A következő évek során nem csak új metrót kap Bécs – október 5-én az U2-es keleti, majd 2017-ben az U1-es déli hosszabbítását –, hanem a meglévő vonalakat is felújítják. A sort az U4-es vonal nyitja, ahol komoly munkákat kell elvégezni, azonban a forgalmat a lehető legtovább fenntartják. A „NEU4” névre keresztelt projekt 2014-ben indul.
Hat évig tart majd a bécsi U4-es metró felújítása. A vonal ugyan csak az 1980-as években érte el Hütteldorfot, de a mai metró helyén már az XIX. század végén közlekedtek a Stadtbahn gőzös, majd az 1920-as évek végétől villamosvontatású szerelvényei. A pályát a metróvá való átalakításkor alaposan felújították, de azóta már eltelt három évtized.
Hütteldorf állomásán új biztosítóberendezést telepítenek az utasforgalmi részek teljes felújítása mellett. A képen erről az állomásról indul Heiligenstadt felé egy „Silberpfeil”
A 2014-ben induló, hat évre tervezett projektre 335 millió eurót fordítanak. A Wiener Linien a munkákat a „NEU4” összefoglaló név alatt említi. A munkák során felújítják a vágányokat és az alépítményt, az alagutak és a bevágások falait. Megújulnak majd a biztosítóberendezéseket, új berendezéseket telepítenek Hütteldorfba és Meidling Haupstraßéhoz – ez mindenképpen szükséges lépés, hogy kezelni tudják az újonnan telepítendő vágánykapcsolatokat, amelyeket üzemzavarok esetén használhatnak majd a vonatok.
A Wien folyó medrében vezetett pályát felújítja a Wiener Linien. A támfalak és az alépítmény is megújulnak
(fotók: Magyarics Zoltán)
(fotók: Magyarics Zoltán)
A tervek szerint 2014-ben újul meg Hütteldorf és Schönbrunn állomása, valamint Schönbrunn és Ober St. Veit között a támfalak, ahol a Wien folyó medrében vezet a metrópálya. 2015-ben Schönbrunn és a Längenfeldgasse megállók között új vágánykapcsolatot építenek majd és ebben az évben újul meg a város szívében található Stadtpark megállóhely is. A legnagyobb, az utasokat is érintő változás majd 2016-ban és 2017-re várható: 2016-ban május és szeptember között Schönbrunn és Hütteldorf között nem járnak majd a vonatok, ezen a szakaszon újul meg a vasúti pálya. 2017-ben pedig Kettenbrückengasse és a Margaretengürtel között dolgoznak a szakemberek. Ebben az évben igazi szigetüzem lesz majd a Margaretengürtel és Hütteldorf közötti szakaszon, mert legfeljebb csak az U6-os vonallal lesz kapcsolata az U4-es itt közlekedő részének, más vonallal nem. 2017 után már csak olyan munkákat tervez a Wiener Linien, amelyek a vonatforgalmat érdemben nem zavarják majd.
Az U4-es metró déli szakaszának felújításának vázlatos ismertetője
(grafika: Wiener Linien/APA)
(grafika: Wiener Linien/APA)
A felújítás időszerű, mert már tavaly ősszel is téma volt, hogy egyre szaporodnak a lassújelek és egyre rosszabb a pálya állapota a vonalon. Alighanem az akkor felvetett problémákra válaszul kezdte el tervezni a metróvonal felújítását a Wiener Linien.
Halász Péter