2013. 09. 09.

Éjszakai S-Bahn Potsdamba

Politikai szinten egységes álláspont alakult ki arról, hogy igenis szüksége van Potsdamnak az egész éjszaka közlekedő gyorsvasúti szerelvényekre. És nem csak hétvégén – fogalmazta meg a brandenburgi tartományi székhely igényeit a CDU ifjúsági szervezete.





Úgy gondolják, hogy szükség van a gyorsvasúti szerelvények közlekedésére a 0:30-kor esedékes üzemzárás és a hajnali 4-es üzemkezdet között is. A berlini belvárossal így gyors és közvetlen kapcsolat kötné össze a tartományi székhelyt.
A CDU ifjúsági szervezete, a Junge Union helyi vezetője, Tino Fischer úgy fogalmazott: ésszerű és megvalósítható, hogy éjszaka legalább egyszer egy gyorsvasúti szerelvény kijöjjön Potsdamba. Emellett a nappali forgalmat is segíthetné, ha minél előbb megvalósulhatna a tervezett kétvágányú kiépítés Wannsee és Potsdma között. A tervek szerint csak 2019-2020 során épülne ki a második vágány egy szakaszon: a Nutheschnellstraße és a főpályaudvar között. Az S-Bahn szerelvényei jelenleg csak egy vágányon közlekednek a két állomás között, a kereszt – a tíz perces ütem biztosítása érdekében – az egykori határállomáson, Griebnitzseeben van.

Gyorsvasúti szerelvény Potsdam főpályaudvarán. Éjszaka legalább egy vonatot kér a politika

A tervet támogatja a baloldali Die Linke is: a területi alapszervezetük vezetője, Sascha Krämer úgy fogalmazott: nem szabad a Potsdamban élőket éjszakánként autóba kényszeríteni, csak azért, mert ott laknak, ahol.
A berlini gyorsvasút szerelvényei hosszú évek óta péntekről szombatra, illetve szombatról vasárnapra virradó éjjel, valamint az ünnepnapokra virradó éjszaka közlekednek megszakítás nélkül. A vonatok jellemzően 30 percenként követik egymást. Potsdam esetében hétköznap a belvárosból valóban csak körülményesen, éjszakai autóbusszal lehet eljutni. Azonban az utazási igények nagyságát bizonnyal jelzi, hogy a potsdami belvárosból Glienicker Brückéhez közlekedő 93-as villamos és a Wannseeből érkező sűrű 316-os busz forgalma este nyolc óra körül leáll. A járatokat a ritkábban és hosszabb útvonalon – kora este Wannseeből; később Zehlendorf, Eichétől induló és Potsdam Hauptbahnhofig közlekedő – N16-os éjszakai busz helyettesíti. Az N16-os kocsijai egyébként éjszaka – elkerülendő a kényszerű átszállásokat – Zehlendorf, Eichétől az M48-as vonalon egészen az Alexanderplatzig mennek be.

Vajon valós igény van a hétköznapi éjszakai S-Bahn közlekedése mögött? A Berlinből Potsdamba, az S-Bahn-vonallal lényegében párhuzamosan járó 316-os busz és a 93-as villamos kombinációját már este nyolctól az éjszakai N16-os busz váltja
(fotók: Halász Péter)

A regionális vasúti szerelvények a menetrend szerint hajnali fél egy után jönnek ki Berlinből; az első vonat pedig fél öt körülre ér ki Potsdamba. Ellenkező irányban, Potsdamból Berlinbe az utolsó vonat hajnali egy körül, az első vonat pedig nem sokkal hajnali öt előtt indul a jelenleg érvényes menetrend szerint.
Érdemes azt is megjegyezni, hogy a Stadtbahnra jelenleg csak a regionális vonatokkal lehet bejutni átszállás nélkül: a grunewaldi erdőn átvezető S-Bahn-pályán végzett munkák miatt ugyanis az S7-es vonatok csak Wannseeig jönnek ki napközben; innen a Nord-Süd-Tunnelből érkező S1-est hosszabbították meg Potsdamig, az átszállást lehetőségek szerint biztosítva.

Halász Péter