Július végén érkezett a hír, hogy a Union Pacific feléleszti és restaurálja a kötelékében szolgált legnagyobb gőzmozdonyok egyikét. A 4000-es sorozat tagjai a világ legnagyobb gőzösei közé tartoznak, a 4014-es, Kaliforniában kiállított példány pedig bő ötven évnyi pihenés után kel útra ismét Cheyenne fűtőháza felé, méghozzá saját lábán. A Union Pacific hivatalos YouTube csatornáján rendszeresen rövidfilmeket tesz közzé az óriás közel ötven éves álomból történő felébresztéséről.
Az első filmben a 4014-es kiválasztásának okára is választ kapunk: a gép kiállított mozdonyokhoz képest sok törődést kapott, többek között rendszeres zsírzást a kritikus pontokon. A mozdony részegységeit ultrahangos anyagvizsgálatnak vetik alá, a csapágyak kenéséhez szükséges járatokat és olajtartályokat pedig kiürítés és mosás után száloptikás kamerával vizsgálják meg belülről. Betekintést nyerünk a mozdony konyhájára is, mely kifejezetten jó állapotban vészelte át az elmúlt fél évszázadot - természetesen teljesen lebontják és felújítják a vezérállást is a restaurálás során. Az impozáns méretű hajtórúd rozsdamentesítése és anyagvizsgálata is zajlik már, mivel ezt a saját lábon történő szállítás miatt már a helyszínen rendbe kell hozni.
A továbbiakban a mozdony 44 év után újra zsírzást kap. Mivel a hagyományos, a gőzöskorszakban álkalmazott összetételű és pálcika formájúra préselt zsír már nem szerezhető be, a ma kapható kenőanyagot kellett házilag formára önteni a UP szakembereinek. A negyedik, szeptember eleéjén készült filmen már a gép mozgatásáról is beszél Ed Dickens, a UP nosztalgiaüzemének vezető menedzsere: ahogy várható volt, a több száz tonnás monstrum alatt kicsit megsüllyedt a talaj, ezért nem volt egyszerű megmozdítani a masinát. Figyelmet érdemel a helyszínen készített két hatalmas villáskulcs is, melyet a videóban bemutatnak.
Az utolsó videón az Elesco TP400-as típusú fáradtgőzlövettyűvel és annak működésével ismerkedhetünk meg, valamint a kazán belső állapotának felméréséhez vezető rögös útról is képet kapunk: a kamera bevezetéséhez elég komoly méretű csöveket kell kioperálni a mozdonyból.
Amint a fenti rövidfilmekből is látható, a Union Pacific igazi profi közönségkapcsolatot folytat a Big Boy felújítása kapcsán, melyet a videóhoz érkező kommentárok szerint a rajongók értékelnek is. A UP csatornáját a továbbiakban is érdemes lesz követni, ugyanis a látványos megmozdulások még csak most kezdődnek, az igazi nagy akció, maga a szállítás a Sziklás-hegységen keresztül pedig még hátravan.
Végezetül adja magát a kérdés: itthon ilyen miért nincs, például a 424,247-es éppen aktuális felújítása kapcsán? (A „mikor lesz‟ kérdést talán nem is érdemes feltenni, a választ sejtjük.)
Végezetül adja magát a kérdés: itthon ilyen miért nincs, például a 424,247-es éppen aktuális felújítása kapcsán? (A „mikor lesz‟ kérdést talán nem is érdemes feltenni, a választ sejtjük.)
Magyarics Zoltán