2013. 07. 01.

Peronjegy az SBB-nél

Július 1-jétől bevezeti a svájci szövetségi vasút, az SBB a peronjegyet. Persze, ez nem olyan peronjegy lesz, mint amilyet régen kellett váltani a jeggyel egyébként nem bíró utasnak, ha be szeretett volna menni a sínek mellé. Ezúttal egy ügyfélbarát, ám feláras megoldással rukkoltak elő a helvétek.




Az SBB közleménye szerint július 1-jétől újfajta jegytípust vezetnek be: a peronjegyet. Ez azonban nem a vasúti peronokon való tartózkodásra jogosít, hanem a neve azt jelöli, hogy hol váltotta meg azt az utas. Az SBB közlesée szerint ugyanis sok utas csak az utolsó pillanatban dönt az utazásáról, így számukra lesz kedvező, hogy nem a pénztáraknál kell idegeskedve, az órát nézve sorban állni vagy éppen az automatákat nyomogatni, hanem az indulásra várakozó vonatok vonatkísérői is kiadhatják majd az utazásra jogosító dokumentumot. Igaz, ezért tíz frank felárat számol fel a vasúttársaság.

A svájci IC-kre indulás előtt a vonatkísérőtől mindössze tíz frank felárért vehetünk jegyet az adott járatra
(fotó: Halász István)

Arról már írtunk, hogy 2011 vége óta valamennyi utas kötelezően az utazása megkezdése előtt jeggyel kell rendelkezzen, a vonatokon csak igen komoly felár ellenében váltható meg a menetjegy. Az utasok körében – kicsit talán meglepő módon – igen pozitív lett a visszhangja a lépésnek. Ezzel egyidőben a pénztári szolgálatot, az automaták számát és a mobiljegyeket erősítette meg az SBB. Mindazonáltal vannak olyan esetek, amelyeknél az ilyen jellegű elővétel sem alkalmazható ilyen-olyan okok miatt. Az ilyen utasok eddig a fedélzeten borsos pótdíj tehette meg: első esetben 70 frank (mintegy 16 ezer forint), második alkalommal 110 frank (mintegy 25 ezer forint), harmadik alkalommal pedig 140 frank (közel 33 ezer forint) kerül a csekkre. A 2011-ben bevezetett rendszer szerint továbbra is pótdíjmentes maradt a vonaton kiállított kocsiosztály-különbözet, de legalább tíz frankot kell ekkor is fizetni. Ugyancsak pótdíjmentes az útvonal megváltozása esetén váltandó különbözeti jegy; a családokkal utazó gyerekek számára szintén pótdíj nélkül állítják ki a szükséges menetjegyet; mozgáskorlátozott utasok szintén pótdíj felszámolása nélkül válthatnak vonatjegyet. A csoportban utazók esetében csak egy alkalommal kerül felszámolásra a pótdíj, ha a vonaton kell menetjegyet váltaniuk.

Az SBB távolsági vonatokra érvényes új szabályozása kedvező az utasokra nézve. Vajon így még többen választják majd a vasutat? A képen egy ICN- és egy Zürich–München viszonylaton EC pihen St. Gallen pályaudvarán
(fotó: Óvári Péter)

Az új peronjegyet az utasok az adott vonat jegyvizsgálójánál válthatják meg és a felár mellett jellemzője, hogy az adott vonaton érvényes.
Emellett május 7. óta számos más változtatás is életbe lépett – figyelmeztet az SBB közleményében. Az online- és a mobiljegyeket a vonat tényleges indulása előtt kell megváltani és nem pedig a menetrend szerinti indulás előtt – ez elsősorban a külföldről érkező vonatokat használók számára kedvező döntés, hiszen ha egy fél órát késik mondjuk a Budapestről érkező Railjet, akkor vagy pont eléri valaki és jegyet válthat rá vagy pont nem, így inkább másik vonattal utazhat majd tovább.
Utólagosan pótdíjat kell fizetni viszont azoknak az utasoknak, akik nem tudják megmutatni az online- vagy a mobiljegyet. Ez 30 frankot kóstál. Nincs pardon akkor sem, ha lemerült a készülék, amelyik tárolja a jegyet – már csak azért sem, mert szinte minden vonaton van konnektor, ahol fel lehet tölteni ezeket a szerkezeteket.

Kérdés, hogy az SBB mostani döntését vajon mások is követik-e majd? Ugyanis például idehaza is komoly előnye lenne a lépésnek: gondoljunk csak bele, egy zsúfolt pénteki napon a Keleti pályaudvaron az éppen nem elővételi jeggyel utazok hosszú sorban állnak és akinek sietős lenne a dolga, bizony 2600 forint pótdíjat kockáztat. Igaz, ez az összeg csak valamivel több, mint tíz svájci frank, de kicsit más az „íze”: Magyarországon büntetnek, míg Svájcban kényelmi szolgáltatást nyújtanak. Arról nem is beszélve, hogy a Keletiben a vonat mellett várakozó jegyvizsgálók pont nem fognak vonatjegyet adni a legtöbb esetben a sietős utasnak... Persze, tisztelet a kivételeknek.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.