Tegnapi cikkünkben a DB emeletes kocsijainak magyarországi próbaútjait elevenítettük fel archív képekkel, ma pedig világ körüli útra indulunk az emeletes kocsik nyomában. Amint látni fogjuk, szinte nincs olyan űrszelvény-korlátozás, amibe nem passzíroztak még be emeletes kocsit. De vajon mi fán terem a galériás kocsi, és milyen emeletes vonat van a karibi szigetvilágban?
Tegnapi cikkünkben már röviden megemlékeztünk néhány környékbeli vasúttársaság emeletes kocsijairól, viszont tágabb európai viszonylatban is szinte mindenfelé összefuthatunk ilyen járművekkel, egyértelmű kivételt ez alól csak Nagy-Britannia és Írország jelent. Az európai fővárosok zsúfolt elővárosi hálózatainak szinte mindegyikén alapkelléknek számítanak az emeletes kocsik, melyek nagyban hozzájárulnak a zsúfoltság enyhítéséhez a milliós agglomerációkban.
Az egyik kézenfekvő példa Párizs, ahol emeletes kocsik nélkül a vasút már valószínűleg képtelen lenne megbirkózni az utasmennyiséggel – itt még a várost a mélyben átszelő expressz-metró / HÉV keverék, a Reseau Express Regional (RER) „A”, „C” és „D” jelű vonalain is összefuthatunk emeletes vonatokkal.
Hollandiában is szokványos látvány az emeletes jármű, a madridi elővárosi hálózaton pedig szintén vegyesen járnak a hagyományos és emeletes járművek. A német nagyvárosok környékén a tegnap említett bécsi példához hasonlóan a hosszabb távú regionális (RegionalExpress) forgalomban jellemzőek az emeletes kocsik.
Amint alábbi válogatásunkban látni fogják, az emeletes kocsikkal kapcsolatos számos, itthon is visszatérő akadályként szereplő műszaki kihívásra sikerült már választ találni. Az európai képes összefoglaló után bemutatott amerikai emeletes kocsik pedig további érdekes megoldásokat vonultatnak fel, mind külső, mind belső felépítésükben. Vajon a MÁV-nál meglévő kihívásokra is csak „akarni kell” megoldást találni, vagy tényleg a „százlábú híd” a végzetünk?
Az egyik kézenfekvő példa Párizs, ahol emeletes kocsik nélkül a vasút már valószínűleg képtelen lenne megbirkózni az utasmennyiséggel – itt még a várost a mélyben átszelő expressz-metró / HÉV keverék, a Reseau Express Regional (RER) „A”, „C” és „D” jelű vonalain is összefuthatunk emeletes vonatokkal.
Hollandiában is szokványos látvány az emeletes jármű, a madridi elővárosi hálózaton pedig szintén vegyesen járnak a hagyományos és emeletes járművek. A német nagyvárosok környékén a tegnap említett bécsi példához hasonlóan a hosszabb távú regionális (RegionalExpress) forgalomban jellemzőek az emeletes kocsik.
Amint alábbi válogatásunkban látni fogják, az emeletes kocsikkal kapcsolatos számos, itthon is visszatérő akadályként szereplő műszaki kihívásra sikerült már választ találni. Az európai képes összefoglaló után bemutatott amerikai emeletes kocsik pedig további érdekes megoldásokat vonultatnak fel, mind külső, mind belső felépítésükben. Vajon a MÁV-nál meglévő kihívásokra is csak „akarni kell” megoldást találni, vagy tényleg a „százlábú híd” a végzetünk?
A párizsi RER „C” vonala a belvároson a Szajna rakpartja alatt futó egykori vasúti vágányokat használva vág át. Ránézésre ez sem sokkal magasabb, mint a Keleti bejáratában lévő „százlábú híd”... a francia űrszelvénynek megfelelően az emeletes kocsik maximális magassága 4,2 méter
Emeletes elővárosi vonat a párizsi Gare du Nordon. A reggeli órák forgalmát elnézve a párizsi elővárosi hálózat elképzelhetetlennek tűnik emeletes kocsik nélkül
Alstom Coradia Duplex motorvonat pózol a 2010-es InnoTrans-on. Az SNCF 2004 óta összesen 211 Coradia Duplex szerelvényt vásárolt, három-, négy-, és ötrészes kivitelben
A Coradia Duplex-ek belső tere franciásan ízléses, bár a párizsi elővárosi forgalom darálója bármit elég hamar leamortizál
Sok vasút távolsági forgalomban is alkalmaz emeletes járműveket különböző megfontolásokból: a CFR felújított NDK-eredetű elővárosi kocsikat fog hadra az InterRegio-járatokban, a finn és osztrák vasúton emeletes hálókocsik is közlekednek, a DB AG pedig talán 2014-ben megindítja emeletes IC-járatait.
NDK-eredetű, felújított emeletes kocsi pihen Kolozsváron. Ezeket a kocsikat a helyi viszonylatban főleg gigantikus dögsoráról ismert Pascani városban ténykedő Remar S.A. újította fel, a CFR pedig távolsági gyorsvonatokban használja őket
Így fest a fenti képen szereplő kocsik belső tere az alsó...
...és felső szinten. Szűkösnek semmiképpen sem mondható, egy átlagos termetű felnőtt kényelmesen tud mozogni mindkét szinten. A távolsági forgalom szempontjából az igazi probléma a szinte csak mikroszkopikus méretű csomagok tárolására alkalmas csomagtartó – igaz, a román vonatokról a növekvő jegyárak és romló eljutási idők miatt lassan elfogynak az utasok, így a kitartóbbak (és ráérősebbek) kényelmesen utaznak a csigatempóban haladó gyorsvonatokon. Ez a jármű egyébként a 875-ös számú Bukarest–Galati viszonylatú Rapid szerelvényében közlekedett
(fotók: Olvasónktól)
(fotók: Olvasónktól)
A román vasút másik emeletes típusa a négyrészes, szintén az NDK-ban gyártott emeletes vonat, melyet a lengyel vasútnak is szálított a görlitzi vagongyár. Belülről sajnos már rettenetes állapotban vannak ezek a járművek
A fenti szerelvény sajátos műszaki megoldása a háromtengelyes forgóváz
A szlovák vasút most ízlelgeti az emeletes műfajt, egyelőre az Érsekújvár–Pozsony–Jókút vonalon, a Prágából ismerős CityElefant-szerelvények formájában. Igaz, a szlovákok nem csak motorvonatot, hanem mozdonyos ingavonatot is vásároltak a Škodától
A szlovák emeletesek elővárosi kialakítású utastere tetszetős, legalábbis nem rosszabb a Bhv-Fecskéknél – és még konnektor is van minden páholyhoz
Ez már osztrák emeletes, méghozzá a ritkább fajtából: a képen a bécsi repülőtérre közlekedő City Airport Train emeletes kocsijainak felső szinten lévő utastere látható. Jó minőségű anyagok, kényelmes méretű tér – akár távolsági forgalomra is alkalmas lenne
Az ÖBB még emeletes hálókocsit is alkalmaz, melyekkel főleg a Wiener Walzer Bécs–Zürich vonatrészében, illetve a Bécs–Bregenz belföldi éjszakai vonaton találkozhatunk. A kocsitípus hasonló a DB AG és a CNL által beszerzett emeletes hálókhoz
Emeletes kocsi a finn vasút, a VR Helsinki–Rovaniemi járatában. A messzi északra közlekedő vonatban hasonló kivitelű hálókocsik is futnak (fotó: Olvasónktól)
Ha átkelünk a nagy vízen, az USA és Kanada mellett Argentínában is találunk emeletes kocsikat - sőt, még a karibi szigetvilágban is! A legtöbb emeletes kocsi persze az Egyesült Államokban ténykedik, itt ugyanis az elővárosi vonatokat üzemeltető cégek szinte mindegyik emeletes kocsik mellett tette le voksát – már csak azért is, mert a jellemzően teherszállításra (vagy arra is) használt pályákon a szükséges méretű űrszelvény mindenhol rendelkezésre áll. Ennek megfelelően a hagyományos kocsikat preferáló kivételek közé főként azok a vasutak tartoznak, amelyek hálózatán űrszelvény-korlátozás miatt nem férnek el az emeletesek. Ilyen például a bostoni MBTA néhány vonala, valamint részben más keleti parti elővárosi vasutak (MARC, SEPTA, Metro North Railroad). A kivétel kivétele pedig a Long Island Railroad, ugyanis ők az „össznemzeti szűk keresztmetszetnek” számító New York-i Pennsylvania Station-re is megoldották az emeletes vonatok közlekedését. A Chicago környéki hálózatot üzemeltető Metra pedig egy másik akadályt küzdött le sikeresen: a galériás kialakítású emeletes kocsikra egy jegyvizsgáló is elegendő, a bliccelőknek nincs esélyük elbújni.
Kezdjünk egy finomsággal: a LIRR 1997-1998 során 134 emeletes kocsit szerzett be a Kawasakitól. A járművek érdekessége, hogy az amerikai vasutak „százlábú hídjának” számító Penn Station-re vezető alagutakba is beférnek. A cég a Penn Station másik rákfenéjét, a dízelüzemű járművek tilalmát is megoldotta, a dízeles vonalakról érkező szerelvényeket kétéltű, harmadik sínről is üzemképes dízel-villamos mozdonyok továbbítják – mindent lehet, csak akarni kell?
Nyugaton nem kell bűvészkedni, ahol a „stacktrain” elfér, ott nagyjából bármi elfér... Képünkön a Sound Transit Bombardier-gyártmányú emeletes kocsijaiból álló szerelvényét állítják be Seattle King Street állomására
Ha már lehet felfelé terjeszkedni, a ziccert az Amtrak sem hagyja ki. A távolsági vonatokban közlekedő Superliner-kocsik közel öt méter magasak – ez már tényleg nem férne be a Keletibe. A Coast Starlight szerelvénye szintén Seattle-ben került lencsevégre
A Washington D. C. déli agglomerációjában üzemelő Virginia Railway Express emeletes kocsijai sem kis darabok, a Sumitomo-gyártmányú vezérlőkocsik cserében még elég mellbevágó ábrázattal is bírnak. A biztonság kedvéért még élénk színű festést is kaptak arra az esetre, ha valaki nem venné észre a közeledő hegyomlást
Chicago, Metra Electric – valószínűleg a japán-amerikai koprodukcióban készült Highliner szerelvényeket sem a szépségükért szeretik, de a belbecs üzemeltetői szempotbók egy nagyon fontos trükköt tud...
...ugyanis a beltér galériás kialakítású! A Chicago & North Western Railroad által a hatvanas években bevezetett dizájn egyik lényeges eleme, hogy a felül két oldalt ülő utasok jegye is ellenőrizhető lentről, így a bliccelőknek nincs esélyük a két szinttel trükközve bújócskázni a jegyvizsgáló elől
A Metra dízeles vonalain üzemelő emeletes kocsik is galériás kialakításúak, és az USA több más elővárosi vasútja is ráharapott az ötletre. A képen a Metra legfrogalmasabb vonalának számító BNSF Railway vonalának Halsted Street megállójába érkezik a vonat
A bostoni MBTA társaság Kawasaki-gyártmányú emeletes kocsikat üzemeltet a South Station-ről induló vonalakon
Az MBTA emeletes kocsijainak felső szinten lévő utastere már masszívan elővárosi kivitelű: 2+3 ülésosztás, műbőr padokkal
Titkos tippünk a MÁV-nak: az emeletes kocsik hatalmas oldalfelülete kiváló reklámhordozó!
(a külön nem jelölt felvételek a szerző munkái)
(a külön nem jelölt felvételek a szerző munkái)
Egy kis csemege a végére: a két szigetből álló miniország, St. Kitts és Nevis kirándulóvasútja, a St. Kitts Scenic Railway emeletes kocsikra szavazott – a turisták a felső szintről élvezhetik a kilátást a trópusi erdőkre
(fotók: St. Kitts Scenic Railway)
Magyarics Zoltán