2013. 09. 05.

Az AWT-hez mennek az utolsó EuroSprinterek

A cseh érdekeltségű Advanced World Transport, azaz AWT tegnap jelentette be, hogy ez év végéig három Siemens ES64U4 típusú univerzális villamosmozdonnyal bővíti flottáját. De honnan került elő a három Eurosprinter a Vectron-érában?



A Csehországból régiós hódító útjára indult AWT ma Európa egyik legnagyobb magánvasúttársasága, és bő 160 darabos mozdonyflottájában a közép-európai régió szinte minden meghatározó típusa előfordul. Bár felénk leginkább Búvárokról és egyéb, ex-csehszlovák masináiról közismert a cég, ezúttal egy régi-új típussal erősítenek: a Siemens három ES64U4 típusú gépet szállít az év végéig. A mozdonyok tervezett felhasználási területe Csehország, Németország, Ausztria és Magyarország, ennek megfelelően PZB/LZB illetve MIREL vonatbefolyásoló berendezéseket telepítenek rájuk. Az AWT minapi közleménye azt is megemlíti, hogy a cég döntését elősegítették a két MRCE Dispolok-tól bérelt ES64F4 típus (189-es sorozat) géppel szerzett kedvező tapasztalatok. (Ezen gépek bérléséről tavaly a RegionalBahn is beszámolt.)

A Railcolor.net fantáziarajza a narancsba öltözött Eurosprinterről - vajon milyen lesz a végleges dizájn?
(grafika: Michele Sacco / Railcolor.net)

A típusválasztás első hallásra kissé meglepő, ugyanis az EuroSprinter az itthon leginkább közismert formákban (ÖBB Taurus, azaz 1016/1116/1216 sorozatok, illetve MÁV/GYSEV 470-es sorozat) is bizony lassan másfél évtizedes konstrukció, a Siemens pedig 2010-től már az utóddal, a Vectron-családdal házal a vasúttársaságoknál. A magyarázat viszont nem is bonyolult: a Railcolor információi szerint a Siemens még négy raktáron lévő ES64U4 géppel rendelkezik. Ezek közül egyet vinne az egy darabos Vectron-rendelés mellett az osztrák CargoServ, a maradék három pedig az AWT kötelékébe kerül.

183 718, a raktáron lévő ES64U4-es gépek egyike Linzben
(fotó: Marco Sebastiani / Railcolor.net)

Magyarics Zoltán