2013. 08. 14.

Lassan minden a régi lesz

A nyári árvízkárokat sikerül olyan gyorsan helyreállítani, hogy heteken belül ismét visszaállhat a megszokott közlekedési rend a Berlin és Hannover közötti nagysebességű pályán – jelezte a DB AG. Most sokszor több mint egy órás kerülőt jelent a vonatoknak az árvíz miatti vágányzár.



Pár hete még úgy volt, hogy akár az év végéig is zárva lehet a Berlin és Hannover közötti nagysebességű vasúti pálya. Az Elba áradása miatt ugyanis Rathenow és Stendal között teljes vágányzárat kellett felvenni. Az árvíz elvonulásával pedig megkezdődött a helyreállítás: ez azonban még hónapokig eltarthat. A DB AG korábban úgy tervezte, hogy július közepére végeznek a munkákkal, azonban kiderült, hogy az árvíz olyan károkat okozott, hogy hosszabb ideig tart majd a helyreállítás, mint gondolták. Most azonban úgy néz ki, az eredeti határidőhöz képest jóval korábban, de még sem az év végén adják vissza a vasúti pályát a forgalomnak, hanem várhatóan szeptemberben – tudatta a német vasút.

Diszkréten rozsdásodtak a sínek júliusban a Berlin és Hannover közötti nagysebességű pályán. A kép Elstalnál készült

Az utasok számára komoly megkönnyebbülést jelent a lépés, hiszen sokan ingáznak például Berlinből a wolfsburgi Volkswagen-gyárba, azonban számukra tarthatatlan helyzet alakult ki a terelések miatt. Sokan inkább Wolfsburgban maradtak és ott kerestek alkalmi szállást, mert a hazautazás komoly nehézségekbe ütközött: mivel az ICE-vonatok nem is érintették a várost a terelés miatt, így előbb Hannoverbe vagy Magdeburgba kellett eljutniuk és ott szállhattak fel a nagysebességű vonatokra.

Ha már kerülnek az ICE-k, Potsdam szeretné visszakapni az 1998-ban „elvett” ICE-megállót. A DB AG szerint nem fér bele a menetrendbe. Egy ICE 2-es döcögött át Berlinből a Ruhr-vidék felé menet Potsdam főpályaudvarán július 26-án
(fotók: Halász Péter)

A Magdeburg felé kerülő ICE-k miatt a Berlin és Magdeburg közötti RE-k menetrendjét is módosítani kellett: a vonatok augusztustól nem operatívan, „ahol sikerül” alapon kerülték el egymást, hanem Potsdamban engedte el az RE a gyorsabb (?) ICE-t vagy IC-t. Viszont Potsdam városa jelezte: ha már arra jár az ICE, szeretnék visszakérni a nagysebességű pálya 1998-as átadásakor „elvett” ICE-megállót is – de a DB AG szerint nem férne bele a menetrendbe már a brandenburgi tartományi székhelyen való rövidke megállás.
Az tehát valószínűnek látszik, hogy szeptemberben visszaállhat az eredeti közlekedési rend. Kérdés viszont az, hogy a szükségmenetrend milyen hatásokkal van az utasszámokra? Hányan választottak más közlekedési eszközöket, például repülőt vagy autót és ezek közül hányan nem térnek vissza a vasúthoz vagy éppen a DB AG mivel próbálja meg visszacsábítani a csalódott utasokat?

Halász Péter