2013. 08. 01.

Debreceni villamos – áram alatt a felsővezeték, indul a próbaüzem, tovább épül a pálya

A debreceni 2-es villamos építése tavaly már-már a Döglött Ügyek Osztályának kezelésbe került, ám nem véletlenül lett a főnixmadár a város jelképe – az idei nyárelő látványos haladást hozott az építkezésben. Sőt, kedden érkezett a sajtóközlemény, hogy szerdán reggeltől megkezdik a felsővezeték feszültség alá helyezését a pálya egy szakaszán. Kattintsanak a részletekért és képriportunkért!



Tavaly áprilisban nagyon rosszul állt a debreceni 2-es villamos építése, akkori képriportunk leginkább portengert és gödröket mutatott, dolgozó embereknek nyoma sem volt. A munka ekkoriban főleg irodákban, és leginkább a felek kölcsönös sározásában merült ki. Egyetlen szerencsénk, hogy jövőre választások lesznek, annak pedig nem illik az idén áprilisban látott káosszal nekifutni. A választási ajándék ezért a budapestieknek 4-es metró, a debrecenieknek pedig a 2-es villamos lesz - ennek megfelelően az elmúlt évek posványához képest látványosan felpörögtek az események. (Nincs ezzel semmi baj tulajdonképpen, már csak a cinikus énem kérdezi csendben, hogy vajon mivé lennénk választások nélkül...) Mai képriportunkban ezért hálás kötelességünknek örömmel eleget téve komoly előrelépéseket mutathatunk be - hosszú szakaszon kész a pálya, sőt, a táv körülbelül felében már a felsővezeték is.

Ami az alábbi képeken túl a részleteket illeti: kedden érkezett a sajtóközlemény, miszerint szerda reggeltől megkezdik a meglévő felsővezetékhálózat feszültség alá helyezését - ez valószínűleg a színesfémre áhítozók miatt is szükséges. Szerdai friss hír, hogy "A nyomvonalnak a Hunyadi János utca – Péterfia utca csomópont és a Thomas Mann utca közötti szakaszán a kivitelezés során felbontott útfelületek végleges helyreállítása 2013 augusztusának elején kezdődik meg." A Dehir regionális hírportál cikke arról is beszámol, hogy mindkét villamosvonalon fedett várókat építenek ki a megállóhelyeken, a Petőfi téren (azaz a Nagyállomás előtt) a villamosvégállomás új vágányhálózatán már a próbafutásokat végzik, így még a Virágkarnevál (azaz augusztus 20.) előtt várható az új végállomás átadása a forgalomnak. Eközben a spanyol villamosok sem tétlenkednek: az oldalunkon is nemrgé bemutatott villamos a Dehir hírei szerint 25 tonnás terheléssel végzi az engedélyezéshez szükséges próbafutásait. Mindezeket figyelembe véve jelen állás szerint megkésett, de akkor is örömteli "happy end"-re gyanús a debreceni villamosprojekt, nem kis részben a döntéshozók választásokkal kapcsolatos Pavlov-i reflexeinek köszönhetően. Azt szokták mondani, a cél szentesíti az eszközt...

Cikkünk megírása után, tegnap délután érkezett az újabb jó hír: próbaüzemre alkalmassá vált a 2-es villamos vonalának jelentős része, a Hunyadi utcától egészen a Thomas Mann utca elejéig - így a CAF-villamosok már itt végezhetik a próbafutásokat. Az alábbiakban a DTV által kiadott sajtóközleményt idézzük:
"Próbaüzemre alkalmassá vált a 2-es villamospálya Hunyadi János utca és Thomas Mann utca közötti szakasza, valamint Péterfia utcai csomópontja. Az üzemszerű működés feltételeinek meglétét ellenőrizni kell, ezért az említett szakaszon üzemi próba keretében villamosjárművek kezdenek közlekedni. Amennyiben a pálya mindenben megfelel a követelményeknek, az említett szakaszon a jövő hét közepétől már az új spanyol gyártmányú CAF-villamosok fogják teljesíteni a Nemzeti Közlekedési Hatóság által számukra előírt próbafutást."

A Református Tanítóképző Főiskola hamarosan felújításra kerülő épülete előtt, a Kálvin tér megállóhelyen ágazik ki a 2-es villamos vonala az 1-es villamos vonalából

Az új vonal kezdőpontja - a kitérők beépítése miatt a Tanítóképző Főiskola előtti megállót néhány méterrel át kellett helyezni a főtér irányába

Készült az áthelyezett megálló peronja

Utastájékoztatás a Kálvin téri megállóhelyen

Mostanra egy nagy hajrával a Debrecen Plaza előtti törmelékhalmazból is kibontakozott a 2-es villamos nyomvonalának első szakasza

A Hunyadi utcán is lefektették a vágányokat, a tavasszal kritizált gyalogosátjáró környékén is kezdenek letisztulni a viszonyok

A Hunyadi utca - Egyetem sugárút sarok előtti szakasz az építkezés egyik látványos előrelépése: áprilisban még csak homoktenger vagy gödör volt, most bő három hónappal később már nem csak vágány, hanem felsővezeték is van

A Mester utca - Csemete utca sarkán lévő ív is elkészült, méghozzá viszonylag kevés fa feláldozása árán. Lassan már a tereprendezés következhet

A Csemete utcán is sokat haladt a pályaépítés, bár itt alépítmény már áprilisban is volt

Dózsa György utca - Csemete utca sarok, a Dózsa György út felé nézve: itt is látványos az előrelépés áprilishoz képest

A Dózsa György úton a Fogtechnikai Intézet előtt már a felsővezetéket szerelték az elmúlt héten. A szakasz jellegzetes fasorát a jelek szerint jobbára sikerült megőrizni - ez az itt lakók részéről jogos óhaj volt

Nádor utca, a Malompark oldalában: szinte már csak a villamos hiányzik

Nádor utca - Sétakert utca sarok: itt is már csak a tereprendezés hiányzik

A villamosvágányok a Thomas Mann utca elején térnek át az úttest közepéről a zárt pályára

A Thomas Mann utca közepénél kezd elfogyni a pálya, innentől a Doberdó utca felé még sok lesz a munka jövő márciusig

Thomas Mann utca, a Bolyai utca közelében: itt április óta már kevesebb a változás, de a vágányok a helyükre kerültek

A Mikszáth Kálmán utca elején járunk, itt már kezd kibontakozni az alépítmény

A Károlyi Mihály utcai buszmegálló helyén is haladt az építkezés április óta

A Mikszáth Kálmán utca közepén nagyjából változatlan a helyzet, de legalább az építési terület elhatárolására szolgáló, ám hevenyészett módon kivitelezett fakerítést inkább egy halomba gyűjtötték

A Mikszáth utca vége felé egy rövid szakaszon viszont nagyot haladt a kivitelezés, portenger helyett már vágányok látszanak

A Mikszáth Kálmán utca - Békessy Béla utca sarkon is elkezdődött végre a munka, a villamospálya két vágánya itt válik szét, azaz itt kezdődik a lakótelepet megkerülő óriáshurok

A Békessy Béla utcán is megindult az építkezés, a környéken már évek óta meglévő gödrök száma eggyel nőtt

A Böszörményi út mellett is megindult a munka - ez az a szakasz, ahol évek óta tátongott a kiadós munkagödör, érdemi előrelépés nélkül

Az óriáshurok legkülső pontja a Böszörményi út - Doberdó utca sarkon - valami itt is megmozdult április óta

Doberdó utca - itt szinte változatlan a helyzet

A Doberdó utcai buszvégállomás területéből is jelentős szeletet hasított ki a pályaépítés április óta. Az egykor forgalmas buszvégállomás jelentősége a kilencvenes évek óta folyamatosan csökken, a villamos pedig ismét jelentősen átrendezheti az erőviszonyokat

Doberdó utca - Kartács utca sarok: áprilisban még nyoma sem volt a villamospályának, most már legalább gödör van

Jelenleg a Kartács utcán zajlanak a pályaépítés első fázisát jelentő munkák

A Kartács utca - Békessy Béla utca sarok még mindig érintetlen

A Békessy Béla utca - Kartács utca sarok a Békessy utca felől nézve. Ez a rész a villamosvonal kevés olyan pontjának egyike, ahol látványos hajrára lesz szükség a választásokig
(fotók: Olvasónktól)

Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.