a railcolor.net – érdekes, de impozáns lesz majd így az 1216-os
(grafika: railcolor.net)

De nem csak a gépek színterve készült el: a vonatok belső kialakítását is véglegesítették. A Magyarországon is ismerttől eltérő lesz a vonatok beltere: a vezérlőkocsiban csak hat Business-osztályú ülés lesz a jelenlegi 16 helyett. Az elsőosztályú rész viszont bővül: a mostani 11 helyett 26 hellyel rendelkezik majd.
A vezérlőkocsit majd az étkezőkocsi követi majd, az ÖBB-s változattal azonos módon itt lesz a mozgáskorlátozottaknak szánt utastér és WC, valamint egy kisebb első osztályú terület. Az étterem a megszokott kialakítású lesz, az már ismerős lehet az osztrák vonatokból.
A vonatokon az ÖBB-vel ellentétben nem négy, hanem öt másodosztályú kocsi lesz majd, ebből négy teljesen egyforma. A mozdony felőli kocsinak a mozdony felőli végén 12 ülőhely feláldozásával biztosítanak lehetőséget a kerékpárszállításra. Ez utóbbi azonban egy igen kedvelt négyes asztaltól is megszabadítják majd a szerelvényeket, amiket nem pótolnak a kocsiban máshol az utasok igazán nagy „örömére”. Hozzátesszük: információink szerint az ÖBB is hasonló kialakítást preferálja a korábbi megoldással szemben.

A vonatok tervezett alaprajzi elrendezése. Fentről lefelé a vezérlőkocsi, az étkezőkocsi, a másodosztályú betétkocsik és a bicikliszállításra is alkalmas jármű alaprajzai láthatók
(grafika: Siemens/ČD)

Az viszont már biztos, hogy a vonatokból csak hét darab lesz majd. A maradék nyolcas opciót hivatalosan is lemondta a ČD. Egyelőre azt nem tudni, hogy valaki végül igényt tart-e a vonatokra vagy végül a meg sem épült vonatok eladatlanul merülnek a feledés homályába? Emlékezetes: 2012 tavaszán a DB AG bejelentette: a jövőben inkább a RegioJettel működik együtt. Ekkor döntöttek először a Railjet-projekt leállításáról, hiszen a vonatokat először a Prága–Berlin–Hamburg tengelyre szánták. Végül azonban a nyár végére elszánták magukat és a tizenöt darabos rendelés helyett 7+8 vonatra szóló szerződést kötöttek a Siemensszel, amelyben az utóbbi nyolc szerelvény csak opcióként szerepel. Nem sokkal később megállapodtak az ÖBB-vel a Prága–Bécs–Graz tengely közös üzemeltetéséről a 2014 decemberi menetrendváltástól fogva. Akkor még úgy volt, hogy a maradék nyolc vonat Budapest, illetve Pozsony felé járt volna.

A Railjet-szerelvény eredeti színterve a ČD első elképzelései szerint
(grafika: ČD)

Halász Péter