2013. 07. 11.

Vasúti gondok a hőségben

A német fővárosban nem alakult jól a kedd a gyorsvasút számára: két biztosítóberendezési hiba is lassította a forgalmat Berlinben. A tanulság: az NDK-s technika bonyolult, de megbízható.

Kétszer egymás után is biztosítóberendezési hiba lassította a gyorsvasúti forgalmat Berlinben az elmúlt kedden. A sajtóhírek szerint előbb kora reggel estek vissza vörösbe a jelzők a Treptower Park és a Baumschulenweg között. Így az erre közlekedő S8, S9, S47 és S85-ös viszonylat utasainak kétszer is át kellett szállni, a kiesett szakaszon húsz percenként ingázott egy szerelvény – összehasonlításul: itt általában öt percenként járnak a vonatok. A hibát végül dél után sikerült elhárítani, 12:48-kor közölte az S-Bahn szóvivője, hogy ismét rendben járnak a vonatok.
A hiba oka az volt, hogy meghibásodott egy jelfogócsoport, amelyet még az NDK-ban gyártottak, megadta magát. A jelfogócsoport komplex mivolta miatt azonban hosszabb ideig tartott a hibaelhárítás – tudatta az S-Bahn üzemeltetője.
Délután azonban újabb probléma nehezített a forgalmat: 15 óra magasságában jelezték, hogy az egyik kitérő ellenőrzése felmondta a szolgálatot a Hermmannstraße állomáson. Emiatt Neukölln és Baumschulenweg állomások között ingázott egy szerelvény – húsz percenként.
Ráadásul nem szabad azt sem elfelejteni, hogy a Ringbahn egy részén júliusban egyébként sem járnak a vonatok a pálya felújítása miatt, így a térségben eleve minden a feje tetején áll.
Az S-Bahn-t az utóbbi időben számos kritika éri, hogy nem megfelelően tartja karban az infrastruktúrát, a biztosítóberendezéseket. Rendszeresek és egyre csak szaporodnak a biztosítóberendezési hibák, sokszor teljes egészében felmondja a szolgálatot a legkorszerűbb rendszer is. A vasutasok visszautasítják a vádakat: úgy vélik, hogy a berendezéseket rendszeresen karbantartják, azonban ezek komplexitása miatt sokszor adódhat hiba.
De nem csak az S-Bahn-t viseli meg a hőség: az ODEG-nél például a Stadler KISS-ekkel van baj ismét. A vasúttársaság közlése szerint a hőséget nem bírja a vonatok transzformátorának hűtése, így a szerelvények 160 helyett csak 100 km/h-val közlekedhetnek a teljesítménykorlátozás és a trafók kímélése miatt – ez pedig komoly késéseket okoz a társaság által üzemeltetett regionális vonalakon.

Az ODEG-KISS-ek sem bírják a meleget. A vonatok transzformátorainak nem kielégítő a hűtése, emiatt korlátozni kellett a szerelvények sebességét
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter