2013. 07. 03.

Új vonatok, állandó kínálat – megújul a hamburgi S-Bahn

Hatvan új motorvonatot szerez be a DB AG a hamburgi gyorsvasút számára. Az új vonatok számos újdonságot tartalmaznak: többek között minden eddiginél nagyobb sebességgel közlekednek majd a járművek a tervek szerint.




Akár 140 km/h-val is közlekedhetnek majd az új hamburgi S-Bahn-motorvonatok, amelyek látványtervét még a 2012-es InnoTranson mutatta be a Bombardier. Az új, 490-es sorozatszámú járművekből hatvan vonatot vesz a DB AG a hamburgi S-Bahnra: cserében 327 millió euróval gyarapodik a Bombardier. Érdekesség, hogy korábban a japán Hitachi is szóba került a járműbeszerzés kapcsán.
Hatvan vonatot tehát már megrendelt a DB AG, a gyártóval kötött szerződés szerint pedig további 86 szerelvényre van opciója, amelyet 2018 szeptemberéig hívhat majd le. A tervek szerint az első nyolc vonat 2016 végéig áll forgalomba a Hanza-város gyorsvasútján. A vonatok ekkor kezdik majd meg a negyven hetesre becsült tesztüzemüket, amelyek során megszerzik valamennyi engedélyt az alsó- és felsővezetékes üzemre egyaránt. A nyolc vonatból azonban csak négy lesz két áramrendszerű, az első adag másik fele csak a harmadik sínes rendszerben közlekedhet majd.
Az S-Bahn Hamburg GmbH, a majdani üzemeltető – a DB AG leányvállalata – csak a sikeres próbák után veszi át a prototípus vonatokat és indul a maradék 52 vonat gyártása. Az utolsó szerelvények 2018 decemberében állnak majd forgalomba az ütemterv szerint.

A Bombardier látványterve az új motorvonatokról
(grafika: Bombardier)

Az új, három részes motorvonatokat a Bombardier hennigsdorfi gyárában építik majd, a forgóvázakat pedig a siegeni üzem szállítja. A három részes szerelvények teljes hosszukban átjárhatók lesznek, az utascserét oldalanként három széles ajtó biztosítja majd minden kocsiban. Az utastájékoztató rendszer részletes tájékoztatást ad majd a csatlakozó járatokról és az üzemzavarokról is – természetesen valós időben. A vonatok járműszerkényét is áttervezik: a motorkocsik orra a legújabb uniós törési előírásoknak is megfelel, oldalt pedig úgy alakítják ki a kocsiszekrényt, hogy ne kelljen kiegészítő lépcsőket felszerelni a járművekre.
A járművek érdekessége, hogy harmadik sínes üzemben 100, felsővezetékes üzemben 140 km/h-val közlekedhetnek. A hamburgi S-Bahn eddigi leggyorsabb vonatait lehetnek majd a járművek. Mi több, a harmadik sínes rendszerben ilyen sebességgel közlekedő vonat nincs Németországban. Jelenleg a berlini S-Bahn 480-as és 481/482-es sorozatú járművei képesek a 100 km/h-s tempó elérésére. Azonban azt is hozzá kell tenni: a száznegyvenes tempót csak felsővezetékes üzemben futják majd meg a vonatok.

A leggyorsabbak

A magas, 100 km/h-s vagy annál nagyobb sebességgel közlekedő, harmadik sínes S-Bahn-szerelvények már a II. Világháború előtt felbukkantak Németországban. A Wannseebahnon Berlin-Potsdamer Bahnhof és Wannsee között a reggeli és a délutáni csúcsidőszakban közlekedtek az úgynevezett „bankárvonatok”, a „Bankierzug”-ok, amelyek a Potsdamer Fernbahnhof és Zehlendorf között megállás nélkül, a ma már eltűnt távolsági vágányokon közlekedtek. A vonatokat az 1934 és 1936 között forgalomba állított, összesen 18 „Viertelzug”-ból állították össze. Az ET 125/EB 125 sorozatú szerelvények amellett, hogy rendkívül kényelmesek voltak a többi S-Bahn-szerelvényhez képest, a nagyvasúti vágányokon 120 km/h-s sebességgel közlekedhettek. Magasabb tempó is tervben volt, azonban az áramszedés bizonytalansága miatt ezekről a tervekről letettek hamarosan. A „Bankierzug” szolgáltatást a II. Világháború után nem indították újra.

Az új hamburgi motorvonatok forgalomba állítása része az új közszolgáltatási szerződésnek, amely 2018-tól lép életbe és 2033-ig biztosítja az üzemeltetés jogát az S-Bahn Hamburg GmbH számára. A tervek szerint az új motorvonatok az 1970-es és az 1980-as években épített 472-es sorozatú szerelvényeket fogják leváltani elsősorban.
A jóval fiatalabb 474-es sorozatú motorvonatok – ezek járnak most felsővezetékes üzemben Stade felé is – alapos felújítást kapnak majd. A teljes főjavítás mellett átjárokat is kapnak a kocsik, így a három kocsis szerelvények teljes hosszukban átjárhatók lesznek. Ez a felújítási program 2021-ig fejeződik majd be a tervek szerint. A vonatok várhatóan 2033-ig szolgálnak majd, akkor váltják majd az 1996 és 2001 között, illetve 2006-ban épített vonatokat a még újabb, 491-es sorozatú S-Bahn-szerelvények.

A 474-es sorozatú vonatokkal 2033-ig számol az S-Bahn Hamburg GmbH, akkor lecserélik őket

Modernizálják majd a műhelyeket is: az ohlsdofi és az elbgaustraßei kocsiszíneket 50 millió euróért bővítik és újítják fel már 2015-től, előkészülve az új motorvonatok fogadására is. Ennek köszönhetően gyorsabban végezhetnek majd a járművek javításával és egyszerre több vonatot is gondozhatnak a szakemberek majd.
Érdekesség, hogy első körben nincs terítéken a menetrendi forgalom bővítése, a kínálat növelése. Az éves futásteljesítmény 12,7 millió vonatkilométer lesz, ennek nagy részét, 10,9 millió vonatkilométert Hamburg területén tesznek meg a vonatok. Az S-Bahn üzemeltetése egyébként olcsóbb lesz a jelenleginél: Hamburg évente 76 millió euróval járul hozzá a vasútüzemhez, 2018-től ez 83 millió, 2033-ban pedig évi 104 millió euró lenne, ha a jelenlegi szerződést hosszabbították volna meg. Azonban az új kontraktus szerint 2018-ban évi 81 millió eurót, míg 2033-ban évi 78 milliót fizet majd a város az S-Bahnért. A számítások szerint összesen 192 millió euróval kerül majd kevesebbe 2018 és 2033 között az S-Bahn üzemeltetése. Mindazonáltal az éves támogatás összege függ attól is, hogy mennyi utast szállít a társaság és mennyi bevételt hoz ez majd nekik, ha nem teljesülnek a tervezett számok, csökkenthető az éves hozzájárulás értéke.

A 472-es motorvonatoknak már csak pár éve van hátra. Az S21-es viszonylatot fejlesztenék és bevonnák az AKN vonalát is, ha villamosítják a magánvasúti pályát
(fotók: Halász Péter)

Az első körben kizárt kínálatbővítés ellenére a tervekben szerepel több új vonal is. Az S32-es számmal jelzett viszonylatra beosztani kívánt vonatokat legkésőbb 2018. szeptember 30-áig meg kell rendelni, ezek majd Hamburg-Altona és Hamburg-Harburg között bővítenék a menetrendi kínálatot és enyhítenék a zsúfoltságot.
Ugyancsak újdonság az S4-es viszonylat: ez a régi elképzelés szerint Hamburg-Altona és Bad Oldesloe között összesen huszonkilenc kétáramnemű vonattal vennék fel a forgalmat. Emellett vizsgálják a Hamburg-Altona és Itzehoe/Wrist közötti vágat is, amelyre tizenöt vonat beszerzése szükséges. Ezeket a vonatokat is 2018. szeptember 30-áig kellene megrendelni.
Fejlesztenék az S21-es viszonylatot is: itt vizsgálják az AKN vonalának villamosítását és az ezzel összefüggő vonalhosszabbítási lehetőségeket is. Az AKN fővonalának villamosításáról 2015. március 31-ig kell dönteni, hogy legyen idő a beruházás befejezésére.

Halász Péter