A DB AG 2014 decemberi menetrendváltástól kezdve nem a ČD-vel, hanem a RegioJettel üzemelteti közösen a Prága, Berlin és Hamburg közötti nemzetközi járatokat. A cseh magánvasút a feladathoz új beszerzésű személykocsikat szerez be – Romániából.
Az aradi Astra vagongyár építheti azt a 73 vadonatúj személykocsit, amelyet a RegioJet és a DB AG a Prága–Drezda–Berlin–Hamburg útvonalon vetne be 2014 decemberétől. A hírek szerint a kocsik a fedélzeti szolgáltatások tekintetében versenyben lesznek a Railjetekkel, amelyek egy részét eredetileg a ČD is erre az útvonalra szánta volna. A személykocsik érdekes módon nem RegioJet-sárgák, hanem a DB AG távolsági kocsijainak megfelelő színekben, világosszürke alapon vörös csíkosak lesznek.
Nem a megszokott RegioJet-sárga színekben pompáznak majd a hamburgi vonatok...
(fotó: RegioJet)
(fotó: RegioJet)
...hanem a DB AG távolsági színtervéhez igazodnak majd az új járművek
A vonatok továbbítása egyelőre kérdéses. A RegioJet jelenleg nem rendelkezik olyan vontatójárművel, amellyel Németországban közlekedhetne, viszont a DB AG meg nem rendelkezik olyan mozdonnyal, amelyik 100-120 km/h-s tempónál nagyobb sebességre alkalmas és mind a két ország vasúti hálózatán közlekedhetne – leszámítva egy-két dízelmozdony-sorozatot. Jelenleg a nemzetközi forgalomban közlekedő gyorsvonat két helyen is gépcseréznek: a kelet felől érkező vonatok Prágában kapják meg a ČD 371-es sorozatú gépeinek egyikét, amelyek 160 km/h-s sebességre is alkalmasak. Ezek a gépek Drezdáig viszik a vonatokat, itt a DB AG egy 101-es vagy 120-as sorozatú gépére cserélik és ezek húzzák Berlinig vagy Hamburgig a vonatokat.
Jelenleg csak az állami vasúttársaságok rendelkeznek megfelelő, optimálisan használható villamosmozdonnyal. A képen a ČD 371 002-ese érkezett Drezdába az EC 174-es élén
A határátmenetben jelenleg elvileg csak a ČD-nél 380-es sorozatszámon üzemelő Škoda 109E típusú gépek vagy az ÖBB-nél 1216-oskénti ismert Siemens ES64U4 típusú mozdonyai közlekedhetnek a ČD 371-372-es és a DB AG 180-as sorozatú villanymozdonyai mellett. Ha viszont megmarad a drezdai gépcsere, akkor szóba jöhetnek még a teherforgalomban közlekedő, egyébként 140 km/h-s tempóra alkalmas Siemens ES64F4-es típusú mozdonyai is. Drezdán túl azonban ezeknek a gépeknek a bevetése nem célszerű: a 200-as tempóra alkalmas pályákon száznegyvennel „szüttyögő” gyorsvonatot a pályavasút nem látja szívesen.
Mindezek fényében tehát érdekes kérdés lesz a vonatok továbbítása. A jelenlegi helyzetet ismerve az sem lehetetlen, hogy a RegioJet és a DB AG a ČD-től bérel majd 371-es sorozatú mozdonyokat.
A MÁV-csoportot is megkerestük azzal a témával kapcsolatban, hogy milyen befolyással van a DB AG és a RegioJet együttműködése és a ČD „kihagyása” a Budapest és Berlin, illetve Hamburg között közlekedő vonatok forgalmára a 2014 decemberétől életbe lépő menetrendben. Jelenleg Budapest és Berlin között a nappali EC 170/EC 171-es számú „Hungária” nevű EuroCity-vonat és az EN 476/EN 477 számú „Metropol” nevű EuroNight-páros közlekedik. Budapest, Berlin és Hamburg között az EC 174/EC 175-ös számú „Jan Jesenius/Jeszenszky János” EC-páros közlekedik.A Metropol közlekedésére a MÁV-START szerződött a részes vasutakkal, így e járatpár jövője biztosnak tűnikTudomásunk szerint a Metropol közlekedtetésére a DB AG-val és a ČD-vel is szerződött a MÁV-START. Azonban a nappali EC-vonatok kapcsán nem tudunk ilyen közvetlen kontraktusról. Ráadásul a Metropol igen jó kihasználtsággal közlekedik, így gazdasági szempontból komoly baklövés lenne a jól jövedelmező járatot megszüntetni.A Hungária EuroCity Berlin-Südkreuz állomáson 2008 szeptemberében. Vajon 2014 után is megmaradhat ez a kapcsolat?
(fotók: Halász Péter)Szerettük volna megtudni, hogy mennyire látja biztosítottnak az átszállásmentes közlekedést a MÁV-START, illetve a MÁV-csoport, azonban kérdéseinkre válaszul csak annyit kaptunk, hogy ezek a tervek – ha egyáltalán léteznek – üzleti titkot képeznek.
Halász Péter