Szokatlan tervek láttak napvilágot a közelmúltban: a DB új regionális viszonylat indítását tervezi Berlin és Hamburg között. A tervek szerint az RE-k is kétszázas tempóval járnának.
Előzetesen megigényelt menetvonalakból derült ki, hogy valamire készül a DB AG. A jövőben Berlin és Hamburg között is indulna közvetlen, átszállás nélkül közlekedő regionális járat. Arról azonban egyelőre nincs információ, hogy mikortól, milyen megállási renddel, milyen sűrűn, ütemesen vagy csak napi egy-két alkalommal közlekedne-e a vonat?
Ezek mellett az sem tisztázott még, hogy ki finanszírozza majd a járat közlekedtetését? A DB AG korábban már indított saját szakállára ilyen járatokat, azonban ezek rendre csődöt mondtak: az Erzgebirgsbahn közvetlen vonatokat indított a Zwickau–Chemnitz–Berlin-Lichtenberg útvonalon, azonban ez nem volt éppen hosszú életű: a hétfőn, pénteken, szombaton és vasárnap közlekedő járat 2011. április 21-étől június 11-éig közlekedett. A járat megszüntetésének oka a rendkívül alacsony kihasználtság volt.
A hamburgi vonalon a távolsági forgalomban közlekedő vonatok között felbukkanhatnak a jövőben a regionális járatok szerelvényei is
A másik saját próbálkozás a Berlin és Magdeburg között közlekedő IRE-páros volt: a „Kaiser Otto der Große” nevet viselő járat két menetrendi évadot élt meg, a 2012 decemberi menetrendváltással megszűnt a járat. A nem éppen sikeres próbálkozásról már a RegionalBahn is beszámolt korábban.
A Berlin és Hamburg közötti járatokra mindazonáltal igény talán lenne. Különösen azok körében, akik az IC- és ICE-vonatokra érvényes jegyek árai miatt inkább a különféle távolsági buszokat választják inkább, akik igen kedvező árakkal csábítják az utasokat. A másfél-két órás utazás pedig nem egetrengetően hosszú idő, akár munkába járásról, akár kirándulásról van szó. A megfelelő menetrendi szerkezettel pedig igen attraktívvá tehető a járat. Jelenleg regionális vonatokkal (amelyekre érvényes a tartományi jegy vagy a Schönes-Wochenende-Ticket, illetve a Quer-durchs-Land-Ticket) egy vagy két átszállással négy-négy és fél óra alatt teljesíthető a két város közötti táv. Az ICE-vonatok egy és háromnegyed óra körüli menetidejével ez nem versenyképes jelenleg.
Az már csak hab a tortán, hogy ha érvényesek lesznek a különböző tartományi és országos kedvezményes jegyek, akkor igen jó házra számíthat a DB AG a vonatokon.
A DB AG-től bérelt 101-esekkel és személykocsikkal közlekedik a DB Regio regionális járata München és Nürnberg között
Az már csak hab a tortán, hogy ha érvényesek lesznek a különböző tartományi és országos kedvezményes jegyek, akkor igen jó házra számíthat a DB AG a vonatokon.
Kérdés még az is, hogy milyen járművek járnak majd a vonalon? A DB Regio jelenleg nem rendelkezik ilyen tempóra alkalmas járművekkel, a München és Nürnberg közötti vonatokhoz a DB Fernverkehrtől bérel mozdonyokat és kocsikat, amíg a Škoda le nem szállítja az ide szánt járműveket. A távolsági üzletágtól való járműbérlet pedig meglehetősen nehézkesnek tűnik, hiszen égető kocsi- és mozdonyhiánnyal küzd a DB AG általában is. Új járművek beszerzése helyett az egyetlen megoldás, hogy a most Bajorországban dolgozó járműveket átcsoportosítják északra a Škoda-csodák forgalomba állítása után.
Mozdonya még akadna a kétszázas tempóhoz a DB Regionak, de a DB Cargotól átvett 182-esek már „el vannak adva”: tavaly az RE2-esen, a decemberi menetrendváltás óta az RE1-es vonalon húzzák-tolják az emeletes ingavonatokat
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
Kíváncsian várjuk a fejleményeket a témában, amelyről a DB AG egyelőre nem kívánt részletesebb tájékoztatást adni azon felül, hogy valóban vizsgálják egy Berlin és Hamburg közötti regionális járat beindításának lehetőségét.
Halász Péter