Önálló társasággá válhat az SNCF és az NMBS/SNCB által közösen működtetett operátor, a Thalys. A Párizs, Brüsszel, Amszterdam és Köln közötti nagysebességű vonatokat működtető társaság 2015-ben áll a saját lábára.
A francia és a belga vasút vezetése arról döntött, hogy önálló társasággá szervezik át a közösen létrehozott Thalyst, amely a Párizs, Brüsszel, Amszterdam és Köln közötti nagysebességű forgalmat bonyolítja. A céget 1995-ben hozta létre a francia, a belga, a holland és a német vasút, amelyik a nagysebességű, Thalys márkanéven közlekedő TGV-szerelvényeket üzemeltette. A meghatározó szerep a francia és a belga vasútnak jutott, ugyanis a DB AG csak tíz százalékos tulajdonrésszel rendelkezett, míg az NS csak partner volt, tulajdonos nem. A DB AG egyébként idén kiszállt az üzletből, ezzel pedig az is járt, hogy a német vasút pénztáraiban már nem értékesítenek jegyeket a Thalys-vonatokra és a DB AG jegyeit sem fogadják el a vonatokon. A DB AG közlése szerint a saját nagysebességű hálózatának fejlesztésére koncentrál.
A DB AG kiszállt a Thalys-együttműködésből és a saját fejlesztéseire koncentrált. A felvétel még akkor készült, amikor a francia és a német vonatok barátságban megfértek egymás mellett a kölni dóm mellett, a főpályaudvaron
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Ennek ellenére pont a mostani menetrendi időszakban terjesztette ki a Thalys a németországi kínálatát: több vonat és jobb időben köti össze a Ruhr-vidéket Belgiummal és Párizzsal.
A tervek szerint – amelyekre még az Európai Bizottságnak is áldását kell adnia – a cég önállósítása során az új Thalysban a francia vasútnak 60, míg a belgáknak 40 százalékos részesedése lesz. A cégvezetésbe az SNCF három tagot és a vezérigazgatót delegálja, a maradék három tagot pedig az NMBS/SNCB adja majd. A társaság egyébként eredményesen gazdálkodik: a tavalyi évben 8,4 %-kal növelte a bevételeit és összesen 470 millió eurót kasszírozott 2012-ben; az utasok száma ezzel együtt emelkedett: az előző évhez képest 3,1 %-kal többen utaztak a vonataikon: 6,6 millió utas választotta a piros-szürke szerelvényeket.
Halász Péter