A nyári főszezonban bizonyára olvasóink közül is sokan megfordulnak a Balaton partján. Ennek kapcsán mai cikkünkben egy kiváló programajánlattal jelentkezünk: a keszthelyi Helikon Kastélymúzeumhoz tartozó, 2008-ban megnyílt óriási terepasztalt mutatjuk be, nem titkoltan kedvcsinálóként. Az Európa harmadik legnagyobb terepasztalának számító létesítményen békésen megfér egymás mellett Zala, Semmering és Nürnberg - nem is beszélve a számos figyelemre méltó apró részletről, és ráadásként a múzeum kertjében futó kerti vasútról. Kattintsanak képriportunkért!
A nagymúltú keszthelyi Helikon Kastélymúzeum 2008-ban újabb épülettel gazdagodott, melyben a Vadászati Múzeum mellett egy több mint 500 négyzetméteres terepasztal kapott helyett. Az összesített számok lenyűgőzőek: két kilométernyi sín, több mint 500 kitérő, ezer épület, és mindehhez digitális irányítás és programozott menetrend társul. A kivitelezésben Egly Tibor, a Vasút & Modell magazin főszerkesztője, illetve Martisz Gábor vállaltak oroszlánrészt - a létesítmény születésének körülményeiről itt olvashatnak bővebben, Martisz Gábor vonatkozó oldalán pedig az építés részletes fotódokumentációja is elérhető, egészen a legutóbbi időkig.
Magyarországon egyedülálló méretű létesítményről van szó, mely a Közlekedési Múzeum mára haldokló terepasztalával szemben modern technikát és járműveket vonultat fel. A terepasztal fő egységén egy magyar és egy német témát dolgoztak fel: előbbi Zala és a Balaton környéke, utóbbi pedig a Fekete-erdő és az Elba-menti Szász-Svájc témájának, valamint Nürnberg főpályaudvarának leképezése. A magyar tematikus részlegen számos dunántúli állomás elevenedik meg: Nagykanizsa, Zalaegerszeg, Zalaszentiván, Zalaszentiván-Kisfaludpuszta, Zalalövő, Őriszentpéter, Keszthely, Badacsonytomaj, Pannonhalma, és Sümeg kel életre az asztalon. Egy kiegészítő, fal mellett elhelyezkedő terepasztalon pedig a világ első hegyi vasútvonala, az osztrák Südbahn Semmering környéki szakasza elevenedik meg, egyedülálló módon a magassági viszonyok modellezését is beleértve. Lássuk, mit is láthat a Keszthelyre tévedő érdeklődő!
Magyarországon egyedülálló méretű létesítményről van szó, mely a Közlekedési Múzeum mára haldokló terepasztalával szemben modern technikát és járműveket vonultat fel. A terepasztal fő egységén egy magyar és egy német témát dolgoztak fel: előbbi Zala és a Balaton környéke, utóbbi pedig a Fekete-erdő és az Elba-menti Szász-Svájc témájának, valamint Nürnberg főpályaudvarának leképezése. A magyar tematikus részlegen számos dunántúli állomás elevenedik meg: Nagykanizsa, Zalaegerszeg, Zalaszentiván, Zalaszentiván-Kisfaludpuszta, Zalalövő, Őriszentpéter, Keszthely, Badacsonytomaj, Pannonhalma, és Sümeg kel életre az asztalon. Egy kiegészítő, fal mellett elhelyezkedő terepasztalon pedig a világ első hegyi vasútvonala, az osztrák Südbahn Semmering környéki szakasza elevenedik meg, egyedülálló módon a magassági viszonyok modellezését is beleértve. Lássuk, mit is láthat a Keszthelyre tévedő érdeklődő!
A Helikon Kastélymúzeum 2008-ban átadott új épülete
A rendezett környezetű modern múzeumépület tetőterében kapott helyet a terepasztal
Jellegzetes magyar felvételi épület előtt pihen a zalai tájban a klasszik Csörgő, egy Bx-kocsi és egy BDt-vezérlő társaságában
Igazi mellékvonali hangulatot áraszt Zalalövő állomása
A modern technikai is megjelent: szélerőművek a zalai tájban
Badacsony környékének modellje kifejezetten jól sikerült
A Festetics-kastély modellje is helyet kapott az asztalon
Keszthely, kastély, Nohabos gyorsvonat - mi kell még?
Keszthely ezúttal már villamos vontatással és modern IC-szerelvénnyel
Ha már Balaton, akkor természetesen strand is kell, méghozzá igazi fogas-ponty feliratú halsütővel és lángost árusító büfével
Bravúros részlet a családi gazdaság részletesen kidolgozott modellje
Pannonhalma állomásának modellje is jól sikerült, bár a környezet domborzata nem stimmel - a motorvonat sem, ám reméljük hogy ez a Desiros együttállás a jövőben már nem fog szemet szúrni...
A "régi" Déli pályaudvar modellje - a vágányhálózat kész, az épített környezet megvalósítása viszont még folyamatban van
A valóság bűvöletében - a steril modellek között jól esik néha valódi mintájuk tényleges kinézetére hasonlító parányokat látni
A terepasztal vezérlése igazi csúcstechnikát képvisel
Nagykanizsa madártávlatból
Apró ritkaság: a Duna - Száva - Adria Vasút (DSA) motorkocsija "hazakerült", az igazi ősnek megfelelően a Balaton melletti vonalakon fut a terepasztalon is
Generációk találkozása Nagykanizsán
Nürnberg állomásának még csak impozáns vágányhálózata készült el
Újabb finom részletek: olvadt acélt szállító torpedóvagon és tűznélküli gőzmozdony a nürnbergi főpályaudvar közelében
A téli Fekete-erdőben suhan a konténervonat
Készül a német nagyvárosi pályaudvart és környzetét bemutató rész is
Semmering: Olaszországból érkező EuroCity tempózik a Kalte Rinne viadukton
Szász-Svájc: az Elba felett magasodó sziklán kis kolostor bújik meg...
...melynek igazi nagy dobása a kerengő udvarának aprólékos kidolgozottsága
A múzeum körül futó kerti vasút sztárja ez a gőzös
A kerti vasút a gyerekek másik nagy kedvence. Az idei szezonra a pályát áthelyezték és meghosszabbították
Bár a szakmai közönség számára ez evidens, de az építő honlapján olvasható bejegyzések fényében talán nem felesleges felhívni Olvasóink figyelmét arra, hogy a terepasztalon komoly értékű járművek mozognak, melyekben könnyű kárt tenni. Különösen kerülendő a védőüveg felett áthajolva fényképezés, ugyanis a hírek szerint komoly veszélyforrást jelentenek a véletlenül beeső fényképezők. Egyesek papírlapot bedugva akadályozzák a járművek haladását - mondanunk sem kell, néha komoly kárt okozva. Vigyázzunk erre az egyedülálló létesítményre, és szükség esetén a többi látogatót is figyelmeztessük a helyes viselkedésre!
Magyarics Zoltán