Hétköznapokon sűrűbben járnak és nagyobb kapacitással állnak az utasok rendelkezésére a tömegközlekedési járatok az osztrák fővárosban. A Wiener Linien idén ősszel – igazodva a hálózatnak az U2-es metró átadásával való átszervezéséhez – új menetrendet vezet be szerte a városban.
Az elmúlt évek, évtizedek legnagyobb menetrendi sűrítését harangozta be a Wiener Linien. A 2013 őszétől érvényes menetrend szerint számos nagy forgalmú metró-, villamos- és autóbuszjárat a csúcsidőszakokban sűrűbben közlekedik, mint eddig.
A Wiener Linien számításai szerint éves szinten körülbelül 10 ezerrel több menetet jelent, aminek köszönhetően 7,5 millióval több férőhely áll majd az utasok rendelkezésére, mint eddig. Az éves összteljesítmény 700 ezer kilométer körül alakul majd évente – az üzemeltetési költségek nagy részét az utasok állják. A mostani járatsűrítés többletköltségei 11 millió euróra, mintegy 3,3 milliárd forintra rúgnak évente.
A 49-es vonalán a sűrűséggel talán nem lenne gond, de a menetrendszerűséggel annál több baj van. Vajon a sűrítés megoldja a problémát, amely sokszor a villamosokon kívül áll? Ugyanis a szerelvényeket sokszor a közúti torlódások tartják fel
A társaság közlése szerint igyekeznek igazodni az emelkedő utasszámokhoz: ezt bizonyítja a tavalyi eredmény is: 907 millió utast számoltak egy év alatt, idén pedig 540 ezer utas rendelkezik éves bérlettel.
Mindezek mellett jól látható az utasok megváltozó utazási szokása is. A hétvégi éjszakai metróüzem, a megváltozó szabadidős tevékenységek és a vásárlási szokások; a rugalmas munkaidő minden szempontból reakciót követel a közlekedési cégtől. Emellett fontos azt is kihangsúlyozni, hogy szombatonként már nem kell iskolába járni az osztrákoknak, így a szombati diákforgalommal sem kell számolni. Mindazonáltal egyre több utas utazik a klasszikus csúcsidőszakokon kívül is, ilyenkor átlagosan 65 százalékos kihasználtságot mértek. Érdekes módon, mindezek mellett hétvégén a reggeli órákban az átlagos kihasználtság mindösszesen csak 10 százalék.
Az U2-es metró seestadti szakaszának októberi átadásához kapcsolódik a nagy bécsi menetrendváltás. Ekkortól fogva az U2-es is sűrűbben jár majd hétköznap délutánonként
A tervek szerint október 5-étől – ekkor adják át az U2-es metró seestadti hosszabbítását és a 26-os villamos új vonalát – újraszervezik a reggeli csúcsidőszak és a délutáni csúcs követési rendjeit. A tervek szerint az U1-es és az U3-as metró 5-ről 4 percre sűrítésével 25 százalékos kapacitásbővítést érhetnek el. Az U2-es metró is sűrűbben fog járni 13 órától egészen kora estig. Az U4-es metrón is sűrűbben járnak majd a szerelvények.
A felszíni járatok közül a rendkívül kihasznált 43-as és 49-es villamosokat is sűrítik hétköznaponként. A buszok közül is többet sűrít a Wiener Linien. A tervek szerint az érintett vonalak a következők: 7A, 14A, 29A, 35A, 57A, 59A, 69A, 5B és 7B.
Sűrűbben fog járni októbertől a komoly forgalmat bonyolító 43-as villamos is
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A hétvégéken a Wiener Linien a délutáni-esti időszakra koncentrál majd. Így szombatonként üzemkezdettől körülbelül 7 óráig a metrók 7,5 percenként járnak majd, ekkor állnak át az 5 perces ütemre. A felszíni járatok ebben az időszakban 15 percenként járnak majd, később 10 percre állnak át a viszonylatok.
Vasárnap a jelenleg üzemkezdettől nyolc óráig alkalmazott ritka követési rendet kiterjesztik délelőtt kilenc óráig. A ritkításokkal kapcsolatosan a Wiener Linien jelezte: egy vasárnap reggeli órában átlagosan 4700 utas közlekedik például az U3-as metróval – ezzel szemben a hétköznapi sűrítés 63 ezer utasnak kedvez a jövőben.
Halász Péter