Hosszú évtizedek után végre a helyére kerül a berlini U9-es metró utolsó két állomása a vonal déli végén, Steglitzben. A szerelvények 2014-től költözhetnek át a számukra kitalált végállomásra, így adódhat az a helyzet, hogy helyet cserél az „el sem veszett”, illetve „megtalált” metróállomás az üzemelő létesítménnyel.
Egy igazi kuriózum tűnhet majd el a közeljövőben a berlini metróhálózatról. 2014-ben indul ugyanis a steglitzi Schlossstraße alatt vezető metrópályát felújítják. A felújítás során új helyre költözik majd a kétszintes alagútban az U9-es metró, így az utasoknak talán kényelmesebb lesz a közlekedés.
A felújítási munkák várhatóan 2014 végén kezdődnek és 2017-re el kell készülnie a Friedrich-Wilhelm-Platz, a Schlossstraße és a Rathaus Steglitz állomások felújításának. A forgalmas metróvonal átalakítása komoly feladat, ugyanis egy „el sem veszett” metróvonalra vezetik rá a forgalom egy részét.
A Schlossstraße alatti metróalagút kialakítása. A sárgásbarnával kiemelt rész lenne az eredetileg az U9-es számára szánt vonalrész, de Steglitznél az U10-es tervezett végállomását használja a vonal
(forrás: Wikipedia)
(forrás: Wikipedia)
Történt ugyanis, hogy a berlini metróhálózat fejlesztési terveiben a mai napig szerepel egy U10-esként jelzett metróvonal. Az 1977-ben elhatározott tervek szerint (ámbár a vonal már korábban szerepelt a hálózatfejlesztési tervekben) az U10-es metró Weißensee és a steglitzi Drakestraße között közlekedne. A különféle építkezések, többek között a városi autópálya-gyűrű építése, valamint az U9-es metró déli hosszabbítása idején számos létesítményt szerkezetkészen elkészítettek, így a forgalmas csomópontokon nem kell már hosszabb ideig tartó korlátozásokra számítani egy majdani, esetleges építkezés során. Így készült el több alagútszakasz forgalmas útvonalak alatt, vagy éppen több teljes, szerkezetkész metróállomás is. Ezek közül a két legismertebb az Innsbrucker Platznál lévő (az U4-es végállomása alatt vezető) megálló és a Rathaus Steglitznél kialakított megállóhely.
Az U9-es metró szerkezetkész állomása Rathaus Steglitznél. 2017-ig átkerül ide a forgalom a tervek szerint a mostani – eredetileg az U10-esnek szánt – állomásról
(forrás: Wikipedia)
(forrás: Wikipedia)
1974. szeptember 30-án adták át az U9-es vonal talán legérdekesebb részét: a Walter-Schreiber-Platz és Rathaus Steglitz állomások közötti vonalat. Itt a vonal két állomással bővült ugyan, de a majdani U10-es viszonylat alagútja is elkészült. A két vonal közötti átszállási kapcsolat biztosítása érdekében pedig a két új állomás úgy került kialakítása, hogy két külön szinten a peron két oldalán állna meg mindkét viszonylat szerelvénye s a legfontosabb irányok esetében csak át kellene sétálni a peron túlsó oldalára. Az U10-es azonban a mai napig nem készült el. Jelenleg az U9-es vonal a Schloßstraße és Rathaus Steglitz között a majdani U10-es vonal vágányait használja és a végállomását is majdan a tízes viszonylat használná. A többi létesítmény részben teljesen, részben szerkezetkészen a mai napig megvan. Az U10-es itt végállomásozna a tervek szerint, míg az U9-es a hosszútávú elképzelések alapján tovább vezetne dél felé s a végpontja Lankwitzban lenne. A már elkészült részeket a BVG raktárnak, illetve a katasztrófavédelem gyakorlóhelyeként hasznosítja.
Korabeli tábla mai javításokkal
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
A Schlossstrase jelenleg nem használt vágánya a felső szinten. Hamarosan itt metrók járnak majd, az alsó szintet pedig lezárják a forgalom elől
(fotó: Magyarics Zoltán)
(fotó: Magyarics Zoltán)
Az alsó peronszintről a felsőre vezető lépcső alulnézetből...
...és fentről. A BVG ígérete szerint az alsó peront lezárják, de a létesítményekhez nem nyúlnak
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Ha valaha is megépül az U10-es vonal, a jelenlegi tervek szerint már nem jutna el Steglitzbe. A korabeli tervek ugyanis nem számoltak az akkor éppen az NDK államvasútja, a DR üzemeltetésében álló S-Bahn-hálózattal, így bátran terveztek ezek mellé párhuzamos metróvonalakat – szép példa erre az U7-es metró spandaui ága. Azonban az újraegyesítés végleg visszahelyezte a gyorsvasutat jogaiba, így az S1-es vonallal párhuzamosan már nem terveznek metróvonalat építeni, az felesleges pénzkidobás lenne a szakemberek szerint.
Indulásra kész metrószerelvény Rathaus Steglitz állomáson. Ezt az állomást is bezárná a BVG, a szerkezetkész megálló használata kézenfekvőbb lesz az átalakítás után
(fotó: Magyarics Zoltán)
(fotó: Magyarics Zoltán)
A mostani felújítás során úgy szerveznék át a forgalmat, hogy az U9-es metró a kétszintes állomáson, a Schlossstraßénál a felső peronra kerülne, az alsó peronszintet pedig lezárnák a forgalom elől. Rathaus Steglitz esetében pedig átkerülne a magasabban, a kéreg alatt vezető állomásra, az eredetileg is neki szánt helyre az U9-es vonal végállomása. A csere fő indoka a felújítás mellett az, hogy a felszínhez közelebb eső állomások esetében könnyebben megoldható az akadálymentesítés – márpedig a Schlossstraße jelenleg nem ilyen állomás.
A BVG tervei szerint az átalakítás miatt 2014-től több hónapra teljes egészében lezárják a forgalom elől a Walther-Schreiber-Platz és a Rathaus Steglitz közötti szakaszt, de pontos időpontokat még nem határoztak meg minderre. Klaus Walzak, a BVG szóvivője az RBB Abendschau számára úgy nyilatkozott: a lezárásra kerülő létesítményeket megóvja a BVG, azokat konzerválva tartják majd.
Az U9-es „falkerülő” metró történetével foglalkozó írásunk ide kattintva olvasható.
Az U9-es „falkerülő” metró történetével foglalkozó írásunk ide kattintva olvasható.
Halász Péter