Egy ideje már borzolja a berlini főpályaudvar térségében közlekedők idegeit a lassan haladó villamosépítés. A BVG ígéretei szerint 2015-re három villamosvonalon is elérhetjük a 2006-ban átadott vasútállomást.
Augusztus végétől komoly forgalomkorlátozásokat bevezettek be Berlinben az Invalidenstraßén épülő új villamosvonal miatt. A főpályaudvarhoz vezető pálya egy része már készen van, azonban a hálózathoz vezető szakasz még nem készült el. Most jó egy évig emiatt zárták le a forgalmas Invalidenstraßét.
A BVG ígéretei szerint 2015 augusztusában három villamosvonallal is eljuthatunk a főpályaudvarra: az M8-as Ahrensfelde; az M10-es a Warschauer Straßétól jön majd, mindkettő a Nordbahnhoftól érkezik majd az új szakaszra. Emellett az M5-ös vonalat is meghosszabbítják a Hackescher Markttól a főpályaudvarhoz, ez a járat a Zingster Straßétól érkezik a belvárosba. A BVG jelenlegi számításai szerint napi 24 ezer utas használja majd az új villamosvonalakat.
A majdani tárolóvágányok a Stadtbahn vágányai mellett, az Emma-Herwegh-Straßén
A 2,3 kilométer hosszú új vonalszakasz mintegy hatvan százaléka már készen lesz az év végére. Viszont az összesen 66 millió eurós beruházás csúszásban van és ezek nem biztos, hogy behozhatók. Ugyanis az építkezések során olyan közművezetékeket és földalatti építményeket találtak a kivitelezők, amelyek az eredeti terveken nem szerepeltek, ezek miatt azonban módosítani kellett a kiviteli terveken. Ennek ellenére a lehetőségekhez mérten igyekeznek gyorsítani a munkákat.
Kész megállóhely az Alt-Moabiton. A két útpálya közötti parkon keresztül járnak majd a villamosok
A vasúti pálya jelenleg már készen van a Hauptbahnhoftól nyugatra, azaz a „háztömbkerülő” óriáshurok. Egyedül a felsővezetéket nem építették ki a vágányok felett.
Az új villamospálya áttekintő térképe
(forrás: berlin.de)
(forrás: berlin.de)
A kötöttpályás kapcsolatot már a pályaudvar 2006-os átadása óta hiányolták, sokszor szóvá tették, hogy a belváros felől csak busszal lehet megközelíteni a pályaudvart, ha nem egy S-Bahn-megálló közeléből indul az ember. A pályaudvar előterében már az építéskor gondoltak a villamosra: a két útpálya között kihagyták a helyet neki. A többi szakaszon a közúttal közös pályán haladnak majd a szerelvények.
A vonal érdekessége, hogy a Humboldthafen melletti hídon átkelve az egykori Nyugat-Berlin területére érnek a villamosok. A városrészben 1967 óta nem jártak villamosok, csak az ezreforduló után tértek vissza ismét a vaskerekűek egy-egy rövid szakaszon a város nyugati felébe. A felhagyott villamosvágányok azonban a mai napig láthatók az Invalidenstraße aszfaltjában.
Az Invalidenstraßén a régi villamosvágányok még megvoltak. Most újak kerülnek ide, 2015-ben pedig már járnak rajtuk a szerelvények
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Halász Péter