Egyre komolyabb méreteket ölt a személyzethiány a DB AG-nál. A mainzi problémákról már beszámoltunk és emlékezetes, hogy Berlinben és Münchenben is gondokat okoz(ott) a gyorsvasúti üzemben a mozdonyvezetők alacsony létszáma. Mindeközben olyan groteszk helyzetet teremtett az élet, amire eddig nem volt példa: a személyzethiánnyal küszködő Berlinben győzködik a vezéreket, hogy menjenek át a személyzethiánnyal küzdő Bajorországba.
Freilassingba, Rosenheimbe és Münchenbe keres mozdonyvezetőket a DB AG. Sajtóhírek szerint az áthelyezésüket kérők számára havi bruttó 350 eurós pótlékot fizetnek, ha München térségében állnak szolgálatba. Ha pedig 111-es sorozatú mozdonyra és vezérlőkocsira, valamint 425-ös és 426-os sorozatú motorkocsikra is van típusismerete a munkavállalónak, akkor a rosenheimi hálózatra kerülve akár 400 euróval is többet kereshet.
Az ideiglenesen áthelyezett dolgozók szállását is magára vállalja a DB AG: Münchenben vagy Freilassingban biztosítanak szálláslehetőséget, de támogatják a hazautazásukat is a szabadnapokon. A DB AG hivatalosan nem kommentálta a felhívás hírét.
Komoly hiány van mozdonyvezetőből Bajorországban is. A DB AG a hírek szerint 111-esekre típusismerettel rendelkező kollégákat keres 350-400 eurós pótlékért cserében
A mozdonyvezetőket tömörítő szakszervezet, a GDL szerint Bajorországban mintegy kétszáz mozdonyvezető hiányzik a napi szolgálatból. Akik viszont dolgoznak, rengeteg túlórát gyűjtenek össze, havi átlagban 150 óra körül mozog a túlmunka. A szakszervezetek szerint a személyzethiány fő oka pont a munkakörülmények romlása: sokan emiatt átigazoltak a magántársaságokhoz, ahol hasonló vagy magasabb munkabért kapnak ugyanazért a munkáért, amiket jobb körülmények között végezhetnek el.
Azt egyelőre nem tudni, hogy meddig tart az átmeneti helyzet: decembertől ugyanis a rosenheimi hálózatot átveszi Bayerische Oberlandbahn (BOB) „Meridian” nevű projektcége, amely a tervek szerint FLIRT-motorvonatokat vet be a menetrendváltástól München, Rosenheim, Kufstein illetve Salzburg; valamint München, Holzkirchen és Rosenheim között.
A személyzethiány komoly gondokat okoz. Kérdés, hogy ezek megszűnnek-e decemberben, amikor a Meridian veszi át a rosenheimi hálózatot? A képen látható, Salzburgba tartó vonatot decembertől FLIRT-ek válthatják
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A DB AG-nál mindenesetre komoly a személyzethiány szinte minden szakterület esetében. A felvétel folyamatos, azonban jobbára már „kész” járművezetőket keres az állami társaság is. Teszik ezt annak ellenére, hogy az érdekvédők már jó ideje jelezték: a megannyi képzési hely szakmai színvonala nem azonos, nem képeznek megfelelő színvonalon dolgozó mozdonyvezetőket. Mindazonáltal a DB AG karrierportálján is számos hirdetést lehet olvasni, amelyben mozdonyvezetőt, forgalmistát keresnek – alkalmanként még az utcáról beesők számára is szerveznek azért tanfolyamokat.
Halász Péter