Várhatóan 2014 áprilisa előtt biztosan nem állhatnak forgalomba a német vasút új nagysebességű motorvonatai. A Velaro D-k kapcsán a DB AG már 2010 őszén komoly terveket szövögetett – hiába.
Bár megkapta a Szövetségi Vasúti Hatóság, az EBA engedélyét a szóló üzemben való közlekedésre, a csatolt vonatok engedélyezése még várat magára. Ráadásul ez csak a német engedély, a nemzetközi papírok bizony jó ideig váratnak majd magukra. Pedig a DB AG a 2010-es InnoTranson komolyan reménykedett abban, hogy hamarosan Frankfurt am Main és Marseilles között is járhatnak a vonatok.
A szállítás újabb késését az okozza, hogy a DB AG csak akkor tekinti leszállítottnak a vonatokat, ha megszerzik az összes engedélyt. A legutóbbi tervek szerint azonban a DB AG már 2013. december 15-étől számolt volna az új motorvonatokkal. Első körben csak tartalékként és az ICE 3-as flotta bővítéseként számolt volna a vonatokkal a német vasút.
Egy darabig nem láthatjuk még utasforgalomban az új Velarókat
(fotók: DB AG)
(fotók: DB AG)
Ezek a tervek azonban láthatóan kútba estek. Az EBA képviselője a Focus című lapnak nyilatkozva azt mondta, hogy a Siemens engedélyezést kérő anyagai a megváltozott EU-s előírások miatt csak várhatóan novemberben érkeznek meg a hatóságok – ezután legalább négy hónapig tart majd maga a procedúra, amelynek végén az EBA áldását adhatja a járművek közlekedésére. A DB AG részéről Ulrich Homburg nyilatkozott és jelezte: nincs újabb, kötött szállítási menetrendjük a Siemensszel.
A témában korábban már többen úgy nyilatkoztak, hogy a Velaro (vagy éppen a korábbi Talent 2-esek) engedélyeztetési eljárása is megmutatta: a német eljárásrend túlságosan bonyolult és bürokratikus. A politikai vezetés – esetünkben a szövetségi közlekedési miniszter, Peter Ramsauer – és a járműgyártók is egyetértenek abban, hogy ez a helyzet hosszú távon tarthatatlanná fog válni és meg kell változtatni a jelenlegi engedélyeztetési rendszert.
Emlékezetes a Velarók kapcsán, hogy a DB AG még 2008. december 17-én rendelt 16 Velaro D motorvonatot a Siemenstől. Az ICE 3-as vonatokon alapuló szerelvények beszerzésére 495 millió eurót (mai árfolyamon közel 141 milliárd forintot) szántak. Akkor 2011 decemberét vállalta szállítási határidőként a Siemens. 2011 végén egy olasz beszállító problémái miatti késést jelentett a Siemens és a DB AG-vel közösen arra jutottak, hogy – 30 millió euró (8,5 milliárd forint) kötbér ellenében – jövő tavassszal állhatnak forgalomba. Végül azonban a Siemens bevállalta, hogy a 2012 decemberi menetrendváltásra az első nyolc szerelvény forgalomképes lesz. A kötbért azonban nem készpénzben kéri a DB AG, hanem hosszas huzavona után megállapodtak abban, hogy a Siemens egy további, tizenhetedik vonatot szállít a kötbér fejében.
Emlékezetes a Velarók kapcsán, hogy a DB AG még 2008. december 17-én rendelt 16 Velaro D motorvonatot a Siemenstől. Az ICE 3-as vonatokon alapuló szerelvények beszerzésére 495 millió eurót (mai árfolyamon közel 141 milliárd forintot) szántak. Akkor 2011 decemberét vállalta szállítási határidőként a Siemens. 2011 végén egy olasz beszállító problémái miatti késést jelentett a Siemens és a DB AG-vel közösen arra jutottak, hogy – 30 millió euró (8,5 milliárd forint) kötbér ellenében – jövő tavassszal állhatnak forgalomba. Végül azonban a Siemens bevállalta, hogy a 2012 decemberi menetrendváltásra az első nyolc szerelvény forgalomképes lesz. A kötbért azonban nem készpénzben kéri a DB AG, hanem hosszas huzavona után megállapodtak abban, hogy a Siemens egy további, tizenhetedik vonatot szállít a kötbér fejében.
Halász Péter