2013. 09. 25.

Ingyen-wifi a DB-től

Ingyenesen kínálja az internet-hozzáférést a DB AG. A dolog érdekessége, hogy a wifi-telepítésben az elsők között járó vasúttársaság eddig csak fizetősként nyújtotta a vezeték nélküli internet-hozzáférés lehetőségét az utasoknak. Már persze ahol volt wifi egyáltalán.

Az első fél órát ingyenesen kínálja az utasok számára a vezeték nélküli internet-hozzáférésből a DB AG. A német vasút az Deutsche Telekommal közösen működtetett szolszáltatása jelenleg 105 vasútállomáson érhető el. Korábban ezt a lehetőséget csak fizetés ellenében kínálták az utasoknak és ezzel viszont éppenhogy nem az élvonalban volt a német vasút.
Most az első harminc percet kínálják ingyenesen. A vasúttársaság sajtótájékoztatóján elhangzott: ezt a fél órát nem lehet felosztani, azaz nem oldható meg az elvileg, hogy az utas reggel és délután is negyed-negyed órát használja az internetet, csak egyben van lehetőség felhasználni az ingyenes perceket. A további netezésért az eddigieknek megfelelően fizetni kell majd. Azonban óvatlanul nem kell majd fizetni: a fél óra elteltével a felhasználót kijelentkezteti a rendszer.

A DB AG és a Deutsche Telekom 105 pályaudvaron kínál internet-hozzáférési lehetőséget. Az első fél óra immáron ingyenes

A DB AG közlése szerint az internet-elérési lehetőség a százöt vasútállomáson szinte a teljes nyilvános teret lefedi, a hotspotok a várótermekben és a nyilvános telefonoknál találhatók. A felhasználóknak először az okostelefonon vagy a laptopon meg kell nyitni a böngészőt és ott a Telekom speciális oldalán rögzíteni kell a felhasználó adatait, telefonszámát. Ekkor kapja meg – SMS-ben – a felhasználáshoz szükséges adatokat. Így tudja elejét venni a szolgáltató a túlzott ingyenes netezésnek.

A hamburgi főpályaudvar egyike a 105 állomásnak, ahol van wifi. A nyilvános részeken érvényes itt is az első fél óra ingyenessége

Az elmúlt években a Telekom internetes szolgáltatásának felhasználói mintegy megötszöröződtek. A DB AG és a telefontársaság együttműködésében fontos távolsági és regionális vasútállomásokon építették ki a rendszert, illetve egyes ICE-járatokon is kínálják az internet-hozzáférést.

Az ICE 3-as vonatokon egyes szakaszokon működik az internet-hozzáférés
(fotók: Halász Péter)

Érdemes megjegyezni egyébként, hogy Németországban jóval kevesebb – arányaiban – az ingyenes, vagy legalábbis nem korlátozott wifi-hálózat. Viszont – ugyancsak arányaiban – jelentősen kisebb a nagysebességű mobilinternet-elérési lehetőség, sok helyen csak a lassú, GPRS-adatátvitel érhető el a mobil eszközről netezni vágyók számára.
Mindenközben Magyarországon gőzerővel folyik a vasúti kocsik „wifisítése”: a napokban az ötszázadik ilyen jármű is elkészült. A mobilinternet-lefedettség azonban itthon is a gyenge pontja a rendszernek: sok helyen még hanghíváshoz sem elegendő a lefedettség. Ráadásul a MÁV-nál nem, csak a GYSEV-nél indult el a vasútállomásokon a „railnet” kiépítése – ebben mindenképpen éljen jár a „repcevasút”.

Halász Péter