Amíg itthon hőségriadó és vízosztás van, az Egyesült Államokban a vasútbarátok körében egy keddi hír az igazán forró téma: a Union Pacific egy egyesülettől visszavásárolta 4014-es pályaszámú gőzmozdonyát, és felújítás után nosztalgiaüzemben kívánják bevetni a gépet. A pályaszám valószínűleg nem mond sokat a hazai olvasónak, ezért eláruljuk: ez bizony egy "Big Boy", azaz a valaha épült legnagyobb és legerősebb gőzmozdonyok egyike.
A Union Pacific (UP) honlapján kedden jelent meg a hír, miszerint az Egyesült Államok legnagyobb vasúttársasága visszavásárolja a bő fél évszázaddal ezelőtt kötelékében szolgált 4014-es pályaszámú "Big Boy" becenévre hallgató gőzmozdonyt a Southern California Chapter - Railway & Locomotive Historical Society nevű egyesülettől. A gép eddig az egyesületnek a kaliforniai Pomona városában lévő kiállításának lakója volt, a UP viszont nem dísznek szánja a szerkocsival együtt nettó 420 tonnányi vasat. A gőzös a tervek szerint teljeskörű felújítást és üzemképessé tételt követően a UP nosztalgiaflottájának tagja lesz, új állomáshelye pedig ennek megfelelően a Wyoming állambeli Cheyenne fűtőháza lesz. Sőt, tulajdonképpen régi-új otthonába kerül, ugyanis az ötvenes években itt állomásoztak a 4000-es sorozat tagjai, hogy a Wasatch-hegységen átvezető vonalon továbbítsák a 3-4000 tonnás tehervonatokat.
A Big Boy a UP nosztalgiaflottájának legnagyobb dobása lesz, bár ami a méretet illeti, a kollekció mostani két gőzmozdonya sem aprócska: bár a 844-es pályaszámú FEF-3 típusú gőzös "csak" 4-8-4 kerékelrendezésű, a 4-6-6-4-es 3985-ös Challenger már nem sokkal kisebb a Big Boy-nál, melynek kerékképlete 4-8-8-4 (avagy modernebb formában 2'D-D2'). Súly alapján egyébként a szolgálatkészen 487 tonnás Challenger alig marad el az 560 tonnás Big Boy-tól, ám a legnagyobb mégiscsak a legnagyobb...
A Big Boy a UP nosztalgiaflottájának legnagyobb dobása lesz, bár ami a méretet illeti, a kollekció mostani két gőzmozdonya sem aprócska: bár a 844-es pályaszámú FEF-3 típusú gőzös "csak" 4-8-4 kerékelrendezésű, a 4-6-6-4-es 3985-ös Challenger már nem sokkal kisebb a Big Boy-nál, melynek kerékképlete 4-8-8-4 (avagy modernebb formában 2'D-D2'). Súly alapján egyébként a szolgálatkészen 487 tonnás Challenger alig marad el az 560 tonnás Big Boy-tól, ám a legnagyobb mégiscsak a legnagyobb...
Egy archív felvétel a UP kötelékében szolgáló 4014-esről (fotó: Union Pacific)
A 4014-es jelenleg a kaliforniai Pomona városában van kiállítva, ám hamarosan költözik, méghozzá a Sziklás-hegység túloldalára (fotó: Wikipedia)
Az Alco gyárában épült 25 darab Mallet-rendszerű Big Boy-t a Union Pacific és egyben a világ legnagyobb gőzmozdonyaként jegyzik a krónikák. Bár az amerikai vaspályákon akadtak további gigászi gőzmozdonyok (például a Pennsylvania Railroad T1-es "'Duplex' sorozata), összesítésben így is a Big Boy számít a legnagyobbnak: a Nagy Fiú szerkocsival együtt 40 (!) méter hosszú, menetkészen 560 tonnát nyom - ebből 25 tonna a szén-, és 95 tonna a vízkészlet. A természetesen gépi tüzeléssel üzemelő monstrum óránként 10 tonnányi szenet fogyasztott, viszont cserében egymaga felhúzta a Sherman Hill vízválasztójára a 3700 tonnát is elérő tehervonatokat. Maximális sebességük 130 kilométer/óra volt, ám a gyakorlatban ennél nyilván fontosabb paraméter volt a 602 kN vonóerő - összehasonlításul, a MÁV 424-es sorozatánál 132 kN, míg az óriásnak számító hegyipályás 601-es esetében 219 kN volt a gépezeti vonóerő. A gőzöskorszak alkonyán épült sorozatnak ennek ellenére csak 18 évnyi aktív jutott, 1959-ben búcsúztak a UP hegyi vonalairól, hogy helyüket az EMD F-sorozatú dízelmozdonyainak adják át. Hiába volt a gőzösök királya a Big Boy, a dízelmozdonyoknak nem volt szüksége 60-80 kilométerenként vízvételezésre, nem is beszélve az üzemeltetés egyéb tényezőiről. Az utolsó gőzvontatású tehervonat 1959-ben kelt át a Wasatch-hegységen, ezt követően a 4000-es sorozatot leállították, majd selejtezték. Nyolc gépet őriztek meg az utókornak, ám mindegyiket csak statikus kiállítási tárgyként - ami érthető is, hiszen egy ilyen méretű és étvágyú mozdony nem kifejezetten a költséghatékony nosztalgiaüzem megtestesítője. A 4014-est 1961-ben vonták ki a forgalomból, most pedig 52 évnyi, Kaliforniában töltött Csipkerózsika-álom után indulhat újra önerőből útnak a gőzmozdonyok királya.
Magyarics Zoltán