2013. 08. 05.

Megfújták az S-Bahn-logót

Eltűnt az értékes és egyben historikus S-Bahn-embléma az Ostkreuz Sonntagstraße-i kijáratától. Az embléma az új állomást díszítette volna vagy múzeumba került volna, de ez most meghiúsult. Valaki megelőzte a vasutasokat a leszereléssel.


A berlini S-Bahn-nak igen nagy rajongótábora van a számtalan válság és minden rossz ellenére is. Nem véletlenül tűnhetett el a rendőrség feltételezése szerint egy éjjel az Ostkreuz Sonntagstraße-i bejárata felett ékeskedő S-Bahn-embléma sem. A közel fél mázsás, egészen pontosan 45 kilót nyomó cégér a régi északi összekötő ív hídjára volt felerősítve. A vasúttársaság emberei nem vették le a táblát, így a rendőrség vasútbarátokat, vasúti ereklyegyűjtőket feltételez az eset hátterében. Az Ostkreuznál korábban több rongálást elkövető szélsőséges szervezeteket kizárta a rendőrség, már csak azért is, mert az általuk okozott károk nem ilyen jellegűek. A színesfémekre utazó tolvajokat is kizárta a nyomozóhatóság, hiszen számukra értékesebbek a kábelek, hiszen azok rezet tartalmaznak, így jóval több pénzhez juthatnak ebből, mint egy vasból készült S-Bahn-logó értékesítéséből.

A képen még fent van az embléma a Sonntagstraße feletti hídon
(fotó: Reno Schneidewind / forrás: Der Tagesspiegel)

A vasúti ereklyegyűjtőkre vonatokzó feltételezést erősíti az is, hogy az elmúlt hónapokban több vasútbarát komoly összegeket ajánlott a historikus cégérért, azonban a DB AG, illetve az S-Bahn Berlin GmbH nem adta oda az emblémát. Terveik szerint ugyanis az átépült Ostkreuz állomását díszítette volna a sokat látott cégér – alternatívaként felmerült az is, hogy a Griebnitzsee-i S-Bahn Múzeumnak ajándékozzák az emblémát, azonban magánszemélyeknek nem akarta eladni a vasút.
Az S-Bahn részéről az esethez hozzáfűzték: az embléma újragyártása 2200 euróba kerül, azonban az eszmei kár sokkal nagyobb, hiszen az új cégér nem lesz már ugyanaz.
A rendőrség közlése szerint egyelőre váltságdíjat sem kért senki a műemléki jellegű cégérért.
A cégér egyébként 80 centiméter átmérőjű, tehát viszonylag nehezen szerelhető le és szállítható méreteiből adódóan. Az S-Bahn Berlin GmbH elképzelései szerint egy vasúti ereklyegyűjtő kertjében vagy éppen pincéjében landolt. Sokszor érkezik jelzés, hogy tehervonatok zárlámpái vagy éppen vasúti kocsik különféle alkatrészei landolnak különböző lakásokban, ahol dekorációként kerülnek a falakra. Érdekesség, hogy a DB AG-tól legálisan is hozzá lehet jutni ezekhez a dolgokhoz: számos felületen hirdetik a már kiszolgált vasúti járművek alkatrészeit: üléstől a függönyig; zártárcsától a vészfékig mindent be lehet szerezni teljesen legálisan is – igaz, ez kevéssé kalandos és főleg drágább megoldás.

S-Bahn embléma a Griebnitzsee-i S-Bahn Múzeumban. Ide került volna az Ostkreuznál szolgált cégér is
(fotó: Halász Péter)

Idehaza is rendkívül sok ereklyegyűjtő visz haza ezt-azt a vonatokról. A függönyöktől kezdve a különféle táblákig mindennek lába kél és kezd új életet valakinek a lakásában, kertjében, pincéjében. De nem csak a vonatokról visznek mindent: számos állomás névtáblája vagy mindenféle egyéb kiegészítő jut erre a sorsra. De a városi közlekedésben is ismert, hogy rendszeresen tűnnek el menetrendek, menetrendtartók, busztáblák. A XVII. kerületi Rákoshegyen például a „menetrendtolvajok” kedvelt célpontja a 168E járat Melczer utcai szakasza: innen szinte azonnal eltűnnek az új menetrendek. Egy közeli kertben számos buszmegállótáblát lehet látni – a kettő közötti kapcsolatot már az olvasók fantáziájára bízzuk.

Budapesten nagy keletje van a buszmenetrendeknek is. A képen a helyén, a buszmegállóban látható egy ilyen hirdetmény
(fotó: Halász Péter)

Az igazsághoz azonban hozzátartozik: a MÁV-csoport és a GYSEV sem szervez „bolhapiacot” az ereklyegyűjtők örömére. A BKV-nál pár éve már busztáblákat lehet vásárolni, ami rendkívül jó kezdeményezés, szemmel láthatóan csökkent is a táblalopások száma. Azonban a Wiener Linien bolhapiacai vagy a többi nyugat-európai kezdeményezésnek még nyomába sem ér a hazai kínálat.

Halász Péter