2013. 07. 11.

Húsz év nagy idő – megújulnak az SBB 460-asai

Elég nehéz belegondolni, de bizony már két évtizede a svájci vasutak „alapjárművei” közé tartoznak a jellegzetes formájú 460-as sorozatú villanymozdonyok. A lassan már öregnek mondható járműveket az SBB felújítja, hogy legalább további húsz évig szolgálhassák a helvéteket.




Két évtizeddel ezelőtt ha valaki a svájci vasútról beszéltünk volna, akkor az ikonikus mozdonyok közül az Re 4/4II-esek és Re 4/4III-asok jelentek volna meg a képzeletünkben. Azonban azóta fordult a kocka: egy újabb jellegzetesen svájci mozdony, az Re 460-as sorozat színre.
Az SBB 1991 és 1996 között összesen 119 mozdonyt szerzett be, amelyet a neves svácji gyár, az SLM épített, a villamosberendezéseket pedig az ABB szállította. A gépeket a svájci vasút konzekvens modernizálása során szerezte be az SBB, ennek jelét láthatjuk megannyi gépen: a 2000-es felirat ugyanis a „Bahn 2000” programra hívja fel a figyelmet, amelynek keretében nem csak a görüldőállomány újult meg a '90-es években, hanem a vasúti infrastruktúrát is a kor követelményeihez igazították.

A 460-asok voltak az első, nagy számban alkalmazott reklámmozdonyok az SBB-nél. A 460 006-os a svájci „Volán”, a Postauto századik születésnapja előtt tiszteleg
(fotó: Magyarics Zoltán)

A mozdonypark megfiatalításában komoly szerep jutott az Re 460-asokonak. Amellett, hogy az új pályaszámozási rendszer első képviselői lettek (a régi rendszer szerint tulajdonképpen Re 4/4VI, pályaszámtartományuk az Ae 3/6I-esek által elfoglalt 10701–10712 lett volna) lenne a sorzatjelzésük), egyben az első, komoly mennyiségben beszerzett, 200 km/h-s tempóra alkalmas gépek voltak a helvéteknél. Az 1980-as évek végén megrendelt járművek két változatban épültek volna: a már említett 10701–10712-esek személyvonati ingaforgalomra; míg a mai Re 460-asok alapjaira épülő mozdonyok a kombinált árufuvarozásban vettek volna részt. Mindeközben a BLS is rendelt modern mozdonyokat. Végül 1989-ben ültek le a szakemberek egy egységes alapokon nyugvó mozdony terveinek átbeszélésére. Az első mozdony végül 1991 közepén készült el és 1992. március 28-án vette állományba az SBB a végül 460 000 (!) pályaszámú mozdonyt. Itt jegyezzük meg, hogy a BLS hasonló, ám 465-ös sorozatú gépei 1994 és 1977 között álltak forgalomba, ezekből összesen 18 darabot vett a Lötschbergbahn.
A mozdony nem mellesleg komoly nemzetközi sikereket is elkönyvelhet magának: az SLM és az ABB gépeiből az NSB 1996-1997 során vásárolt huszonkét El 18-ast. A finnek pedig Sr2-es sorozatként állítottak forgalomba 1996 és 2003 között 46 darab gépet. Emellett sikerült eladni két mozdonyt Hongkongba is, itt a Kowloon-Canton Railways Corporation állított szolgálatba 1997-ben két mozdonyt.

A formás mozdonyok ma is modernnek hatnak – pedig már húsz éve szolgálják az SBB-t
(fotó: Magyarics Zoltán)

A piros mozdonyok külső megjelenése koruk ellenére ma is modern: jellegzetes formájú, hatalmas szélvédővel bíró mozdonyok az SBB jelképévé lettek. Szolgálatba állításuk óta az SBB távolsági forgalmában és tehervonatai élén dolgoznak a mozdonyok. A mozdonyok együttesen napi 104 ezer kilométert tesznek meg, átlagosan, vonatonként 700 utast szállítva. A gépek jelentették az igazi áttörést a „Werbelok”-ok kapcsán is: megannyi kereskedelmi célú vagy éppen az SBB-t, annak szolgáltatásait hirdető mozdony rótta és rója ma is a svájci vágányokat.

Egy másik reklám-460-as a zürichi főpályaudvaron
(fotó: Halász István)

Az SBB húsz év után úgy döntött, hogy modernizálja a gépeket, hogy még húsz évig szolgálatban maradhassanak. A mozdonyok korszerűsítésére 230 millió frankot, mintegy 55 milliárd forintot fordít az SBB. A munkákat az Yverdon-les-Bainsben lévő főműhelyben végzik el 2012 és 2022 között.
A felújítás után a 119 mozdony jóval kevesebb energiát fogyaszt majd. A felújítás során ugyanis új, hatékonyabb, vízhűtéses transzformátort kapnak a mozdonyok, amelyeknek köszönhetően éves szinte 27 GWh energiát spórolhatnak meg. Az SBB számításai szerint ez az összes olteni háztartás (6750 háztartással számoltak az SBB-nél) éves energiafogyasztását jelenti.

A 460-asok főleg az IC-ingák élén és végén teljesítenek szolgálatot – a távolsági forgalomban a sorozat összesen napi átlag 104 ezer kilométert teljesít
(fotó: Halász István)

A felújítás során az új, olaj helyett vízhűtéses transzformátoron kívül új légsűrítőt, új segédüzemi áramátalakítót kapnak a gépek. Kijavítják a karosszériák hibáit és új fényezést kapnak a mozdonyok. A géptérbe új tűzjelző rendszer és új ajtózár kerül majd fel a mozdonyokra. A vezetőasztal is megújul, a mozdonyvezetők új ülésekből figyelhetik a pályát, a szélvédő új mosóberendezést kap. A gépeket előkészítik a távdiagnosztikai rendszer majdani bevezetésére is. Eközben megújul a teljes elektromos és levegős hálózat is a járműveken.
Az első, prototípusnak szánt mozdony felújítása 2015-re készül el, az ezzel szerzett tapasztalatok nyomán folytatják a sorozatos átépítéseket. Ferruccio Bianchi az SBB Personenverkehr járműfenntartással foglalkozó vezetője úgy fogalmazott: a felújítással az SBB bebizonyítja, hogy a járműparkját saját maga, önerőből képes modernizálni és energiahatékonyan tudja ellátni feladatait a svájci vasúttársaság.

Halász Péter